Avatar billede dyre Nybegynder
21. juni 2002 - 17:31 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Hvilket OS

Ja jeg har måske stillet dette spørgsmål før men nu vil jeg have det på det rene! Jeg skal til at stille min server op, den skal kører med linux (f.eks. redhat) ELLER unix (f.eks fredsb), og her er det så at i kommer ind i billedet, for jeg ved nemelig ikke hva jeg skal vælge, kom med et indlæg om hva jeg skal vælge og en GOD grund til det (ikke noget med at det er gratis for det ved jeg godt)

Min "server" har følgende specifikationer:

Processor: Petium 1 120 Mhz
Ram: 32 Mb fpm/edo
1.Hdd: 810 Mb
2.Hdd: 2100 Mb

"Serveren" skal understøtte:

PHP
MySQL

Til sidst vil jeg lige hører hvilker applikationer jeg skal bruge og om de følger med i distrubtionen:

Web: (f.eks. apache)
Ftp: (f.eks. ftpd)
SQL: ja det skal vel bare være MySQL?

HÅBER PÅ EN MASSE GODE INDLÆG OG AT JEG FINDER SVARET PÅ MIT SPØRGSMÅL!!

Avatar billede gchris5 Praktikant
21. juni 2002 - 17:33 #1
Prøv at tjekke denne!!
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3500
Dog OBS på at deres test opsætning er en del større end din!!!
Avatar billede cd_ Nybegynder
21. juni 2002 - 17:41 #2
Altså jeg kører en 200mhz 32ram og 2gb hdd blærbar med freebsd, apache+php, proftpd(ja jeg smed de penge efter det da det eftersigne skulle være mere sikkert end ftpd.)(der kører desuden andre programmer fx. eggdrop og psybnc) der er ingen problemer overhoveder den er på vej mod de 125dages uptime.

5:33PM  up 121 days, 21:59, 1 user, load averages: 0.04, 0.03, 0.00
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. juni 2002 - 22:16 #3
I mine øjne snakker vi røde spande og blå spande, jeg kan bedst lide røde.
Om du vælger det ene eller det andet må være st spørgsmål om personlig præferencer, om hvad du har lettest ved at  få support og hjælp med.

Jeg ville selv vælge linux. Stor udbredelse, med meget god software basis. Mange flinke mennesker til at hjælpe(f.eks. sslug) også med det praktiske og rigtig god net support.

Det kan godt være at det samme findes til FreeBDS, man det kender jeg ikke til.

De applikationer du selv nævner vil hjælpe dig et langt stykke hen af vejen, Der skal nok lidt på til sikkerhed, men det kan ssluggerne hjælpe dig med

Hilsen
Kim fra http://www.bufferzone.dk
http://www.fotx.net/bufferzone
Avatar billede gchris5 Praktikant
21. juni 2002 - 22:44 #4
Hvis du tester det jeg har henvist til, så må du godt lige sige til!!  Jeg har en pc, stående der har næsten samme konf. som din. Og jeg havde egentlig tænkt mig at lave lidt server ud af den, men jeg gider ikke rigtig bruge så meget tid på det lige nu!! Og dog....for den løsning som PCWorld nævner lyder næsten som om at det hele sker af sig selv!!!

Høre i det hele taget gerne hvad du vælger ;o)

-gchris5-
Avatar billede sukos Juniormester
22. juni 2002 - 09:14 #5
hmm, jeg har selv valgt FreeBSD, da det er mit indtryk den er hurtigere end linux. Det er fra min side dog TOTALT udokumenteret.
Men,
linux bruger en masse partitions, det behøver FreeBSD ikke.
Og valget skete endeligt, da jeg hørte at linux helst skal ha' en partition at "lege med" som er dobbelt så stor som antal ram.

Men okay, det er nok en del nemmere at finde dansk hjælp til linux.

Desværre er min erfaring ret lille, roder kun med FreeBSD når der er tid/lyst/mulighed for det, og det er ikke ret tit at alle tre ting er mulige på en gang. (Savner dæleme et computerrum!!!!)
Avatar billede dyre Nybegynder
22. juni 2002 - 09:58 #6
Hmm, er stadig MEGET i tvivl om hvad jeg skal vælge, har nemelig også selv den tanke at freeBSD er meget mindre resource krævende, men at linux er nemmere at finde hjælp til og nemmere at bruge!(--> gchris5) jeg sætter ihvertfald min pc til at downloade E-Smith (260mb med 128kbit forb kommer til at tage 5 t eller deromkring) og ser om jeg vil installere det, jeg har forresten også fundet en RIGTIG god manual på nettet e-smith jbor der står noget om hvad de forskellige str. pcér kan bruges til med e-smith installeret, syntes du skal se den: http://www.e-smith.org/docs/manual/5.1/userguidesme-a4.pdf
Avatar billede gchris5 Praktikant
22. juni 2002 - 10:51 #7
Jeg takker (forløbigt).

Regner stadigvæk med at høre lidt mere ;o)
Avatar billede gchris5 Praktikant
26. juni 2002 - 10:58 #8
har du fået downloadet og evt. installeret E-smith?
Avatar billede gchris5 Praktikant
26. juni 2002 - 19:50 #9
Jeg har nu både fået downloadet, installeret og configureret SME serveren!!  Det tog ikke mere end ca. 30 minutter at installerer og configurer. Så det er ikke noget man behøves at være bange for tager flere timer ;o)
Mht. preformence, brugervenlighed osv. så er jeg ikke lige kommet så langt endnu, men det kommer jeg i løbet af aftenen!
Avatar billede dyre Nybegynder
27. juni 2002 - 19:59 #10
Glæder mig til at hører mere om det!! (og ja det var en stille bøn om at få afvide hvordan det kører) "hehe"
Avatar billede gchris5 Praktikant
27. juni 2002 - 20:26 #11
Indtil videre køre det fint. Den har kørt i lidt over 24 timer, MEN den er endnu ikke blevet belastet. Dels fordi jeg ikke har flyttet min hjemmeside over og dels fordi jeg skal have ændret min MX-record, så jeg kan modtage mails.

Jeg har leget lidt med nogle forskellige ting og er endnu ikke færdi endnu.....Det virker som artiklen lovede, dvs. nem opsætning osv.
Mit største "problem" indtil videre var (og er) at jeg ikke har taget mig sammen til at få gang i MySql endnu. Derudover skal jeg vist have lært mig selv lidt om Linux, bla. kommandoer, så jeg selv kan pille lidt mere end muligheden er med det "indbyggede" interface. Hvis du overvejer at prøve det, har downloadet iso-filen, så synes jeg at du skal få den brændt og få det prøvet. Hvis du bruger en time på selve installationen og så efterfølgende leger med det en time eller to, vil jeg mene at du kan afgøre om det er en løsning du kan bruge eller ej ;o)
Avatar billede dyre Nybegynder
29. juni 2002 - 22:40 #12
Oki det lyder virkelig godt :) må lige prøve når jeg får mit netværk op igen, er brudt ned :( så mange tak!!!! Lige en sidste ting hvis du tøder på noget godt som "ondt" så sig endelig til det vil jeg blive glad for!!
Avatar billede gchris5 Praktikant
29. juni 2002 - 23:32 #13
Tak for pointene ;o)

Serveren er netop rundet sig 3 døgn og køre, som den skal. Jeg har fået lavet min mx-record om og fået wildcard på mit domaine, så der er endnu mere at "lege" med.......

Hvis man skal komme med noget negativt på nuværende tidspunkt, så er det at den ikke er jordens hurtigste computer, når det går hedt for sig! Men man kan jo hellere ikke forvente alverden af en computer der havde sin "storhedstid" for 5 år siden ;o)

Men ellers kan man rolig sige at det hele er nemt! Oprettelse af virtuel host, brugere osv.
Avatar billede dyre Nybegynder
30. juni 2002 - 20:14 #14
oki sætter den "straks" igang med at downloade!!!!
Avatar billede gchris5 Praktikant
30. juni 2002 - 22:27 #15
Nu ved jeg ikke hvad du vil bruge din server til?!? Jeg har netop installeret PostNuke & PHPNuke på min og nu skal den virkelig arbejde for at følge med!!!

Indtil da havde jeg "kun" brugt den som fil, mail, ftp og http (egen lille hjemmeside). Og det klarede den fint!

Så som der står i dok. så er en lille computer som min og din ikke egnet til mange brugere og den helt store hjemmeside?!??!
Avatar billede dyre Nybegynder
01. juli 2002 - 15:52 #16
HEHE, ret sjovt havde faktisk selv tænkt på postnuke, og det skulle den gerne kunne trække, har nemelig kørt det på min server da jeg havde win2k server (har solgt min licens) og der kunne jeg have 15 bruger på ENGANG med en nogenlunde respektabel fart. For nok 2 "nye" pcér med samme specifikatione som den jeg har nu, så det vil jeg dele op på denne måde, 1. server: http og ftp, 2. server: mail og fil, 3. server: dedikeret mysql. Grunden til at jeg vil sætte en dedikret mysql server er at den skal bruge mest processor kraft og mail og fil vil jo passe fint sammen da jeg ikke regner med at bruge filserver ret meget og mail´s modtager jeg nok heller ikke så mange af, ftp og http skal jo sidde sammen for at jeg kan uploade mine filer så de virker på http med det samme.
Avatar billede dyre Nybegynder
02. juli 2002 - 12:39 #17
Hmmmm,,, ret typisk bruger 5 timer på at downloade e-smith og lige når jeg er færdig, ja så udkommer der en nyere version!!!!
Avatar billede gchris5 Praktikant
03. juli 2002 - 10:10 #18
Mht. den nye version! Så kan man opgradere mht. apache og OpenSSL eller hvad det nu var der var kommet nye udgaver af!!!!

Jeg har faktisk været tæt på at droppe SME serveren, da jeg synes den var langsom med PostNuke.............Men så ville jeg lige lave opgraderingen og genstarte den efterfølgende og lige pludseligt kørte den "hurtigt" igen..... Jeg har dog stadigvæk ikke tjekket den mht. lidt belastning, da jeg har været lidt for meget i byen på det sidste og tilsyneladende er blevet så gammel at jeg skal bruge en hel dag på at komme mig (=jeg får ikke lavet noget på computeren).
Avatar billede skwat Praktikant
03. juli 2002 - 10:23 #19
Jeg vil lige sige at FreeDSB er noget for værnepligtige, og FreeBDS kender jeg ikke noget til.

FreeBSD hedder det, og vil efter min menning være det bedste. Mest fordi at der snart kommer en version 5.0 som kommer til at sparke Linux væk fra de få områder hvor Linux er en kende foran (SMP og SMB)

Med hensyn til hjælp findes www.google.com/bsd her har jeg endnu ikke fundet det jeg søger.
Avatar billede roed Nybegynder
08. juli 2002 - 14:31 #20
Jeg kan kun VARMT anbefale E-smith. Det kører klippestabilt og har gjort det for mig i 8 md. UDEN en genstart pga. systemfejl. Kun når routeren går i smadder skal den lige vendes!!
Og så kan den stort set ALT !!
/roed
Avatar billede dyre Nybegynder
08. juli 2002 - 22:38 #21
ja det har jeg selv fundet ud af nu.... men tak for dit respons, det er altid dejeligt!!!!
Avatar billede gchris5 Praktikant
09. juli 2002 - 10:14 #22
Lidt mere.........om min SME server.......

Tålmodighed er ikke min stærke side, så jeg blev enig med mig selm om at serveren ikke var hurtig nok med dens nuværende konf. (AMD200 mhz/32 mb ram). SÅ jeg overvejede i første omgang at finde en ekstra computer til at varetage dele af serverens opgave, fx. MySql.....

Efter lidt flere overvejelser droppede jeg dog det igen, da jeg lige har fået el-regning og kæresten synes at den allerede havde en "pæn" størrelse.....

Den eneste tilbageværende udvej var så mere ram...Jeg havde selv 16 mb liggende så den kom på 48 mb, som hjalp - men ikke nok.... Jeg fik derfor ringet til svigerfar, som lånte mig 32 mb mere, så den nu er på 80 mb ram!  OG nu køre den som den skal...........dvs. flaskehalsen nu er min upload hastighed på 128 istedet for serveren. Og når jeg skriver "top" i root kan man også se at den køre lige til grænsen i brugen af ram = den bruger ikke swapfilen (endnu).