Avatar billede hjald Nybegynder
19. juni 2002 - 16:19 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

sti til skabeloner

Vi er forskellige brugere på et samlet netværk med forskellige versioner af Excel - nogle har Office97, nogle har Office2000, nogle har OfficeXP.

Det er formentlig ikke versionnumrene der er problemet.

Men vi har nogle regneark, som vi gerne vil indlægge som som skabeloner på et fællesdrev - eksempelvis vores M-drev - hvor vi vil oprette et bibliotek.

Det er reelt ikke noget problem. Problemet er hvorledes vi indstiller de forskellige maskiner (Excelprogrammer) til at som standard at hente skabelonerne fra M-drevets bibliotek????

Hvordan gør man det? I fx. MS Word er det jo ikke noget problem, der er simpelhen et skærmbillede til det samme. Er der forskellige problemer afhængig af Excelversioner?

På forhånd mange tak for hjælpen.
Avatar billede jespernaur Nybegynder
19. juni 2002 - 17:20 #1
I min engelske version af Excel 97 kan jeg gøre følgende:

Vælg Tools->Options->Faneblad General

Her ses feltet "Alternate startup file location:"

Hvis jeg her angiver et bibliotek, fx "M:\bibliotek", vil Excel-templates (.xlt) der
anbringes her blive synlige under File->New->Faneblad General. Dette burde kunne løse jeres problem, ihvertfald for Excel 97.

Jeg ved ikke om det virker anderledes i andre versioner.

Mvh
Jesper Naur
Avatar billede sysus Nybegynder
19. juni 2002 - 21:29 #2
Det gælder også for Excel 2000. Vælg Funktioner/Indstillinger/Fanen Standard og alternativ filplacering.

Mvh
Susanne Borring
Avatar billede hjald Nybegynder
19. juni 2002 - 21:50 #3
Tak for indlæggene. Jeg forsøgte med en maskine med win95 og excel97, hvor det ikke fungerede. Så har jeg forsøgt med en XP-maskine med OfficeXP, hvor det heller ikke fungerede???
Avatar billede rvm Nybegynder
19. juni 2002 - 23:36 #4
Ja - jeg kunne heller ikke få Excel til at godtage stien via "Alternate startup file location:" - men det er jo sikkert fordi dette sted er hvor jeg kan ligge alternative filer, der skal hentes ved start af Excel, og ikke vejen til skabelonbiblioteket - som der forøvrigt ikke umidelbart er nogen muighed for at ændre, men... jeg har mit "hemmelige våben" - Word.

Når jeg sætter Word op til den nye skabelonsti via Funktioner/Instillinger/Filplacering/arbejdsgruppeskabeloner, så ændres den automatisk i Excel til samme sti - hmmmm

Håber dette løser dit problem *S*

Mvh

Richardt
Avatar billede sysus Nybegynder
20. juni 2002 - 00:02 #5
Hej hjald
Du kan roligt give pointene til rvm, han har fortjent dem.
Mvh
Susanne
Avatar billede bak Seniormester
20. juni 2002 - 08:43 #6
Smart rvm. :-)
Pas iøvrigt lidt på med Alternate startup file location, da excel automatisk åbner alle filer der ligger i den, ligesom den gør med dem der ligger i xlstart-forlderen.
Avatar billede hjald Nybegynder
20. juni 2002 - 12:43 #7
Tak til alle. Men specielt tak til rvm - det virker simpelhen. Det er en ren fornøjelse.....