Avatar billede hag_bard Nybegynder
18. juni 2002 - 01:18 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Disk I/O fejl

Howdy!

Efter i sidste uge at have pillet lidt ved min pc'er fordi den spontant slukkede og ikke lod sig tænde igen, fik jeg den rent faktisk til at køre.
NU får jeg imidlertid en "Disk I/O fejl", der fortæller mig at jeg skal udskifte disken og press a key(!)

Er det fordi jeg har fucket nogle kabler op (jeg er næsten 100 på at alt er forbundet som det var før; jeg tog kun de ledninger ud, det var nødvendigt for at løfte strømforsyningen op og puste i den!!)?
Er det min (ene) harddisk el. floppydrevet?
Hvis det er harddisken, er alle data så tabt?
Kan det ha' været en nedsmeltet harddisk, som i første omgang forårsagede at pc'en ikke ville tænde (ellers synes jeg det er *lidt* uheldigt med to så store problemer lige efter hinanden)?
Hvor meget vil jeg skulle slippe for at få en eller anden fætter med forstand på sådan noget her til at kigge på den?

Se "Min PC vil ikke tænde" for beskrivelse af tidligere problem.

På Forhånd 1000 tak
Avatar billede cc2000 Nybegynder
18. juni 2002 - 09:44 #1
Det kan være at du har en diskette i drevet?
Det kan være bios ikke er sat til at boote på harddisken!
Det kan være harddisken der er fucked up, prøv at boote på en win98-bootdisk og se om du kan se indholdet af din HD ellers er den nok fucked up.
Finder bios harddisken når du booter eller hvad?
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juni 2002 - 10:18 #2
prøv at checke kablerne endnu en gang, giv dig tid så du ikke overser noget.
Jeg har en mistanke om at du har byttet om på 2 harddiske
Avatar billede densortehingst Seniormester
18. juni 2002 - 12:05 #3
en god hovedregel er, at alle kabler skal sidde rød mod rød (altså den røde ledning på harddiskkablet mod den røde ledning på strømstikket.
Avatar billede hag_bard Nybegynder
18. juni 2002 - 14:04 #4
Hmmm...
Jeg har nu forsøgt at bytte lidt rundt på kabler og skiftevis kun lade en harddisk være på.
Hvis harddisk A er konnekted får jeg føromtalte I/O diskfejl (kommer lidt efter at systemkonfig fortæller mig at der er noget galt. Her har jeg så prøvet med "Gem indstillinger" og "Indlæs Standard", herefter afslut og altid: I/O Fejl
Er Harddisk A IKKE sat til, dukker et mystifystisk diagram op med nogle blinkende pile og jeg får beskeden (Efter konfig. menuen): "1962 Styresystem kan ikke findes, tryk F1..." ).
F1 hjælper ikke; diagrammet dukker op igen.
Dette forårsager mig til at tro at Harddisk A indholder alt det tjavs, der skal til for at starte op - men den er til gengæld fucked up...?
Hvis ikke ovenstående afslører om "BIOS finder harddisken", hvordan tjekker jeg så det?

Tak!
Avatar billede densortehingst Seniormester
18. juni 2002 - 14:13 #5
Du kan i bios se, hvilke harddisk der er fundet. Hvis den ikke finder din harddisk kan de evt boote fra en diskette og se om du på den måde kan komme ind på harddisken.
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juni 2002 - 14:38 #6
kan du ikke prøve med en fdisk /mbr fra en bootdisk
Avatar billede pentium4 Juniormester
18. juni 2002 - 16:24 #7
Tjek om din HD A er sat til Master (ma) bagpå og den anden til Slave (sl).
Hvis du har et af de nye 80 pins kabler med et Blåt, Gråt og et Sort stik på, skal det sidde sådan her:

Blåt = Stik på M/B
Gråt = Slave
Sort = Master

De skal også sidde sådan hvis dine HD er sat til Cable Select (cl) bagpå.
Avatar billede pentium4 Juniormester
19. juni 2002 - 14:55 #8
Tak herfra.