Avatar billede jalle76 Nybegynder
20. juni 2002 - 23:12 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Newbie: opsætning af server med freeBSD

Hejsa

Jeg har lige fået nyt legetøj c",) En Dell PowerEdge med 224MB ram og 2x4GB HD. Det er meningen, at den skal køre hhv. web, mail og ftp server. Ja, jeg ved godt, at 8GB ikke er meget til ftp, men det er som sagt kun som legetøj. Mine spørgsmål er:

1: Hvilke partitioner skal oprettes og hvordan skal pladsen fordeles?

2: Hvilke programmer til mail og ftp server er anbefalelsesværdig?

På forhånd tak.

-- Jacob.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
21. juni 2002 - 02:31 #1
kan man ikke selv dele pladsen med freebsd install?
du skal jo prioritere om du så vil lege med programmer sammen med din mail.
som standard skal din /var/ være nogenlunde stor(med forbehold for hvor meget mail der skal sendes/modtages), det er også en god ide at lægge loggene på en nogenlunde stor partition.

jeg ville anbefale en postfix til din mail, denne kan så kombineres med en cucipop.
hvis du skal køre en ftp er proftpd klart at foretrække...
Avatar billede jalle76 Nybegynder
21. juni 2002 - 10:34 #2
Jo, jeg kan lave partitioner lige så tosset jeg har lyst til under installationen. Håbede på lidt mere specifikt hvilke partitioner der kan betale sig at oprette. Det er klart at der skal være en / og swap. Jeg har også læst mig til at man kan lave /var, /tmp og /usr. Er det hvad der skal være? Og i så fald, hvor store skal de være i forhold til disk størrelsen.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
21. juni 2002 - 16:04 #3
jeg kan godt se at det kom til at lyde lidt mærkeligt.
det jeg mente var om der ikke var en mulighed for at den selv partitionerede disken. det var der da jeg prøvede.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
21. juni 2002 - 16:04 #4
men hvor store de skal være kommer jo an på hvad du skal bruge dem til
Avatar billede jalle76 Nybegynder
23. juni 2002 - 11:56 #5
Som jeg skrev i indledningen skal den køre webserver, mailserver og ftpserver. Den skal bruges til at hoste mine egne hjemmesider.
Avatar billede skwat Praktikant
25. juni 2002 - 08:39 #6
/ = 100 mb
/var = 100 mb
/var/ftp = 2 gb (kun hvis du har tænkt dig at bruge den ftp-demon som er med som standart
/tmp = 100 mb
/usr = 5,7 GB
kunne være et bud.
Avatar billede bromer Nybegynder
20. juli 2002 - 09:55 #7
Du kan sætte FreeBSD installationen til selv at partitionenere, hvilket er meget let, men ikke altid giver det bedste resultat.

Jeg synes at forslaget fra skwat lyder fornuftigt, hvis en 250MB swap PÅ HVER DISK, blev tilføjet. Når du skal bruge den som en server er det fornuftigt at have hurtig adgang til swappen, hvilket du vil få på den måde. Derudover til jeg anbefale at du ser en smule i håndbogen om hvordan man tuner sin FreeBSD. Der er nogle tips, der er virkelig hurtige at udføre, men som forøger performence rigtig meget.

/Rune
Avatar billede jalle76 Nybegynder
29. august 2002 - 08:21 #8
Undskyld, at jeg først reagerer nu, men server projektet har stået stille pga. sommerferie. Tak, for hjælpen.