Avatar billede darq Nybegynder
24. juni 2002 - 13:10 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Live stream løsning

Hejsa.

Jeg sidder med et projekt hvor jeg skal bruge live streaming eller noget der ligger rimlig tæt på live.
Da min viden omkring hardware delen er rimlig begrænset, vil jeg hører hvilke løsning mere erfarne personer ville vælge.

Forventet antal samtidige brugere: 30-50

Budgettet til hardwaren/software ligger på omkring 60.000 – 80.000

Det jeg skal være i stand til at købe for dem er:
- 1stk. server der udelukkende skal bruges til at streame.
- 1stk. linie der kan klare det ovenstående antal brugere og gerne flere hvis det er muligt.
- Så mange webcams som det kan lade sig gøre med budgettet.
- Software der får skidte til at fungere.

Jeg vil gerne have forslag til samlet løsninger der kan overholde budgettet(hvis det overhovedet er muligt med så lille et budget), og meget gerne links til hvor man kan købe stumperne. Vil også meget gerne hører hvis i har kommentar til hvorfor løsningen ville være god i den her forbindelse.

Jeg har selv haft kig på Axis 2120 webcams og AXIS Camera Explorer software, men jeg er ikke helt sikker på om det vil fungere godt nok til opgaven. www.axis.com

På forhånd tak.
Avatar billede darq Nybegynder
24. juni 2002 - 19:07 #1
lige en rettelse.

Budgettet til hardwaren/software ligger på omkring 60.000 til 80.000

Er der slet ikke nogen som har lyst til at hjælpe? Eller er det for stor en opgave i forhold til de afsatte points?
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
24. juni 2002 - 20:09 #2
Det har sikkert ikke noget med point at gøre, men måske mere med at det er lidst svært at gennemskue, hvad det er du vil.

F.eks.:

Hvad er: "... live streaming eller noget der ligger rimlig tæt på live."
Hvad er det du vil streame - musik / video / webcams der opdaterer hvert 10. sekund ...?
Hvem er din målgruppe - 28.8 kb. / 56 kb / ISDN / ADSL ...?
Hvor er din målgruppe - Internet / Intranet / Extranet / Kollegieværelser  el.a. ?
Skal du ud og købe 30 - 50 webcams ?
Hvilke styresystemer forventer du dine servere skal køre på ?
Hvilke playere skal streamene virke på ?
Skal streamene redigeres før / under / efter dine udsendelser ?
Skal du selv stå for sikkerheden ?
Hvor skal dine servere stå ?
Hvor skal du streame fra - dit værelse / et Tv-studie / on location ... ?

O.s.v. etc. etc.
Avatar billede darq Nybegynder
24. juni 2002 - 22:04 #3
Spørg endelig løs hvis i skal bruge mere info. Sidder normalt og roder med VB og DB så det her er ikke lige min stærke side..:)

1+2: Der skal streames webcams live…opdaterings hastighed er ikke fastlagt endnu. er der nogen speciel standard og hvad kan lade sig gøre?

3: 128Kbit og alt over.

4: Internet

5: Der skal købes 1 til 4 webcams alt efter hvad budgettet tillader.

6: Win2000 server

7: formentlig realplayer

8: efter udsendelser.

9: skal selv stå for sikkerheden.

10: Serverne er placeret samme sted som webcams

11: et fint lille rum på ca. 12 kvm..:)

Projektet er stadigvæk på ide plan. Det jeg egentlig prøver at finde ud af er om der kan skabes et tilfredsstillende system for en betalende bruger, med det budget der på nuværende tidspunkt er afsat.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
25. juni 2002 - 15:45 #4
Jeg er helt sikker på, at du kan få alt det du skal bruge indenfor dit budget - specielt da, hvis du ikke skal have det aller nyeste og kan købe lidt brugt ...

Noget andet kan være driften af dine streams og her kan understående udregning måske give dig et fingerprej om dine behov for adgang til linie. Det kan du så have i baghovedet, når du skal ud og finde en leverandør ...

En (1) bruger ser ved 100Kbs stream i én (1) time.

100Kbs X 60 Seconds X 60 Minutes = 360000 Kilobits

Konverter Kilobits til Kilobytes:

360000 Kilobits \ 8 = 45000 Kilobytes

Konverter Kilobytes til MB (megabyte 1024 Kb=1 MB):

45000 KB \ 1024 = 43.95 MB

Derfor er én (1) seer-time 43.95 MB
Avatar billede p65 Nybegynder
25. juni 2002 - 16:11 #5
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/wm7/encoder.asp

og en rigtig FED linie ud hvis du kører UNICAST.
Avatar billede darq Nybegynder
26. juni 2002 - 11:28 #6
Tak for de indlæg der har været og Tony smid lige et svar hvis du vil have nogle points når det kommer til uddelingen af dem..:)

Kan i anbefale nogen webcams?
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
26. juni 2002 - 12:39 #7
Nej tak - jeg synes ikke jeg har bidraget med noget der kan retfærdiggøre det.

Held & Lykke med projektet ... :)
Avatar billede darq Nybegynder
02. juli 2002 - 11:22 #8
tak for det tony...lukker