Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2002 - 16:51 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Problemer efter kabinet skift!?

Hey...

Jeg har smidt et ECS K7S5A motherboard, med en XP 1600+, 512 SD-RAM, 40GB Maxtor disk, GeForce4MX 460 over i et Aashima WTY-400B med en på papiret 300W PSU, men på PSUen står der 350W.

Bundkortet er sat i, og alt er sat i. Jeg er i tvivl angående POWER leds osv. i bunden af kortet, til at slutte i fronten af kabinettet. Nu har jeg fået monteret et orange/hvidt er sat på et af stikkene dernede, og jeg kan nu starte computeren. Køleren starter på CPUen, køleren på skærmkortet starter, og harddisken giver lyde fra sig.

Problemet er, at der intet kommer frem på skærmen. Jeg har prøvet med skærmen på en anden maskine - den virker, jeg har prøvet med en anden skærm på maskinen, den viser heller intet. Det skal siges, at det er første gang, at jeg flytter rundt på motherboards osv., så det kan sagtens være, at jeg har gjort noget galt.

Lige nu er jeg totalt tom for idéer, så jeg ønsker hjælp.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
25. juni 2002 - 16:52 #1
check at grafikkort sidder ordenligt nede i soklen
check at dine ram sidder ordenlige nede i deres sokler!

bipper den?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
25. juni 2002 - 16:53 #2
check at ALT sidder ordenligt i
Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2002 - 16:53 #3
Intet bipper, og den der POWER ting. Stor metal klods, som skal connectes til 4 pins, er sat ordenligt til - mener jeg da, og jeg har haft skærmkort, og RAM ude.
Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2002 - 16:54 #4
Jeg har checket, at ALT sidder ordenligt i - 5x snart.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
25. juni 2002 - 17:02 #5
der er vel ikke et onboard grafikkort, der skal disables el. noget?
Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2002 - 17:08 #6
nej fordi det har virket før
Avatar billede backside Nybegynder
25. juni 2002 - 17:25 #7
Prøv lige og vip dit skærm kabel til den ene side når du tænder.
Jeg har haft et problem med min skærm der ligner dit. Det var skærmkablet der var defekt, når jeg prøvede på en anden maskine virkede det fordi kablet "vred" på en anden måde.
Det kan måske ikke løse problemet men muligvis vise hvor problemet er.
Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2002 - 17:30 #8
Vi har prøvet skærmen på en anden computer, asso oxo sat kablet i den anden comp, der virkede det.
Avatar billede _stoffer_ Nybegynder
25. juni 2002 - 17:49 #9
Lyder som om du har knust CPU'en. Har du testet den?
Avatar billede mutella Nybegynder
25. juni 2002 - 17:56 #10
Du har nok brædt noget af så...

Normalt når du skal montere noget i et kabinet, skal du med den ene hånd holde på kabinettet..
Du har jo noget statisk elektrisitet i kroppen, hvis du så er uheldig, at holde på fx. bundkortet, og du sætter det i, vil den statiske elektrisitet løbe igennem bundkortet, og ned i kabinettet..
Hvis du holder en hånd på, vil der være lige meget elektrisitet på begge sider af bundkortet, og der vil ikke løbe igennem..

der er det samme der kan ske hvis man stikker en anden en stang ram, man kan være uhendig...

(det er den forklaring jeg engang har fået, om det passer ved jeg ikke, men det er rigtigt at du kan futte ting af på den måde..)

det er self. ikke sikkert det er sket for dig, men det er en mulighed.
Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2002 - 19:01 #11
Hvordan skal man teste, om CPUen er smadret? Jeg har jo ikke lige en anden 1600+ XP ved hånden. :/

Det med statisk elektrisitet, er selvfølgelig en mulighed, men det kunne jeg jo ikke vide. Derudover, så kan det ikke være min skyld, at den slags kan ske. Det på procenten tage ansvaret for, så kan det vel byttes?
Avatar billede backside Nybegynder
25. juni 2002 - 19:08 #12
Kan lige se at mit forslag ikke holder da du har prøvet med en anden skærm. Det overså jeg.
Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2002 - 19:12 #13
Jeg har skrevet til ECS nu (producent af motherboardet), så lad os se hvad de siger. Håber på svar i morgen.
Avatar billede mutella Nybegynder
25. juni 2002 - 19:21 #14
Hvis det er dig selv der har ødelagt bundkortet, så er det desværre din skyld...
men de kan jo ikke vide at det er dig der har ødelagt det ;)

men du skal nok hellere gå til butikken for at få det byttet.
Avatar billede hub Nybegynder
25. juni 2002 - 19:55 #15
Omkrinfg statisk elektricitet: Det står som regel som en advarsel i manualen, så producenten har taget forbehold for dette. Jeg har nu aldrig selv været ude for at det har ødelagt noget. En anden ting er, at du aldrig må sætte dele i et board medmindre strømmen er afbrudt i strømforsyningen - der er nemlig spænding på soklerne selv om maskinen er slukket. Og det kan virkelig ødelægge et board. Prøv at resette BIOS på via jumper på boardet. Start derefter med kun det mest nødvendige: floppy-1 klods ram og et skærmkort..
Avatar billede hub Nybegynder
25. juni 2002 - 19:56 #16
Mht.at skrive til ECS: tror desværre ikke at du skal forvente et svar- snak hellere med forretningen, hvor du har købt det.
Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2002 - 20:01 #17
Prøv at clear CMOS
Avatar billede babygud Nybegynder
25. juni 2002 - 21:50 #18
Prøv at tjek om dit nye kabinet kun er til P4, det lyder dumt men har lige været ude for det, med et a7v333 & xp1800+, samme problem som dig.
Det var kabinettet der ikke delte strømmen ud som det skulle gøre..(Det var et alu-kabinet), men virker fint nu med et chieftec dragon kabinet.
Avatar billede zpinner Nybegynder
25. juni 2002 - 22:14 #19
Inden du sletter din CMOS eller gør andre ting du hurtigt vil fortryde, så prøv at sætte et andet grafikkort i. Det du har kan være brændt af... :-(
Du kan også prøve at tage strømmen fra og rode lidt med grafikkortet --> Jeg har selv haft en pc hvor jeg skulle slå oven på kabinettet. Det var vist bundkortet det var galt med.
MHT. Statisk elektricitet. For at modvirke at du brænder noget af kan du rører ved kabinettet før du begynder at rode med indholdet. Når du rører kabinettet, udlignes spændingsforskellen og du kan ikke skade hardwareen.
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2002 - 00:12 #20
babygud:

jeg har jo prøvet med en anden PSU, så tror du stadig, at argumentet holder?

det kan selvfølgelig godt have været noget med statiskelektrisitet, men jeg kiggede manualen ret godt igennem, efter al den slags, og fandt intet - ikke en gang noget, med troubleshooting. ikke det mindste :/

det med, at cleare cmos, vil jeg ikke gøre, før jeg har kontaktet forhandleren. det regner jeg med, at jeg gør i morgen så.
Avatar billede hub Nybegynder
26. juni 2002 - 00:27 #21
"det kan selvfølgelig godt have været noget med statiskelektrisitet, men jeg kiggede manualen ret godt igennem, efter al den slags, og fandt intet - ikke en gang noget, med troubleshooting. ikke det mindste :/"

Hmm, tror nu ikke det er problemet, men i en manual til samme board (jeg har liggende) står det nu omtalt øverst på side 6
Avatar billede hub Nybegynder
26. juni 2002 - 00:32 #22
http://forum.ocworkbench.com/ocwbcgi/ultimatebb.cgi?ubb=forum&f=27

Her er en FAQ for dette board samt OC BIOS (hvis dette engang skulle blive aktuelt:-))
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2002 - 01:09 #23
Jeg vil lige glo den igennem. Okay, så har jeg vidst ikke læst den helt grundigt! :)

Men i morgen, så vil jeg lige teste AMD 1600+ XPen på mit Asus A7M266, og min 1.4GHz T-Bird på hans motherboard. Hvis intet virker, så må vi købe et nyt bundkort til min ven.
Avatar billede babygud Nybegynder
26. juni 2002 - 12:58 #24
Du spurgte om argumentet holder, jeg prøvede også at skifte PSU, ingen forskel. Det var kabinettet der ikke gjorde sit arb. godt nok. Så prøv et andet kabinet men med samme PSU, så skal du se så virker det:)
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2002 - 13:01 #25
Min ven tager her til morgen ind og køber et nyt Asus A7V333 + 256 DDR RAM, og så vil vi ellers montere det senere på eftermiddag.

Hans far tror fuldt og fast på, at motherboardet er ristet. Til grin efter min mening. Det kan da ikke være rigtigt, at man rister et motherboard, fordi man putter 50W mere på.
Avatar billede mutella Nybegynder
26. juni 2002 - 21:25 #26
om du har en 350W psu, eller en 500, er fuldstændigt ligegyldigt!

W har kun noget at gøre med, jeg var lige ved at sige "båndbredden".
det har noget at gøre med hvor meget strøm du kan trække ud af dem, hvor mange harddiske, cd-rom drev, etc..

hvis du til gengæld satte 50 V oveni, så ville du riste hele lortet, for, ja, så kommer der for meget strøm.
men W er altså kun noget med hvor meget den tillader at du trækker ud af den..

bare så du ikke blander det sammen
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2002 - 21:56 #27
Nej nej, jeg kender skam godt forskellen, og jeg mener også kun 50W. Nå, men problemet var, at der var sket noget, under monteringen af CPU køleren - den havde ramt motherboardet, og det var der den var gået galt.

Jeg ved ikke, om jeg skal acceptere nogen af svarene, da ingen af dem passede. Hvordan synes I, jeg skal gøre ?
Avatar billede hub Nybegynder
26. juni 2002 - 22:29 #28
Svar selv, det er da helt efter bogen :-)
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2002 - 22:35 #29
Altså, at jeg giver mig selv pointene "tilbage"?
Avatar billede hub Nybegynder
26. juni 2002 - 22:52 #30
Ja da, du fik ikke løst dit problem via Eksperten, men ved egen indsats udelukkende -så det mener jeg er helt OK...
Avatar billede mutella Nybegynder
27. juni 2002 - 17:48 #31
agree!

nap du dem selv
Avatar billede Slettet bruger
27. juni 2002 - 17:55 #32
Okai. Det gør jeg da så, og tak for jeres forståelse.