Avatar billede lassehal Nybegynder
24. juni 2002 - 21:40 Der er 8 kommentarer

Kontakt med computer

På en ældre Powermac 7200 er der styresystem 8.0 (engelsk) og jeg vil gerne opgradere til 8.5  (dansk) som jeg har på en CD Rom.
Efter et forsøg stopper maskinen nu ved det lille søde smil  (som vi alle elsker) og intet sker....

På mine to nyere maskiner (en iMac og en G4) starter man fra CD Rom drevet ved at holde C tasten nede under opstarten. Virker det ikke på ældre .... hvad skal man så ??
Hvordan kommer jeg videre fra smilet !!!
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2002 - 22:08 #1
Det skal virke, for det har jeg anvendt siden den første mac med CD-rom.

Link: http://www.public.asu.edu/~mmhawk/eqman/power7200.html#stop

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2002 - 22:12 #2
Har du prøvet at reset Parameter RAM ved at holde Command-Option-P-R nede under opstarten.

/per
Avatar billede aeblenet Nybegynder
24. juni 2002 - 23:31 #3
Start maskinen.

Åbn kontrolpanelet "Startdisk"

Vælg CDén med OS 8.5

Genstart mens du holder "c"-tasten nede.

Hvis det IKKE fungerer har din 7200ér for få RAM ! ! !

-and thats a fact . . .

held og lykke ! ! !

Hvis du holder "c + SHIFT" nede og den gerne vil er det 100% sikkert at din maskine har for få RAM til 8.5

Den skal have noget med 48-64MB RAM gerne flere.

Jo flere - desto bedre/hurtigere installation.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
24. juni 2002 - 23:33 #4
Du skal naturligvis isætte 8.5 CDén før du åbner kontrolpanelet "Startdisk" (sorry)
Avatar billede egonspock Seniormester
25. juni 2002 - 01:18 #5
Hvis du ikke får det til at virke er det en god ide at downloade OS8.1 fra Apple, da det vil give dig ægte forbedringer i forhold til OS8.0 - det kører også fint på mindre end 48 MB RAM i øvrigt, og hvis det skulle lykkes at få 8.5 installeret, vil jeg anbefale at downloade 8.6, der er en alvorlig opgradering til 8.5.
Avatar billede lassehal Nybegynder
28. juni 2002 - 12:34 #6
tak for alle svarene....

Problemet er jo bare at jeg hverken kan komme til kontrolpanel eller noget andet. Maskinen standser simpelthen ved "Happy Mac" Smilet.... og vil ikke videre. Nogen sagde at det kunne være batteriet der er fladt. Det har jeg skiftet ud i dag... uden resultat.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
28. juni 2002 - 12:44 #7
Du har sikkert for få RAM - som jeg før nævnte.

Hvis du ikke har mindst 64 "gider" den ikke hjælpe dig med installeringen.

Hvorfor kan du ikke komme til kontrolpanelet "Startdisk" ?
-har du ingen system på harddisken ?

Du skaljo starte din maskine som normalt. Isætte OS 8.5. Finde kontrolpanelet "Startdisk". Vælge CDén OS 8.5. Genstart.

Hvis du ikke kan det, skulle du tage at prøve at "samle" din maskine ordentligt.

Jeg mener: åbn låget. Sæt alle kabler og stik "ordentligt" fast. Også RAM-modulerne. Nu er der 100% sikkert kontakt alle steder -og det er da ikke det der forhindrer din maskine i at starte op på normalvis.

Kan din maskine starte op på normalvis, kan du også finde kontrolpanelet "Startdisk" og vælge CDén.

HUSK alligevel at holde "c"-tasten ned når maskinen genstartes. Det giver dig en dobbeltsikring for ikke at starte fra harddisken igen.
Avatar billede ferdinand.k Mester
09. august 2002 - 07:41 #8
hvis du stadig ikke har løst problemet, (og det ser det ikke ud til eftersom at spørgsmålet stadig er åbent) kan det også være fordi du forsøger dig med en ikke-bootable disk... :) bare en idé...