Avatar billede littlehelper Nybegynder
18. juni 2002 - 19:46 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Boyce/Codd

har et lille problem....!! :(

er der nogen som kan forklare mig helt præsist hvad forskellgen mellem BCNF og de første 3 normalforme er?

og hvordan man bruger Boyce / Codd...?
Avatar billede terry Ekspert
18. juni 2002 - 20:23 #1
Avatar billede jespernaur Nybegynder
18. juni 2002 - 20:23 #2
Her er noget, der omhandler alt hvad du spørger om:

    http://databases.about.com/library/weekly/aa080501a.htm

Se dig omkring, også på omkringliggende øer, måske kan du bruge det

Mvh
Jesper Naur
Avatar billede littlehelper Nybegynder
18. juni 2002 - 20:46 #4
sorry venner.... men det er ikk godt nok :((
Avatar billede terry Ekspert
18. juni 2002 - 21:54 #5
well "ven" find the information yourself!
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
19. juni 2002 - 17:10 #6
>>littlehelper

hvorfor er de links du har modtaget fra jespernaur og terry ikke ok?? De beskriver fint normalisering, 3NF og Boyce/codd ????
Avatar billede littlehelper Nybegynder
19. juni 2002 - 17:38 #7
ved godt hvad 3NF går ud på det er ikk så svært... kan bare ikke se hvad BCNF gør.... og jeg har læst mindst 20 forskellige papirer om det...

og ingen af dem har givet mig et klart indtryk af hvad det er...

og de links er nogle af dem jeg har været inde på....
Avatar billede terry Ekspert
19. juni 2002 - 19:22 #8
littlehelper>Because YOU have a problem understanding ALL the papers you have read on BCNF isnt my problem! I gave you a number of links answering your question and thats ALL that is requiredto get "paid". I am not obliged to make sure you understand the answer given!
And we could also ask ADMIN for an opinion!
Avatar billede littlehelper Nybegynder
19. juni 2002 - 19:38 #9
du hidser dig op over ingenting..... bare fordi du ikke kan give mig et svar jeg ikk kan bruge... så er der sgu ingen grund til at blive sur....

og jeg tror ikk lige at det her er stedet hvor man skal prøve at få afløb for sin vrede og et eller andet.....
Avatar billede terry Ekspert
19. juni 2002 - 19:52 #10
littlehelp I am not annoyed, if I was I wouldnt bother answering.
I am just stating a fact! Sometimes the answer given may NOT be the one expected, even so it COULD still be the correct answer and thats what releases the points! I could use hours putting something together, even so it doesnt mean that YOU will be happy with the result does it?
Avatar billede terry Ekspert
19. juni 2002 - 19:56 #11
I suggest you get hold of the following book
Fundamentals of Database Systems ISBN 0-8053-0145-3
and if that doesnt help then sorry I'm out of ideas!
Avatar billede jespernaur Nybegynder
19. juni 2002 - 20:00 #12
Jeg kan kun være enig i samtlige de seneste indlæg fra terry
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
19. juni 2002 - 22:45 #13
...kommentar herfra.....ok jeg kan kun sige jeg er enig med terry og jespernaur.

Med fare for at få ørerne i maskinene - her lidt info.....

BCNF er så stærk at du kan springe 2 og 3NF over og gå direkte fra 1NF til BCNF, og så undersøge om dine tabeller overholder BCNF. Med andre ord en tabel behøver ikke at være på 3NF inden den kan overholde BCNF.

Ofte vil det dog være således at har du normaliseret tm. 3NF vil dine tabeller også være på BCNF....men der er undtagelser!

BCNF er stærkere end 3NF, idet der fx tagers hånd om situationer, hvor:
- der er tale om flere sammensatte kandidatnøgler, og
- mindst to af disse har mindst ét felt til fælles

prøv evt dette link
http://www.cs.jcu.edu.au/ftp/web/teaching/Subjects/cp1500/1997/Lecture_Notes/normalisation/bcnf.html

BCNF er ikke specielt let at forklare på skrift - syntes faktisk ovennævnte giver et fint overblik.

Men selvfølgelig når man ved hvordan man løser en eller anden opgave, er det jo ikke svært, så....

for fuldt ud at forstå BCNF bliver du nødt til at læse litteratur om emnet...

syntes faktisk du skylder dem lidt p, men jeg har jo ikke oprettet spørgsmålet, så :D
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
19. juni 2002 - 22:51 #14
ovennævnte = links fra terry og jespernaur :p)
Avatar billede jespernaur Nybegynder
19. juni 2002 - 23:10 #15
Her er et lille svar igen
Avatar billede littlehelper Nybegynder
19. juni 2002 - 23:35 #16
så du/i synes altså at det er fair nok at den første som svare på et spørgsmål får fuld point lige gyldig om det kan bruges eller ej?

fordi hvis den første som svare bare skal have pointene... så kan man jo nøjes med lige at finde et eller andet frem på nettet som man selv mener kan bruges...

et svar skal også have en hvis kvalitet.... det skal ikke være sådan at man kan give et link til et eller andet og så tror at man på baggrund af det kan score det hele og så regne med at det finder personen nok selv ud af det.... for hvis man går udfra det, så ville jeg mene at det udelukker en masse uerfarene folk som prøver at søge hjælp her og så bliver det kun et sted for folk med stor erfaring...

og hvis det er sådan.... så har jeg og andre som jeg kender.... total fejlvurderet det her forum...

men hvis vi skal kigge på indholdet og kvaliteten af de svar jeg har fået.. så er det efter min vurdering således at :

Susanne har givet mig det bedst svar
.
.( afstanden mellem kvaliteten )
.
Terry
.
Jesper

men jeg kan desværre ikk give Susanne alle pointene..såå!!
Avatar billede jespernaur Nybegynder
19. juni 2002 - 23:51 #17
Jeg vil normalt ikke kaste mig ud i fingerpegning, men min opfattelse er, at littlehelper's attitude i relation til indeværende spm har været så uforskammet, at et blik på de medvirkendes pointregnskaber er på sin plads:

terry: 424 dage, point tjent: 45474
susanne_larsen: 71 dage, point tjent: 1195
jespernaur: 594 dage, point tjent: 8043

littlehelper:  44 dage, point tjent: 0

Yderligere kommentarer turde være overflødige!
Avatar billede littlehelper Nybegynder
20. juni 2002 - 00:02 #18
den der var lidt plat.....

skal vi til at være barnelige eller hvad?
Avatar billede terry Ekspert
20. juni 2002 - 08:28 #19
littlehelper>I was NEVER expecting to go all of the points!
According to eksperten it is the first CORRECT answer which gets the points and obviously interpreting what a correct answer is can give problems and that’s what ADMINS are here to help with!

If you HAD given Susanne 50 myself 30 and Jesper 20 then you WOULD NOT have heard ANYTHNG from me, but you didn’t, you rejected EVERYTHING that came! You could also have asked for more information before accepting/rejecting anything.

So sharing the points between those giving answers is also acceptable and IF we are not happy then again we have ADMIN to help!

Oh, and thanks for the points :o)

And if Susanne or Jesper want some of the points then please let me know!
Avatar billede littlehelper Nybegynder
20. juni 2002 - 08:58 #20
tror ikk helt at du har læst det jeg skrev....så læs det lige igen Terry!!!

og jeg deler point ud på den måde jeg vil.... og det gør jeg tilsidst... når jeg har fået et svar jeg kan bruge....og sådan er det....så jo du ville have fået point... hvis bare DU terry... havde haft tålmodighed og ikk starte med at brokke sig med det sammen....

og nu hænger det jo lige sådan sammen.... at du rent faktisk skrev til mig terry... før susanne kom ind i billedet....såå... så det var lidt umuligt at give susanne 50 point på det tidspunkt....

og susanne har åbenbart valgt ikke at have nogle af dem... eftersom hun ikk stod på listet og folk jeg kunne give point...
Avatar billede terry Ekspert
20. juni 2002 - 09:03 #21
littlehelp>You have a lot to learn about eksperten! If you didnt reject the answers given then we would not have had this problem! You should WAIT unit the question is closed and then reject/accept the answers given.
Avatar billede littlehelper Nybegynder
20. juni 2002 - 09:07 #22
måske.... men nu gør / gjorde jeg sådan her.....

og lad vær med at være så besat af at få point og husk at tålmodighed er en dyd
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
20. juni 2002 - 13:49 #23
>>littlehelper
jep jeg valgte helt bevidst at placere en kommentar og IKKE et svar, idet jeg mener at terry og jespernaur svarer med gode links - ok min ultrakorte forklaring på BCNF er måske mere forståelig hvis man ikke er inde i sagen....

Men det er da trods alt kun 100 p - hvad med at dele sol og vind lige og så oprette et spørgsmål der hedder point til terry, jespernaur OG EVT mig - pointfordelingen er op til dig.

...........og lige en lille sidebemærkning - jep jeg har kendskab til Access, men jeg når altså ikke terry til sokkeholderne :D
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
20. juni 2002 - 14:38 #24
....og nej jeg syntes ikke man skal acceptere det første indlæg som værende = den højeste sandhed, hvis man ikke kan brúge det - men som tidligere nævnt der henvises til korrekte links...

...det der nok bl.a. har været medvirkende til hele denne diskussion, er at du har afvist uden uddybende begrundelse :/
Avatar billede terry Ekspert
20. juni 2002 - 14:54 #25
Was that short or long socks Susanne ? :o)
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
20. juni 2002 - 16:14 #26
G*** I´ll let U decide :D