Avatar billede mikbent Nybegynder
12. august 2000 - 01:55 Der er 21 kommentarer

lyd og grafik konflikter

Jeg har en compaq presario 7220, 200 mhz intel, disablet internt lyd- og grafikkort og sat et soundblaster live lydkort (pci) og et creative TNT2 vanta (pci) i maskinen. Enten viser grafikortet kun 16 farver - eller osse lyder lydkortet som et maskingevær (denne lyd forsvinder, hvis \"Wave\" slås fra). Har prøvet nyeste driver - både fra Creative og Nvidia. Der er ingen synlige konflikter i \"Systemoplysninger\" (Win 98). Nogen forslag???
Avatar billede hojben Novice
12. august 2000 - 01:58 #1
bliver irq adresserne vist ved opstart?
Avatar billede mikbent Nybegynder
12. august 2000 - 02:04 #2
Kun lydkortets IRQ vises ved opstart - IRQ 11. Grafikkortet har IRQ 10.
Avatar billede hojben Novice
12. august 2000 - 02:08 #3
hmmm ja så er der ikke konflikt.. tjaaa
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2000 - 02:27 #4
Jeg vil gå til forhandleren med det lydkort, Er compaq lyde ikke god nok?

Virker det GL lydkort forresten med det nye  grafikkort.

Compaq plejer at være rimelig taknemlig at arbejde med.
Avatar billede mikbent Nybegynder
12. august 2000 - 12:57 #5
compaq lyde er ikke gode nok, når man laver musik på computeren. Hvorfor gå til forhandleren, når lydkortet virker perfekt, hvis jeg bruger det interne grafikkort (Med 1 mb!)? Det interne lydkort (S3) virker fint med det nye grafikkort.
Men der er altså to ledige pci-porte i PCen, og så burde det vel være muligt at anvende disse porte.
Avatar billede grenaa1 Nybegynder
12. august 2000 - 18:14 #6
hvad chipset er der på dit bundkort via eller intel ?
Avatar billede mikbent Nybegynder
12. august 2000 - 18:24 #7
Ingen af delene - \"Opti Viper M\" hedder chipsettet. Hhv. Opti 82C556M, 82C557M samt 82C558M.

Avatar billede Slettet bruger
12. august 2000 - 21:12 #8
Har du husket at neutralisere det gamle lydkort?

Jeg har altid ladetmig fortælle, at hvis man skal lave musik på en computer, så skal man  bruge mac.
Avatar billede denboj Nybegynder
13. august 2000 - 06:16 #9
mikbent - det er surt hva - for det er et pisse godt lydkort du der har fået fat i - Dem jeg kender der laver musik på com bruger det også inkl. mig selv - (jeg er bare pisse dårlig til det) - Jeg vil gætte på at din eneste chance ligger i at ringe til creative support - De er fantastiske - Først sender de dig en mail hvor de siger at du skal opdatere BIOS o.s.v alle driverere - så ringer du tilbage og siger at nu har du klaret den lille lette sag - så kommer den virkelige support - Jeg kan ikke sige det nok gange - men jeg havde en creative mand i røret i 1 1/2 time - han lavede en perfekt vejledning - Da vi var færdige sputgte jeg - Nå skal vi lige checke om det kører - \"\"\"nej - Det kører nu\"\"\" sagde han - og det gjorde det fandeme

Måske og kun måske da jeg ikke aner det er din com måske for gammel ??????????????????????????
Avatar billede mikbent Nybegynder
13. august 2000 - 13:16 #10
Til kharder: Det gamle lydkort er neutraliseret: Dvs. disabled både i bios samt \"systemegenskaber\".

Til denboi: Det er nemli et godt kort! Desværre har jeg hængt i røret hos support - ja de er gode og grundige - mit problem har de bare ikke løst.
Avatar billede denboj Nybegynder
13. august 2000 - 23:41 #11
hmm - det man skulle da næsten tro at det er deres ansvar at løse problemmet da både grafikkortet og lydkortet er lavet af creative.

Måske var det en idé at ringe til deres support igen - det kan være at du har været uheldig og få en dårlig - men velvillig - supporter.
jeg kan ellers kun komme i tanke om to ting - har du slået SB 16 emultion fra ? og har du været i fejlsikret tilstand for at se om der gemmer sig et eller andet griseri alligevel i dine IRQ\'er ?

Det gjorde der da jeg havde problemmet.

En kammerat af mig købte et live player også - han kunne heller ikke få det til at fungere pga. onboard lyd - dem der havde solgt ham motherboadet sagde - undskyld det var vores fejl - her du får et nyt motherboard - Så jeg ved ikke - måske kan du løse det med et nyt motherboard - De kan da ikke være så dyre til en 200MhZ :-)
Avatar billede mikbent Nybegynder
16. august 2000 - 01:02 #12
Nyt motherboard i en compaq?? Det går ikke. Compaq hae sine egne dimensioner, der ikke passer med noget andet. Men jeg har ikke prøvet at slå SB 16 emulation fra. Forsøger og vender tilbage..
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2000 - 01:23 #13
Nej det vil jeg heller ikke forsøge. Spørgsmålet er i det hele taget om 200MhZ i det hele taget er kraftig nok til det du vil have den til. Det lyder næsten som når min gamle Apiva ikke kunne få luft nok til lyd for billed m.v. så kom lyden i stød.
Avatar billede mikbent Nybegynder
16. august 2000 - 12:39 #14
Da compaqqen er fra 1996 er 200 mhz den kraftigste cpu, maskinen (motherboardet) kan klare - så det kan ikke afprøves.
I øvrigt har jeg nu disablet SB 16 emulation. Det medførte, at lydkortet virker perfekt, men skærmen går i sort ved start. Så får den en gang ctrl + alt + del, hvorefter jeg trykker F8 og ber den om \"trinvis bekræftelse\" - så starter den op med 16 farver.
Avatar billede denboj Nybegynder
16. august 2000 - 12:58 #15
Jeg havde et liveplayer kort instaleret på min gamle 200 mmx 64 MBram og der var ingen problemmer - Altså selvfølgelig efter at jeg havde fået hjælp af soundblaster support. Det var forøvrigt dem der anbefalede mig at slå SB 16 emultionen fra - Hvis du ikke ved hvor dan - så skal du bare skrive sysedit i Start/kør - og så rem foran det felt i autoexec.bat og config sys hvor SB 16 emultionen står :-)
Avatar billede denboj Nybegynder
16. august 2000 - 13:00 #16
hmm - det lyder ikke godt med fejlen i starten - jeg havde ikke lige læst at du havde slået sb16 fra :-)

Prøv at skrive rem foran alle linjerne i både autoexec.bat og config sys og se hvad der så sker :-)
Avatar billede denboj Nybegynder
23. september 2000 - 00:37 #17
Nu har du afvist uden at kommentere videre ? ? ? ? ?`? ? ?? Så er det lidt svært at fortsætte
Avatar billede halifax Nybegynder
23. september 2000 - 01:03 #18
Jeg tror ikke det er nok at disable lyd og grafik på MB. Du skal også have fjernet driverne!!
Prøv følgende fremgangsmåde: Gå i BIOS under boot og disable lyd, lad maskinen boote færdig. Højreklik Denne computer, klik Enhedshåndtering, vælg Enheder til lyd, video og spil og klik på Fjern. Genstart maskinen. Når den kommer med meddelelse \"Der er fundet nyt hardvære\" skal du installere driverne til dit ny SB Live kort
Gentag proceduren med at disable grafik på MB, afinstaller gamle drivere til grafik. Genstart og installer ny drivere til dit ny grafikkort.
Skriv lige et indlæg om det virker nu, ikk??
Halifax
Avatar billede mikbent Nybegynder
23. september 2000 - 01:13 #19
Til denboj: Afvist svar er vel det samme, som at svare, det stadig ikke virker!?
Til halifax: Alt det der er prøvet. Jeg tror snarere, det har noget med PCI-ressourcerne at gøre. noget jeg ikke aner, om man kan regulere. Under opstart siger maskinen (i DOS), når lydkortet er slået til: \"Finding free PCI-ressources\", og det kan maskninen åbenbart ikke.
mik.
Avatar billede darth_vader Nybegynder
14. juni 2001 - 22:13 #20
sb live er lidt vanskelig at have med at gøre.

Tag det ud og koncentrér dig om dit grafik kort i første omgang og kun DET. (et skridt ad gangen)

      <VaDeR>
Avatar billede grenaa1 Nybegynder
10. februar 2003 - 03:42 #21
Luk venligst dit spørgsmål.