Avatar billede kunze Nybegynder
17. juni 2002 - 17:36 Der er 57 kommentarer og
4 løsninger

Overgang i det hele!!!

Når min maskine er tilsluttet strøm så er der strøm i HELE maskinen. Dvs. alt metal på hele bundkortet, kabinettet, harddisken, cd-drevene og alt andet. Også selv om ATX kablet ikke sidder i motherboardet.
I samme omgang er mit ADSL modem holdt op med at virke. Det lyser slet ikke selv om der er strøm til.

Kan det være lynnedslagene for nogle dage siden ?
Hvem har ansvaret ?
Er maskinen død ?
Hvad kan jeg gøre for at lave den ?
Hvor kan "overgangen" være ?

Mvh
Kunze
Avatar billede kunze Nybegynder
17. juni 2002 - 17:38 #1
Alle pins i alle stik, kabinettet, dimser og dutter er positive.
Har været det hele rundt med en polsøger.

Mvh
Kunze
Avatar billede spunk13 Nybegynder
17. juni 2002 - 17:39 #2
Skab noget jordforbindelse, prøv med en ledning fra kabinet til radiator, måske?
Avatar billede rs2000 Nybegynder
17. juni 2002 - 17:40 #3
Det kan være din strømforsyning der er "feset" af.
Det med ADSL modemet er nok også noget med "lynvejret" at gøre :-)

Har du ikke en indboforsikring?
Avatar billede scb Praktikant
17. juni 2002 - 17:41 #4
Hvis ikke der er jordforbindelse til din PC vil der altid kunne måles spænding med en polsøger.
Det kan sagtens være lyn der har ødelagt dit modem da det kommer til at virke som udligningsforbindelse mellem telf. linie og 230 V
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
17. juni 2002 - 17:41 #5
Og det er brandforsikringen der dækker, ikke indbo
Avatar billede scb Praktikant
17. juni 2002 - 17:43 #6
Hvordan måler du at der er strøm på kabinettet ?
Avatar billede peet-49 Novice
17. juni 2002 - 17:44 #7
Du skal vende strømstikket i stikkontakten, så du får den fasevendt.
Avatar billede scb Praktikant
17. juni 2002 - 17:46 #8
Virker din PC når du tænder den ?.
Der vil altid kunne måles 110 V på kabinettet hvis ikke netstøjfilteret er jordforbundet.
-SCB
Avatar billede rs2000 Nybegynder
17. juni 2002 - 17:46 #9
Hos mig er det i indbo forsikringen.
Det hedder "Elskadedækning i særlige elektriske apparater"

Har lige læst min police:-)
Avatar billede torben.s Nybegynder
17. juni 2002 - 17:48 #10
lad være med at bruge strømforsyningen mere medmindre du vil ødelægge din computer eller skade dig selv. køb evt. en ny strømforsyning, kan fås fra ca 350 kr for en 300watt eller et nyt kabinet, kan fås fra 300 kr for et med 300watt strømforsyning.
hvis du tør kan du prøve at skille din psu/strømforsyning ad og kigge efter kolde lodninger dvs. lodninger som er matte. se også efter afbrændte
komponenter.kontroler også at alle molex stik og ledninger er intakte.

håber det hjælper
mvh torben

ps. paas  paa fingrene!!!!!
Avatar billede popsy Novice
17. juni 2002 - 17:48 #11
peet49> :) Det var da forhåbentlig ikke seriøs snak fra din side? :)

popsy
Avatar billede scb Praktikant
17. juni 2002 - 17:48 #12
rs2000> Ok, men ofte er det brandforsikringen.
Når det tordner "suser jeg rundt efter tordenvejret" og reparerer lynskader på vagtcentraler ol.
-SCB
Avatar billede peet-49 Novice
17. juni 2002 - 17:50 #13
torben.s>>
sikke noget "gas" Det er ganske normalt, at en polsøger lyser på stel, og det kan heller ikke blive farligt, kun lidt irriterende, vender man stikket til de 220V, er det løst.
Teknikeren.
Avatar billede rs2000 Nybegynder
17. juni 2002 - 17:51 #14
SCB-->> Det kan måske være fordi jeg bor i "lejebolig".
Avatar billede scb Praktikant
17. juni 2002 - 17:54 #15
rs2000> Det lyder sansynligt.
Avatar billede torben.s Nybegynder
17. juni 2002 - 17:54 #16
hmmm det er da dumt at risikere at brænde hardware for 6000 kr af pga en defekt psu til ca 350 kr

mvh torben
Avatar billede kunze Nybegynder
17. juni 2002 - 18:16 #17
scb > Der skal bestemt ikke være den mindste smule spænding i min maskine. :)
Med en polsøger.

rs2000 > Indboforsikring ? Jo da, min mor har. :)
Men det dækker ikke force majure.

peet49 > Stikket sidder som det altid har gjort. Og der er vekselstrøm i en stikkontakt. :)
Der skulle helst ikke være strøm i hele motherboardet? ;)

torben.s > Jeg vil hellere finde grunden til problemet. Der er kun omkring 12/24 volt vil jeg tro. :)

Der har allerede været massere af strøm gennem maskinen. Så hvis hardwaren dør  af det så er det hele dødt. :)

Mvh
Kunze
Avatar billede kunze Nybegynder
17. juni 2002 - 18:22 #18
Jeg har rodet nok med det selv.

Skal jeg indlevere maskinen et sted og bede dem kigge på det ?
Eller kan der være en billigere løsning ?

Mvh
Kunze
Avatar billede rs2000 Nybegynder
17. juni 2002 - 18:51 #19
Det er lige meget om det ikke dækker "Force Majure"(hvad er det egentlig?)
bare det dækker din computer.  :-)
Avatar billede torben.s Nybegynder
17. juni 2002 - 18:55 #20
force majure=krig,atomkrig,oversvømmelse,jordskælv etc...

mvh torben
Avatar billede siwnan Nybegynder
17. juni 2002 - 18:58 #21
force majure = Det uundgåelige :)
Avatar billede scb Praktikant
17. juni 2002 - 19:04 #22
Hvis du ikke har jordforbindelse på din PC vil du ALTID kunne få en polsøger til at lyse uden at det har nogen betydning !
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
17. juni 2002 - 19:06 #23
Du kan ikke måle 12/24 v med en alm polsøger !
Og Ja der er vekselstrøm i en stikkontalt men der er stadig en fase og en nul (Og nullen er jordforbundet ved elværket)
-SCB
Avatar billede popsy Novice
17. juni 2002 - 19:08 #24
scb> Kan du henvise til noget relevamt stof der underbygger den påstand, har aldrig hørt noget lignende? :)

popsy
Avatar billede scb Praktikant
17. juni 2002 - 19:15 #25
En polsøger (Alm model med glimlampe) vil kunne lyse på vekselspændinger fra 50 v og op, og også selv om disse opstår ved kapasitiv kobling, dvs der er faktisk ingen elektrisk forbindelse.
I en PC hvor der ikke er jordledning eller tilkoblet noget andet udstyr som har jordforbindelse vil de 2 modstande der er i et hvert netstøjfilter for at aflade nogle kondensatore når man slukker, virke som en spændingsdeler og give 110 V på kabinettet, det vil du kunne se med en polsøger, men som sagt er der bare den mindste smule jordforbindelse gennem f.eks netværk el.lign vil du ikke kunne måle det da modstandene er flere mega ohm.
-SCB
Avatar billede popsy Novice
17. juni 2002 - 19:21 #26
scb> Kan du henvise til noget relevamt stof der underbygger den påstand, har aldrig hørt noget lignende? :)

Mente ang. det m. jordforb. på elværket!

popsy
Avatar billede scb Praktikant
17. juni 2002 - 19:28 #27
Tja.. spørg enhver elektrikker, det har altid været sådan at nullen i en installation er jordforbundet ved elværket, det er også derfor at man nogle steder bruger nulling i stedet for jording.
-SCB
Avatar billede popsy Novice
17. juni 2002 - 19:56 #28
scb> Stiller mig tvivlende, men må acceptere din forklaring, til jeg får snakket m. en elektriker :)

popsy
Avatar billede peet-49 Novice
17. juni 2002 - 21:25 #29
Desuden kan man ikke bruge en polsøger til, at måle en skid, da den er meget misvisende, behøver kun, at have en flyvende nul for, at få den til, at lyse, brug et godt multimeter med en rimelig indre modstand.
Avatar billede scb Praktikant
17. juni 2002 - 21:35 #30
popsy> Se:
http://www.geocities.com/dk_8660/elektronik/bynet.html

Herfra har jeg sakset:
Nul ledder.
Ud over de tre faser har man en nul ledder, denne som altid er blå og betegnes med et stort N, er ved elværket eller transformeren forbundet med jord, ved hjælp af en stor nedgravet metal plade.

-SCB
Avatar billede popsy Novice
17. juni 2002 - 22:23 #31
scb> Ok, har aldrig hørt om det før. Undrer mig lidt over hvorfor den 3 nul ledning er nødvendig i nogle stik, men lad nu det ligge:)

Forstår dog stadig ikke hvordan det løser mandens probs at vende stikket, men vil da helt sikkert prøve det en dag, hvis det bliver aktuelt.

Dog føler jeg trang til at spørge, hvis der er så stor forskel på de to ledninger i stikket i væggen, hvorfor er det så ikke angivet på det stik der skal stikkes deri, hvordan det skal vende? :-)

Godnat.

popsy
Avatar billede colabund Nybegynder
17. juni 2002 - 22:53 #32
>>kunze: har du målt med polsøgeren direkte i stikkontakten på væggen, læg nøje mærke til, om der er forskel i glimlampens lysstyrke!
  Prøv evt. dit grej af - trin for trin - på en anden installation (=anden bolig).
Avatar billede kunze Nybegynder
18. juni 2002 - 14:08 #33
scb > Nej. Der skal ikke være power på det hele. :)
Jeg kan måle 24 med min polsøger. Og ja, den er med glimlampe.
Så snart der er power på maskine så er der overgang i det hele.
Læs spørgsmålet igen.

peet49 > Hmm. Vi er vel enige i at en polsøger kun ka finde positive poler ? ;)

popsy > Nødvendig ? Jeg saver dem for det meste af. :)

colabund > Jeg har lagt mærke til forskellen ved en stikkontakt (220V) og min maskine. Der er en tydelig forskel idet den lyser godt dobbelt så stærkt i stikkontakten.
Hvordan trin for trin ? Det hele sidder i et 8 stiks el-panel med ISDN mode, ADSL modem, 2x Lamper, Skærm, Computer, Printer og Ekstern harddisk. Og alt det andet virker. :)

Mvh
Kunze
Avatar billede scb Praktikant
18. juni 2002 - 14:19 #34
Jo, der SKAL være power på det hele hvis du har taget strømforsyningen fra dit MB og ikke har koblet nogen jordforbindelse på, så SKAL du kunne måle 110 V på chassiset, i øvrigt kan en alm polsøger med glimlampe ikke lyse på 24 volt da det ikke er spænding nok til at aktivere neongassen i glimlampen !
Jeg har arbejdet med den slags i 20 år og har en elektroniktekniker uddannelse inden for faget.
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
18. juni 2002 - 14:22 #35
I øvrigt passer det fint med 110 V kontra 220 V i stikkontakten når polsøgeren lyser med halv styrke.
-SCB
Avatar billede kunze Nybegynder
18. juni 2002 - 14:30 #36
scb > Jeg har prøvet med 24 volt. Virker fint ???
Lyser godt nok lidt mere på maskinen.

Mvh
Kunze
Avatar billede scb Praktikant
18. juni 2002 - 14:31 #37
Hvordan ved du iøvrigt at det er 24 (hvad for nogen ?) du måler med din polsøger. ?
-SCB
Avatar billede kunze Nybegynder
18. juni 2002 - 14:37 #38
scb > Hvad ? Jeg ved ikke om der er 12, 24, 50, 87, 99 eller 110 Volt i min maskine.

Mvh
Kunze
Avatar billede scb Praktikant
18. juni 2002 - 14:56 #39
Hvis forholdende er sådan som du skriver, strømforsyningen frakoblet dit MB, ingen jordforbindelse, så er det med garanti 110 v fra netstøjfilteret og det har ingen betydning, det vil kunne måles i alle PC under samme forhold.
Men prøv at koble en jordforbindelse på, hvis så hfi relæet slår fra så har der været lyn i din strømforsyning, hvis polsøgeren holder op med at lyse og der ikke sker andet, så er det som jeg siger.
-SCB
Avatar billede kunze Nybegynder
18. juni 2002 - 14:58 #40
scb > Hvis de 110V skulle være normale. Hvorfor vil min maskine så ikke starte ? Og skal der også være 110V i samtlige pins på mit grafikkort ? Og netkort ? Og 110V i ALLE ledningerne i ATX kablet ? Også de sorte, der normalt er negative ?!

Mvh
Kunze
Avatar billede scb Praktikant
18. juni 2002 - 15:11 #41
Hvis du ikke har kablet til din strømforsyning i dit MB (og ingen jordforbindelse) så vil det være ligemeget hvad du rører ved med en polsøger så vil den lyse. (Da alt svæver rent elektrisk)
Dit MB kan da sagtens være stået af pga lyn, men det at du med en polsøger kan se spænding overalt, har ikke noget med lynskaden at gøre.
-SCB
Avatar billede kunze Nybegynder
18. juni 2002 - 15:33 #42
scb > Nægter jeg at tro.

Mvh
Simon Hoff Kunze
Avatar billede kunze Nybegynder
18. juni 2002 - 15:34 #43
scb > Polsøgeren lyser slet ikke på min anden maskine. Lige gyldigt hvor jeg prøver. Den er selvfølgelig heller ikke jordet.

Mvh
Kunze
Avatar billede scb Praktikant
18. juni 2002 - 15:38 #44
Men du har netværk, HT, printer og lign. tilkoblet, for så bliver spændingen afledet.
-SCB
Avatar billede kunze Nybegynder
18. juni 2002 - 15:40 #45
scb > Nej. Har intet med det at gøre. Jeg har prøvet at have både printer, højtalere, tastatur, mus og netkabel til modem tilsluttet.  Der er stadig strøm i det hele.
Avatar billede scb Praktikant
18. juni 2002 - 16:04 #46
Hvis du har en jordforbindelse så prøv at koble den på din PC, (koldtvandsrør eller jordforbindelse fra vaskemaskine el.lign) hvis så hfi relæet slår fra, så er det din strømforsyning der er overgang i, hvis ikke så er det, det sædvanelige problem med at en polsøger kan lyse på næsten alt, via kapacitiv kobling.
PS sluk det der ikke pludseligt må blive afbrudt inden du prøver.
-SCB
Avatar billede kunze Nybegynder
18. juni 2002 - 16:22 #47
scb > Jeg ser nærmere på det. Men det må blive om 14 dages tid når jeg vender hjem fra ferie.

Mvh
Kunze
Avatar billede scb Praktikant
18. juni 2002 - 16:27 #48
Jamen så god ferie...
Og husk at rykke stikket ud til det du ikke vil have ødelagt af lyn ;-)
Og det er ikke nok at slukke, stikket skal ud, en kraftig overspænding hopper gerne over de ca. 2 mm som er brydeafstanden i en kontakt.
-SCB
Avatar billede kunze Nybegynder
18. juni 2002 - 16:31 #49
scb > Jeg fjernede stikket med det samme da det dårligevejr kom. Gør jeg altid. Jeg mener, hvis nu!

Mvh
Kunze
Avatar billede fromsej Praktikant
28. juli 2002 - 15:50 #50
scb:Herfra har jeg sakset:
>>Nul ledder.
Ud over de tre faser har man en nul ledder, denne som altid er blå og betegnes med et stort N, er ved elværket eller transformeren forbundet med jord, ved hjælp af en stor nedgravet metal plade.<<
Nul lederen er ikke altid blå , der findes masser af kabler hvor det ikke er tilfældet.
Stikkabler til gamle huse , her er nullen altid sort , og de 3 faser er hvid - blå - rød.
Det samme gør sig gældende i de kabler der løber mellem kabelskabene på forsyningssiden , dog er de fleste forsyningskabler idag 3 leder med en kobberskærm , der så anvendes som nul , her taler vi om 150 mm2 eller 240 mm2.
I ældre huse er nullen som regel sort , og der er intet krav om at den skal være blå i en alm. installation.
Den eneste leder der er farvekrav på er jordledningen den SKAL være grøn/gul.
popsy >> Ok, har aldrig hørt om det før. Undrer mig lidt over hvorfor den 3 nul ledning er nødvendig i nogle stik, men lad nu det ligge:)<<
Det er ikke en 3. nulledning , det er jordledningen , dvs den der leder en evt. fejlstrøm til jord og får din HFI afbryder til at koble ud inden der opstår fare for brand eller at du får strøm igennem dig.
En meget simpel måde at tjekke HFI afbryderen er ved at tage en stikprop med 3 ben , og sætte et stykke ledning mellem det højre ben og jordbenet , det er det midterste halvrunde , du skal vende skruehullerne ind mod dig selv når du finder det højre ben , og mål lige i stikkontakten at fasen sidder til venstre , ellers er det nullen du afbryder når du slukker på stikkontakten.
Hvilket betyder at du har en 230 V spænding stående på din brugsgenstand med ingen steder at løbe hen , medmindre den finder vej til brugsgenstandens stel , hvis der så ikke er jord på denne , bliver du brugt som nulleder når du rører ved den , hvis du står på et tørt gulv vil der ikke ske noget men hvis du har jordforbindelse på nogen måde , får du altså et strømstød inden din HFI forhåbentlig afbryder.
En 10A sikring springer ikke hurtigt nok , og du kan ikke slippe de spændingsførende dele igen.
scb >>Tja.. spørg enhver elektrikker, det har altid været sådan at nullen i en installation er jordforbundet ved elværket, det er også derfor at man nogle steder bruger nulling i stedet for jording.<<
Dette er næsten korrekt , Spændingen fra kraftværket løber igennem 3 ledere , de 3 spoler i generatoren der laver de 3 faser er forbundet indbyrdes i den ene ende , der så er forbundet til jord , de bliver så transformeret ned i de forskellige transformerstationer til de når ud til forbrugeren.
i den sidste nedtransformering  fra 6-10 KV til 400 V , bliver transformeren på lavspændingssiden igen tilsluttet jord fra den ene ende af de 3 spoler , det er denne jordforbindelse der anvendes som Nul når strømmen bliver sendt ud på nettet.
Angående nulling , må det kun anvendes på steder hvor man har egen 10KV/400V transformer , der er en masse andre regler omkring det.
Avatar billede kunze Nybegynder
30. juli 2002 - 22:56 #51
Hele maskine (undtaget HD, Brænder og CD-Drev) var død... :(
Tak til alle... :)

Mvh
Kunze
Avatar billede peet-49 Novice
30. juli 2002 - 23:02 #52
Selv tak.
Avatar billede pb_n Praktikant
19. oktober 2007 - 09:14 #53
bare lige for at gøre en laaaang historie kort.... du har en fase og en nul og en jord .
hvis du ikke har jord på så kan rippelspænding forekomme(det hedder det du kan mærke i kabinettet)
Da det er vekselspænding vi snakker om hjælper det ikke at vende stikket..(dem der påstår andet ved ikke hvad de snakker om )
(der kan også være overgang i maskinen,men den er jo også død såååå... der var fejlen nok)

Mvh per
luk
Avatar billede fromsej Praktikant
19. oktober 2007 - 10:19 #54
Dygtiiiiiig dreng *G*
Det vil sige at vekselspænding virker ved at der først er fase i den ene side af kontakten, derefter i den anden, øhhh nej vel!!!
Det du kan opnå ved at vende en stikprop om er at spændingen så at sige løber den rigtige vej i kredsløbet, og på nogle elektriske apparater der opbygger statisk elektricitet, vil den statiske elektricitet blive afledt gennem nullen, eksempler er støvsugere og håndrundsave(hvis de er med nylonhjul).
Men det ville ikke have hjulpet i dette tilfælde, ligesom det ikke hjælper på en 230v vaskemaskine, her kan spændingen på stel nå op på ±200 v hvis maskinen ikke er jordet, årsagen giver SCB en glimrende forklaring på her: 17/06-2002 19:15:11

Så jo vi ved hvad vi snakker om, desuden at genoptage en over 5 år gammel tråd, tjaeee.
Avatar billede peet-49 Novice
19. oktober 2007 - 10:30 #55
Der er enorm forskel på en afkobling til stel med fase eller nul.
Avatar billede pb_n Praktikant
21. oktober 2007 - 10:43 #56
godt det ikke er jer der skal lave mit strøm i huset ..:-)
Avatar billede fromsej Praktikant
21. oktober 2007 - 12:02 #57
Det er vi også glade for, da den støj der vil fremkomme der kommer fra det bavl du lukker ud.
Avatar billede pb_n Praktikant
03. november 2007 - 10:10 #58
i er ikke for kloge ... og slet ikke dig da
Avatar billede fromsej Praktikant
03. november 2007 - 10:48 #59
Smart detalje på Eksperten, den med at fjerne flueben i Abonnér, det fjerner også visse støjkilder.
Avatar billede popsy Novice
03. november 2007 - 11:37 #60
Pjat Fromsej, underholdning på en lørdag formiddag er altid godt :)
Avatar billede pb_n Praktikant
24. november 2007 - 14:22 #61
tosser