Avatar billede xiii Nybegynder
08. august 2000 - 10:39 Der er 18 kommentarer og
4 løsninger

Bundkort ASUS K7V-T

Jeg har fået et godt tilbud på en PC der indeholder et ASUS K7V-T bundkort og en AMD Thunderbird 700 CPU.
Erfaringer med dette bundkort søges er det godt / mindre godt ??
Avatar billede th Nybegynder
08. august 2000 - 13:30 #1
Asus laver generelt nogle af de bedste bundkort på markedet, og de skulle efter hvad jeg har hørt være meget stabile. Men hvis du har mulighed for at få et andet bundkort, ville jeg også kigge på nogle af gigabyte´s bundkort.
Avatar billede johnnybrian Nybegynder
08. august 2000 - 14:55 #2
Er enig med TH. Gigabyte Ga7ixE er et udmærket bundkort, men gode muligheder i. Men jeg ville da holde mig til Asus, da det er en af de bedste og mest stabile fabrikanter på markedet.
Ikke et ondt ord om gigabyte! Har selv et, kører uden probz.....
Og en thunderbird går du sq ik fejl i byen af! =)

/jb
Avatar billede johnnybrian Nybegynder
08. august 2000 - 14:56 #3
RETTELSE! HVOR DER STÅR MEN, SKULLE DER STÅ MED!

/JB
Avatar billede svinte Nybegynder
08. august 2000 - 16:05 #4
Bundkortet er i sig selv meget godt, det er stabilt, og understøtter Thunderbird, det negative er, at bundkortet bruger \"slot A\" hvorimod Amd fremover vil lave alle nye cpu´er i \"Socket A\" formatet, \"Slot A\" Thunderbird vil kun være tilgængelig i en begrænset periode, i stedet burde du muligvis kigge efter et andet bundkort fra Asus ved navn \"A7v\" dette bundkort bruger \"Socket A\", og har derudover 2 ekstra ide kanaler, d.v.s at du kan slutte flere hd´s til systemet.
Avatar billede kio_liex Nybegynder
08. august 2000 - 18:56 #5
Til svinte:

Hvorfra ved du at det er et slot a bundkort? Thunderbird, til slot a, bliver ikke lavet til normale mennesker, det bliver kun firmaer som IBM, Compaq, etc. der for mulighed for ar få den version...

Til XIII:

Så skulle det nok være en af de bedste bundkort, til AMD Thunderbird, hvis det ikke er det bedste...
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
08. august 2000 - 20:40 #6
>> kio_liex, direkte fra edbpriser.dk (tjekket med ASUS.com)...

Asus - K7V ATX
CPU: Slot A AMD Athlon 500-?MHz
Chip: Via Apollo KX133
Slots: 5 PCI / 1 AGP x4
IDE: 4-Ultra DMA/66 SCSI: None
Ram: 3 x 168-pins / Cache: On Chip
Warranty: 1 Year

Som du kan se er netop det ASUS board et slot A....
Avatar billede kio_liex Nybegynder
08. august 2000 - 21:05 #7
Til Tigerdyr:

Hvis du nu bare vidste lidt om hardware, så ville du vide at AMD Thunderbird ikke bliver solgt i Slot A, til normale mennesker, det har jeg jo også skrevet før... Så vidt jeg ved så er de ikke engang i prodution endnu...
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
08. august 2000 - 21:39 #8
>> kio_liex og hvis nu du lærte at læse, ville du måske opdage, at jeg intet nævnte om processoren, da jeg udemærket er klar over at den kun kommer som slot a til OEM brug...
Avatar billede kio_liex Nybegynder
08. august 2000 - 21:46 #9
Tigerdyr:

Det kan jeg godt læse, men \"xiii\" som har sat dette spørgsmål, har skrevet: \"Jeg har fået et godt tilbud på en PC der indeholder et ASUS K7V-T bundkort og en AMD Thunderbird 700 CPU.\" Er det så bare mig der er helt galt på den, eller er det ikke en PC med en AMD Thunderbird?, så kan bundkortet da ikke være et Slot A, vel???
Avatar billede svinte Nybegynder
08. august 2000 - 23:00 #10
Til Kio liex, jeg ved det er et \"slot A\" bundkort, da jeg arbejder i branchen, og NEJ, T-bird slot A bliver ikke kun tilgængelig til \"de store\", men den bliver kun tilgængelig i \"tray\" dette vil gøre det til en \"oem\" vare, det betyder, at man ikke må sælge processoren i løssalg, kun i forbindelse med køb af pc, dette betyder dog ikke det store, da der stort set er ingen der overholder dette, måske lige bortset fra Zitech, Compaq o.l., men på længere sigt bliver det svært at finde Amd cpu´er i \"slot A\" formatet da det, som førnævnt, vil blive udfaset til fordel for socket versionen.

SviNte
Avatar billede xiii Nybegynder
09. august 2000 - 08:41 #11
Det lyder som om jeg er på vej til at blive \"snydt\", hvordan kan jeg så tjekke om den PC er blevet tilbudt, netop indeholder det jeg har skrevet? Jeg kan selvfølgelig åbne kabinettet og se på CPU\'en og bundkortet, men hvad skal jeg være specielt opmærksom på hvad disse to dele angår (serienumre osv)?
Avatar billede jonasj Nybegynder
11. august 2000 - 11:48 #12
Du bliver da ikke ligefrem snydt. Du skal bare være klar over at K7V-T mainboardet er til SLOT A CPU\'er. Og man forventer ikke at der kommer flere CPU\'er til slot A end dem, som er på markedet nu. Læs det således: Hvis du om ½-1 år får lyst og råd til at anskaffe en AMD Athlon Thunderbird 1500 MHz er du (næsten) helt sikkert også nødt til at anskaffe et nyt mainboard. Hvis du derimod køber en PC med A7V (eller et andet SOCKET A mainboard) kan du formodentlig slippe for at udskifte det. Men hvem ved om AMD skifter Thunderbird\'en ud med noget nyt (Firebird?), som kræver SOCKET B eller C eller 717 (altså noget helt nyt)?

Konklusion: A7V er et bedre board = nyere og formentlig mere fremtidssikret end K7V-T. Det er sikkert også 2-300 kroner dyrere (jeg ved det ikke).

kio_liex << Det er intet problem at skaffe AMD Athlon Thunderbird op til 1000MHz i SLOT A. Hvor mange skal du bruge??? :-)
Avatar billede kio_liex Nybegynder
11. august 2000 - 18:32 #13
jonasi:

det ved jeg sku da godt... ved du så også at Intel har fået deres meget ustabile Coppermine op på over 1,1 Ghz?, fedt?!?!, nej, ikke efter min menig... da coppermine ikke er nær så hurtig som Athlon, og så er den ustabil...
Avatar billede jonasj Nybegynder
11. august 2000 - 22:25 #14
kio_liex << Nå, okay! Du er svær at forstå så! Du skrev jo altså netop, at det ikke kunne passe at det var et Slot A board, for Tbird findes ikke \"til normale mennesker\" som Slot A. Og at de ikke er i produktion endnu, men du ved måske så meget om hardware, at du har helt styr på at det har ændret sig siden 08-08-2000 klokken 21:05:09 ??? :-/
Asus K7V-T ER et SLOT A board. Athlon Tbird FINDES til SLOT A - indtil videre.
Asus A7V ER et SOCKET A board. Athlon Tbird FINDES til SOCKET A - nu og fremover.

Om Coppermine er mere eller mindre u/stabil end Tbird er vel ikke noget man umiddelbart kan konstatere, er det? Men fakta er jo bare:
- Tbird X MHz render hurtigere end Coppermine X MHz.
- Tbird X MHz er billigere end Coppermine X MHz.
- Tbird 1000 MHz kan leveres nu. Coppermine kan ikke fremskaffes (ad normale kanaler) over de 933.

Min egen udledning af det er så:
Da Coppermine 933 sikkert bedst kan sammenlignes med Tbird 850 er det altså prisforskellen mellem disse to modeller man bør betragte, og her er der ikke så lidt at spare.
Man kan så selvfølgelig have lov at mene/synes/føle/tro at Intel er bedre kvalitet end AMD. (Det gør de folk, der allerede har anskaffet sig en Intel naturligvis, alternativet vil jo være at føle sig snydt.)
Selv mener jeg snarere, at det i virkeligheden er omvendt...
Avatar billede kio_liex Nybegynder
11. august 2000 - 22:40 #15
jonasi:

jeg tror vi har misforstået hinanden lidt, det jeg siger er bare det jeg ved...
Jeg er enig med dig i at AMD er blevet bedre end Intel...
Avatar billede jonasj Nybegynder
12. august 2000 - 08:09 #16
kio_lex << Det er muligt, men så er det du ved i modstrid med det jeg ved...
Om AMD er bedre end Intel skal jeg ikke kunne afgøre, men de tilbyder efter min overbevisning et bedre pris/ydelses-forhold end Intel - lige for tiden.
Avatar billede xiii Nybegynder
12. august 2000 - 10:48 #17
Jeg må ikke være et \"normalt\" menneske! Jeg har købt PC\'en, som jeg beskrev tidligere her. Den indeholder et Asus K7V-T slotA og en AMD Thunderbird 700, et matrox G400 dualhead, samt en stor harddisk og masser af ram!
Men den gør noget, jeg finder ganske uforståeligt, den slukker for strømmen i tide og utide, hvad kan der være galt???
(psu\'en er på 300 W)
(jeg burde nok oprette et nyt spørgsmål)
Avatar billede jonasj Nybegynder
13. august 2000 - 09:23 #18
xiii << Øøh, mener du at PC\'en sådan bare slukker midt imens du arbejder med den? - eller er det når den har stået ubrugt i et stykke tid? Har du checket BIOS-indstillingerne? - evt indlæst defaultindstillinger...?
Avatar billede kio_liex Nybegynder
13. august 2000 - 09:31 #19
Jeg vil nok give jonasi ret, er det når den har stået ubrugt i et stykke tid, for så kan det være \"Strømstyringen\" indei \"Kontrolpanelet\".
Den står normalt til at slukke skærmen efter 15min. og slukke hele computer efter 1 time...

Håber det kan hjælpe dig!
Avatar billede jonasj Nybegynder
13. august 2000 - 09:59 #20
Jeg har lige læst det nye spørgsmål. Det er vist en defekt PSU, det der....
Avatar billede xiii Nybegynder
13. august 2000 - 10:48 #21
Jeg har slået strømstyringen fra, for at udelukke det, men det har ikke hjulpet. Jeg har selv mistanke til at PSU\'en er defekt, det er en af de ting jeg ikke har prøvet at skifte!
Avatar billede xiii Nybegynder
16. august 2000 - 09:08 #22
Så lukker vi!!! Jeg har returnerede den til forhandleren og fik den tilbage i går, og nu kører den bare! (se spm/22919 (700MHz computer slukker for strømmen))
Tak for alle svarene :o)