Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2002 - 16:17 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

+ / - på en blæser?

Hey...

Jeg har 3 blæsere. 2 af dem, er der ikke en tredje ledning (til at tælle omdrejninger med), hvilket er komplet lige meget.

Problemet er, at jeg ikke ved, hvad der er + / - på de ledningerne. Jeg har f.eks. en 80x80mm blæser, med en sort og gul ledning, som jeg godt kan slutte til 12 volt stikkene fra PSUen.

Men jeg har også en generator af en art, hvor jeg kan vælge mellem 0-20 volt, både DC / AC. Der er stik til + / -, men hvor skal man putte hvad ind?

Jeg fik af vide, at man kunne læse det med et voltmeter - hvilket jeg også har, men hvordan?
Avatar billede scb Praktikant
24. juni 2002 - 16:31 #1
Hvis blæseren kun har 2 ledninger, sker der ikke noget ved at vende dem forkert (bytte + og -) blæseren kører bare den anden vej rundt.
-SCB
Avatar billede oz2kas Nybegynder
24. juni 2002 - 16:32 #2
sort er - gul +
Avatar billede scb Praktikant
24. juni 2002 - 16:33 #3
Men normalt er sort minus.
Hvordan ser den "generator" ud ?
-SCB
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2002 - 16:36 #4
Det er en, som jeg bruger, til at redigere styrken på nogen lamper. Den er stor, grøn, og old gammel, men virker fint. På den ene side, er der 2 hun stik, hvor der står AC, og i den anden side, DC med 2 hunstik.

I midten er der en stor knap, som man kan dreje rundt, med 2 volt forksel.

Sorry, for min uvidenhed, men det er begrænset hvor meget, man lærer i folkeskolen! :)
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2002 - 16:36 #5
Det var så ikke meningen, at jeg skulle acceptere dit svar, men håber, du bliver forsat ved at hjælpe... :P
Avatar billede mantic Nybegynder
24. juni 2002 - 16:38 #6
Hej der.
De fleste blæsere kører på DC - hvilket jeg også er sikker på er tilfældet hos dig.
Fra din PSU kommer fire ledninger ud til de normale stik. Det ser ud som følger:
Gul (+12 volt)
sort(0 volt)
Rød (+5 volt)

ALtså, hvis du vil forsyne din blæser med 5 volt, sætter du det gule stik fra køleren (som med garanti er +) til det røde stik fra PSU'en, og det sorte stik (som sikkert er -) til det sorte fra PSU'en (det er ligemeget hvilket et af dem fra PSU'en du vælger, da de har samme spænding)
Avatar billede scb Praktikant
24. juni 2002 - 16:40 #7
Jeg skal nok hjælpe så godt jeg kan.
Det lyder som om det er en variabel strømforsyning, hvor der skal 220 V ind i den ene side, (er der et netstik ?) og så får du en variabel spænding ud på 0-20 V hvor du så kan vælge om det skal være AC eller DC alt efter hvilket stik du sætter dit udstyr i.
-SCB
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2002 - 16:41 #8
Ja, men det er ikke det - jeg vil bare kunne teste blæsere, uden at skulle have dem sluttet til computeren.

Jeg kender godt til det andet system.
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2002 - 16:41 #9
Ja, det er rigtigt - der går i hvert fald et stik fra den, til et 220v stik i væggen.
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2002 - 16:42 #10
Men jeg skal have et stik, som kan forbinde ledningerne med generatoren, og jeg fandt en af den slags sammen med mit voltmeter, men jeg aner ikke, hvor jeg evt. skulle have flere. :/
Avatar billede scb Praktikant
24. juni 2002 - 16:43 #11
Så hvis du vil kunne variere din blæser skal den tilkobles hvor der står +/-
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
24. juni 2002 - 16:44 #12
Kan du ikke bare putte ledningerne løst i, når det kun er for at teste.
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2002 - 16:49 #13
Nej, prøvede, men kan jeg ikke. Jeg fandt de stik, som jeg skal bruge til det, men jeg ved ikke, hvordan man monterer en ledning i sådan et. Det er et stik, hvor der er sådan en rille ovenover. Sådan en, som man klikker den fast med nærmest. Svært at forklare. Ved du hvilket stik, jeg taler om?
Avatar billede scb Praktikant
24. juni 2002 - 16:51 #14
Jeg er ikke helt med på hvad det er for et stik, hvor stort er det ?
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2002 - 16:54 #15
Det er rimeligt lille - aflangt. Plastik først, så er der et hul i plastiken, med et lille rundt metalhul i. Derefter, er der en aflang metalstang, med en "klips" oven på.
Avatar billede scb Praktikant
24. juni 2002 - 16:59 #16
Er der 2 ben i stikket eller kun 1 hvor både + og - skal være.
Det ligner ikke et hovedtelefonstik som f.eks til en diskman.
-SCB
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2002 - 17:01 #17
Nej, der ikke de der jack stik ting. Det er et stik, som vi bl.a. har brugt meget i fysiktimerne, til at forbinde ting med osv.
Avatar billede scb Praktikant
24. juni 2002 - 17:06 #18
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2002 - 17:10 #20
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2002 - 17:13 #21
Jeg har fået det til at virke - Jeg fandt nogen stik seperat på mit loft, smed kobberet fra ledningerne ind i, og smed dem i. Den kører mellem 4-12 volt, men kan den klare mere end 12 volt?
Avatar billede scb Praktikant
24. juni 2002 - 17:21 #22
Det er sansynligvis 12 volt's blæsere du har, så de har ikke godt af højere spænding end 12 volt i længere tid.
-SCB
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2002 - 17:23 #23
okai - tør ikke mere, men det virker nu, og tak for alt :)