Avatar billede darq Nybegynder
19. juni 2002 - 00:52 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Betalings politik

Hejsa

Er der nogen herinde som har viden omkring system/web udviklings virksomheders  betalings politik?

Hvad er mest normalt. Betaling når produktet leveres eller betaling før udviklingen starter?

Spiller ordrens størrelse ind?

Ved godt at det i bund og grund er op til den enkelte virksomhed, men det er jo meget rart at vide lidt om hvordan andre i branchen operere på det punkt..:)

På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2002 - 01:07 #1
betaling inden vil jo kræve at man har aftalt en fast pris..... hvis der er nogen former for timeløn skal bataling først ordnes bagefter
Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
19. juni 2002 - 06:16 #2
Jeg har stødt på flere på mit eget website, der især når de handler med andre lande vil have 50% betaling forud. I Danmark er det kutyme ved små opgaver at få pengene når man leverer ydelsen. Ved store projekter der strækker sig over flere måneder ser man generelt i mange brancher - herunder advokater at man fakturerer kvartalsvis selv om sagen ikke er afsluttet. Men et lille webdesign ville jeg først fakturerer når det afleveres. Her bytter du så diverse passwords til systemet etc.

Husk altid at få lavet en kontrakt. Den kunne se sådan her ud:

Levering af webdesign

Mellem undertegnede

(Firma)

og

(Webdesigner)

er der d.d. indgået følgende aftale om produktion af website.

§ 1. Projektet

1.1. Projektbeskrivelse
Projektet består i udarbejdelse af et præsentations-website for [Firma].
Websitet opbygges i HTML uden databaseopbygning. Efter websitets
færdiggørelse, skal dets løbende opdatering og vedligeholdelse kunne
varetages af [Firma].

Websitet består af 1 (for-)side på niveau 1, 7 undersider på niveau 2 og 5
sider på niveau 3. Strukturen fremgår af det som bilag 1 vedlagte
strukturdiagram. (vedlæg diagram, oversigtsskema eller lignende)

Websitet skal endvidere udfærdiges i en engelsk version.

Der kan som udgangspunkt ikke foretages tilføjelser og ændringer af det
aftalte efter produktionens start uden merbetaling i henhold til de til
enhver tid gældende timesatser.

1.2. Projektforløb
Der er fastsat følgende forventede startdato, milepæle og slutdato for
projektet: (specificer)

Produktionen påbegyndes, når alt materiale i form af eksisterende grafik,
fotos, tekst, logoer m.v. foreligger.

Det ved produktionens start foreliggende materiale vil danne grundlag for
produktionen.

[Webdesigner] udarbejder 2 forslag til design, hvoraf [Firma] kan vælge,
hvilket man ønsker implementeret.

Herefter vil [Firma] løbende modtage materiale til godkendelse.

(er projektet af større karakter, kan der eksempelvis indsættes følgende
afsnit om milepæle)

Milepæle
Der indlægges i projektforløbet milepæle, hvor følgende materiale skal
forelægges for [Firma] til godkendelse: (eksempelvis storyboard,
animationer, logo osv.)
Der vil for hvert materiale være anført en frist, indenfor hvilken [Firma]
skal meddele, hvorvidt materialet godkendes. Har [Webdesigner] ikke
modtaget nogen meddelelse inden fristens udløb, betragtes materialet som
godkendt.

Såfremt materialet ikke kan godkendes, skal [Firma] skriftligt meddele, hvad
der konkret ikke kan godkendes og angive årsagen hertil.

På baggrund heraf drøfter parterne, hvorvidt de påpegede mangler skal
afhjælpes og hvorledes dette kan ske.

[Webdesigner] skal angive en rimelig frist for, hvornår manglerne kan
forventes udbedret, samt angive, hvis det medfører ændringer i den aftalte
pris og leveringstid.

Eventuelle ændringer efter fristen foretages mod merbetaling.

§ 2. Indhold

2.1. Materiale
Billedmateriale leveres af [Firma], mens [Webdesigner] vil være ansvarlig
for at udfærdige yderligere grafiske elementer, herunder knapper m.v. (bør
specificeres så meget som muligt)

Tekstmateriale samt oversættelser leveres af [Firma]. (bør specificeres så
meget som muligt)

For at sikre en korrekt implementering af det leverede materiale på
websitet, skal strukturdiagrammets anvisninger benyttes ved nummerering og
systematisering af det af [Firma] leverede materiale.

2.2. Filformater
Tekstmateriale skal leveres som Word- eller Word-kompatible tekstfiler til
[Webdesigner]. Der skal på forhånd være læst korrektur på tekstmaterialet.

Fotografier skal leveres i enten papirformat, TIFF, PSD, eller JPG-format
til [Webdesigner]. Skal der ske indscanning af mere end 4 fotografier i
papirformat foretages dette mod merbetaling.

Anden grafik skal leveres i enten TIFF, PSD, eller GIF-format.

[Webdesigner] tilpasser format og størrelse på indleveret materiale til
brug på websitet. Øvrige ændringer, herunder rettelser af tekst, samt
eventuelle tilpasninger af materiale i vektor- eller DTP-format foretages
mod merbetaling.

§ 3. Design

3.1. Skrifttyper
Der anvendes følgende skrifttyper i teksten på sitet: Verdana, Franklin
Gothic Book og Franklin Gothic Heavy.

3.2. Bemærk
[Webdesigner] gør opmærksom på, at visse skrifttyper ikke vil kunne læses i
alle browsere, hvorfor websitet i givet fald vil blive vist med
standardskriften på brugerens browser.

Endvidere gøres der opmærksom på, at web-sites kan fremstå forskelligt på
forskellige browsertyper, samt at print fra web-sites ikke kan forventes at
fremstå, som de fremstår på skærmen.

Fotos fremstår på internettet i en dårligere opløsning end på trykt
materiale.

3.3. Frames
Såfremt der benyttes frames/rammer på websitet, indestår [Webdesigner]
for, at links til tredjemands web-sites ikke vil blive åbnet under en ramme
på [Firma]’s website, således at risiko for krænkelse af tredjemands
rettigheder undgås.

3.4. Opdatering og vedligeholdelse
Efter websitets aflevering skal [Firma] selv være i stand til at
vedligeholde og opdatere websitets indhold ved hjælp af Microsoft
Frontpage.

Ændringer i grafik og design udføres af [Webdesigner] mod merbetaling.

3.5. Kurser
[Webdesigner] kan tilbyde kurser og eventuel support til de medarbejdere
hos [Firma], der skal vedligeholde websitet. Der ydes 25 % rabat i forhold
til de gældende listepriser for kurser og support, såfremt det bestilles
indenfor 3 måneder fra websitets aflevering.

§ 4. Teknik

4.1. Browsere
Websitet optimeres til brug i browserne Internet Explorer 5.0, samt til
operativsystemerne Windows 95/98/2000 og XP.

4.2. Skærmopløsning
Websitet optimeres til skærmopløsningen 800 x 600. Websitet vil kunne ses
på andre skærmopløsninger, men på mindre skærmopløsninger vil hele
skærmbilledet ikke kunne ses samtidig, og det vil være nødvendigt for
brugeren at scrolle i vinduet.

4.3. Farvedybde
Websitet optimeres til farvedybden ”Mere end 256 farver”.

Det vil fra [Webdesigners] side blive tilstræbt, at websitet fremstår
præsentabelt ved visning i andre browsertyper, ligesom det vil blive
tilstræbt, at websitet kan blive fremkaldt af brugere med en rimelig
hurtighed. (anfør eventuelt at ”siden skal kunne fremkaldes på maks. 20
seFirmar af en bruger med et 56 K modem” eller lignende hastighedskrav)

4.4. Anvendte databaser
Ingen

4.5. Integration
Websitet er ikke integreret med andre IT-systemer eller databaser.

4.6. Søgemaskiner
Publicering af website på diverse søgemaskiner, herunder Jubii.dk, er ikke
inkluderet.

§ 5. Web-hotel

Websitet skal placeres på følgende web-hotel: [navn på udbyder af webhotel]

Oprettelse af web-hotel: kr. XXX
Månedlige omkostninger: kr. XXX

Web-hotel er ikke inkluderet i nærværende aftale. [Webdesigner] vil
fremsende særskilt tilbud efter ønske.

§ 6. Ophavsret og markedsføring

6.1. Udviklet materiale
[Firma] får overdraget alle immaterielle rettigheder til materiale, der er
udviklet til brug på det færdige website, herunder kildekode, fotografier,
grafik og tekstmateriale. [Firma] har således ret til blandet andet at
bruge, ændre, videreudvikle, kopiere, overdrage og markedsføre websitet og
ethvert af dets elementer på såvel internettet som andre medier.

6.2. Standardprogrammel
I det omfang, der benyttes standardprogrammel tilhørende [Webdesigner], får
[Firma] en tidsubegrænset brugsret hertil, ligesom [Firma] må kopiere,
tilpasse og videreoverdrage standardprogrammellet samt dertil hørende
dokumentation i det omfang, det er nødvendigt for websitets
kontraktmæssige brug.

Arbejdsfiler, udkast m.v. opbevares i mindst 3 år af [Webdesigner], ligesom
en kopi af det færdige materiale opbevares i denne periode. Materialet
udleveres på opfordring til [Firma] uden merbetaling.

6.3. Tredjemands rettigheder
Med undtagelse af materiale, der er leveret af [Firma], har [Webdesigner]
ansvaret for, at materiale på websitet ikke krænker tredjemands bedre
rettigheder, og at [Webdesigner] har ret til at overdrage disse
rettigheder.

Indgår der materiale udviklet af tredjemand, skal [Webdesigner] skriftligt
gøre opmærksom herpå, ligesom eventuelle licensbetingelser for det
pågældende materiale skal gives til [Firma]. [Webdesigner] indestår for, at
de af tredjemand stillede betingelser ikke er til hinder for websitets brug
og design. [Webdesigner] indestår ligeledes for, at der ikke vil være
yderligere omkostninger forbundet med brugen af tredjemands materiale, med
mindre andet aftales.

6.4. Markedsføring
[Webdesigner] har ret til i eget markedsføringsmateriale at benytte
[Firma]’s navn og website som reference.

6.5. Fortrolighed
[Webdesigner] forpligter sig til at hemmeligholde enhver oplysning om
[Firma]’s forretningskoncepter, forretningsforbindelser, samt oplysninger af
økonomisk eller strategisk karakter om [Firma], som i forbindelse med
udfærdigelsen af websitet måtte komme til [Webdesigner]’s kundskab.

[Webdesigner] afstår fra i fremtidige projekter for Firmar i samme eller
relaterede brancher til [Firma] at anvende websitets idégrundlag,
funktionalitet og design uden samtykke fra [Firma].

§ 7. Projektafslutning

7.1. Beta-test
Forud for levering foretages en test med det formål at gennemprøve om
websitet opfylder de stillede krav til design og funktionalitet i henhold
til strukturdiagrammet og nærværende aftale. I forbindelse med testen skal 6
repræsentative brugere teste websitet grundigt og kommentere dets design,
funktionalitet og brugervenlighed.

Erfaringerne herfra skal implementeres på websitet i det omfang, [Firma]
finder det væsentligt og nødvendigt.

7.2. Afleveringsprøve
Herefter skal det færdige website forelægges [Firma] til afprøvning og
godkendelse.

Websitet anses for kontraktmæssigt leveret, når det er godkendt af
[Firma], websitet er publiceret på internettet og en CD-ROM med websitet,
samt eventuelle nødvendige brugernavne, adgangskoder m.v. er overgivet til
[Firma].

Er den til grund for websitet liggende kildekode ikke umiddelbart læsbar i
en browser, skal koden tillige leveres til [Firma] med relevante
bemærkninger og instruktioner, således at [Firma] har mulighed for at lade
tredjemand opdatere websitet.

§ 8. Kontaktpersoner

Kontaktpersoner hos [Webdesigner] er:
Projektleder Hanne Hansen, hh@[Webdesigner].dk (design og grafik)
Multimediedesigner Maj Andersen, ma@[Webdesigner].dk (design og
programmering)
Programmør Mogens Madsen, mm@[Webdesigner].dk (programmering)

§ 9. Betaling

9.1. Aftalt pris
Udarbejdelse af web-design kr. XXX
Grafik og programmering – dansk kr. XXX
Grafik og programmering – engelsk kr. XXX
Projektledelse og koordinering kr. XXX

Moms heraf kr. XXX
Samlet pris kr. XXX

9.2. Merarbejde
Merarbejde, ændringer m.v. faktureres efter de til enhver tid gældende
timesatser, som p.t. udgør:

Konsulentbistand: kr. XXX
Design: kr. XXX
Grafik: kr. XXX
Web-programmering (HTML): kr. XXX
Projektledelse og koordinering: kr. XXX

9.3. Betalingsplan
Ved projektets start betales kr. XXX
Ved levering betales restbeløbet kr. XXX

Restbeløbet forfalder 14 dage efter at websitet er leveret. Ved forsinket
betaling tillægges morarente 2% pr. måned. Der opkræves kr. 100 i gebyr pr.
rykker.

§ 10. Forsinkelser og mangler

10.1. Bod ved forsinkelse
Ved forsinket levering, der ikke skyldes [Firma]’s forhold, ifalder
[Webdesigner] en bod på 0,2 % af kontraktsummen pr. hverdag, websitet er
forsinket.

10.2. Afhjælpning
[Webdesigner] har ret og pligt til i videst muligt omfang at søge at
afhjælpe eventuelle konstaterede mangler.

10.3. Ophævelse
Der kan alene ske ophævelse fra [Firma]’s side, såfremt [Webdesigner]
gentagne gange forgæves har søgt at afhjælpe samme mangler, og alene efter
at [Webdesigner] har modtaget et skriftligt påkrav fra [Firma] hvori der
redegøres for manglerne og der tages forbehold om ophævelse.

I øvrigt gælder dansk rets almindelige regler om misligholdelse.

_______ den / _______ den /

______________________ ______________________
[Webdesigner] [Firma]

Mvh www.startfirma.dk
Avatar billede tommyf Nybegynder
19. juni 2002 - 07:26 #3
Genial kontrakt, men der er en lille fejl i 4.3 - der er gået noget galt nederst.
Avatar billede ricky Nybegynder
19. juni 2002 - 08:32 #4
startfirma.dk>> udmærket kontrakt - godt gået!

darq>> det optimale er jo klart hvis du kan fakturere et opstartsgebyr... det binder din kunde på et mere seriøst plan - for problemet er jo at det er meget godt at have en kontrakt - men er den værd at forfølge hvis kunden ikke vil betale og er man i givet fald 100% sikker på at man vil få medhold i en evt. retssag ?
Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
19. juni 2002 - 12:30 #5
4.3 =

4.3. Farvedybde

Websitet optimeres til farvedybden ”Mere end 256 farver”.
Det vil fra [Webdesigners] side blive tilstræbt, at websitet fremstår præsentabelt ved visning i andre browsertyper, ligesom det vil blive tilstræbt, at websitet kan blive fremkaldt af brugere med en rimelig hurtighed. (anfør eventuelt at ”siden skal kunne fremkaldes på maks. 20 sek. af en bruger med et 56 K modem” eller lignende hastighedskrav)
Avatar billede darq Nybegynder
20. juni 2002 - 12:39 #6
Tak for svarene.

>>Startfirma.dk

Skulle selv til at udarbejde en kontrakt så det kunne jo ikke passe meget bedre…Mange tak
Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
20. juni 2002 - 13:52 #7
darq>

Selv tak :)