Avatar billede nipplehunter Nybegynder
17. juni 2002 - 15:13 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvordan ændre man strømmen fra 12v til 7v eller 5v

Jeg har 2 køler i mit kabinet der lamer så ville jeg høre om men ikke kan sætte dem til at køre 7v eller 5v så de kommer lidt ned i fart/støj  og hvordan man gør det ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. juni 2002 - 15:31 #1
Groft set kan man vel sætte en variabel modstand ind imellem. Men det er ikke noget jeg selv har rodet med, og jeg vil ikke anbefale det i en pc....
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. juni 2002 - 15:32 #2
Men der løber også 5 volt i ledningerne i kabinettet - kan du ikke bare slutte dem til dér istedet for 12v?
Avatar billede lazac Nybegynder
17. juni 2002 - 15:34 #3
Jeg har læst at man kan sætte 2 kabinetblæsere i serie. Det skulle give færre omdrejninger (= mindre støj) og samme flow som med en enkelt.
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. juni 2002 - 15:38 #4
hvis man sætter 2 ens blæsere i seriekobling halveres omdrejningstallet groft sat, så det kan man godt.

Da der er 5 & 12 Volt tilstede kan man koble ledningerne ind på 5&12 Volt, det giver 7 Volt og skulle virke.
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. juni 2002 - 18:19 #5
takker for pointnene

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede zenze Nybegynder
17. juni 2002 - 22:46 #6
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. juni 2002 - 23:01 #7
zenze> gode illustrationer og koblet som jeg anbefalede det.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
17. juni 2002 - 23:04 #8
*LOL* nipplehunter > fedt navn!
Avatar billede zenze Nybegynder
17. juni 2002 - 23:41 #9
retaxes> Jeg kan s'gu da ikke se nogen seriekobling (som du anbefaler det) på de to links?!
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. juni 2002 - 23:49 #10
jeg kalder det seriekobling på den måde det er lavet, måske ikke helt korrekt benævnt, men det kører på spændingsforskellen på 12 & 5 Volt.