Avatar billede newbie.dk Praktikant
07. august 2000 - 13:20 Der er 24 kommentarer og
3 løsninger

Plextor Vs HP

Okay nu skal jeg ha\' en IDE brænder, jubiii
Men skal det være en Plextor eller HP og hvad er nu forskellen på Retail og Bulk?
Vil gerne høre de forskellige + og - for de to slags brændere, eller hvis der er et andet mærke der skulle være bedre.
Den skal min. ha\' disse data: 32X/8X/4X / 4MB / IDE
Hvad er bedst Nero Burn(Plextor) eller Easy CD Creater(HP)?
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
07. august 2000 - 13:26 #1
Retail : Hardware + Software + dokumentation.
Bulk  : Hardware.

Bulk er derfor billigere.

Plextor har altid være \'state of the Art\', og
også kun til SCSI, men er på det seneste kommet
med IDE udgaver.
Jeg har altid haft Plextor og de kører fint.

Brænderprogrammer -.. tja.. det er jo en vane sag,
men EasyCDCreator er meget brugt. Jeg kan nævne CDRWIN (www.goldenhawk.com) er også god.

Køb dog brænderen med RW, så du kan spare på CD´erne. (de nye har det vist allesammen)

Avatar billede joker73arb Nybegynder
07. august 2000 - 13:36 #2
jepper og du skal også lige have en fra den anden side..

Jeg har haft Plextor i nogle år, indtil kræet begyndte at te sig underligt (læs 80% fejlbrændinger). Jeg fik fat i en ny plextor brænder som kørte fint..... i et stykke tid, så begyndte den på det samme...

Herefter købte jeg HP\'s 9200 SCSI der kørte som en drøm, - og har gjort det lige siden...

jeg har en HP 8200 (IDE) derhjemme.. den kører ligeledes som en drøm....

Om jeg har være uheldig/heldig tør jeg ikke sige, men jeg har gode erfaringer med mine HP\'er..

Joker
Avatar billede newbie.dk Praktikant
07. august 2000 - 13:37 #3
RW er det da ikke lig med de 4X.
Avatar billede martinlind Nybegynder
07. august 2000 - 13:50 #4
Jeg har selv en HP-brænder X4 der kører fint, jeg kender en der har en plextor X8, for nu skulle det rykke, han fik den ikke til at køre ordenligt og aldrig på X8, det kører nogenlunde på X6, meeen det var jo ikke derfor han købte en X8, så mit bud KØB en HP
Avatar billede manon Nybegynder
07. august 2000 - 14:17 #5
Hej Newbie.dk

For ca. en måned stod jeg i samme situation som dig.

For mit vedkomne var kravet at den ikke måtte koster over 2300.- og at den skulle have disse data: 32X/8X/4X / 4MB / IDE

Valget var en HP 9310 eller en plextor 8432.

Overalt fik jeg at vide at Plextoren var bedst, da de bruger en teknologi som alle (incl HP) prøver at efterligne.
At prisen på HP´en variede fra 2200.- til 2700.- gjorde det jo ikke bedre.
Men på Falkoner Alle fandt jeg Plextoren til 1789.- og så måtte jeg slå til.
Indtil i dag har jeg ikke haft en fejlbrænding og selve inst. af brænder som master/slave på IDE porten var meget nemt :-)

Jeg bruger Easy Cd creator og er meget glad for mit køb.

Et familiemedlem købte en HP 9310 en uge efter og han har samme resultat som mig - upåklagelige brændinger og alt virker som det sakl - det jeg så at HP´en havde - var bla. papir og diverse ting til at lave sine egen cd etiketer - det var ikke med hos plextoren.
Avatar billede steffen Nybegynder
07. august 2000 - 16:07 #6
Only way:

Plextor BurnProof 12x.

Du kommer aldrig til at smide en skive ud pga. den frygtede \"Buffer Underrun\" med den brænder.
Avatar billede joker73arb Nybegynder
07. august 2000 - 16:10 #7
undskyld, men det der burnproof kan man stikke op et hvis sted... Den laver bufferunderruns alligevel...

Joker
Avatar billede newbie.dk Praktikant
07. august 2000 - 16:14 #8
Bufferunderrun, er det lig med fejl på cd\'en...eller?
Avatar billede joker73arb Nybegynder
07. august 2000 - 16:24 #9
både/og... det er hvis brænderens buffer bliver tom.. så stopper den brændingen = fejlbrænding....
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
07. august 2000 - 17:24 #10
>>joker, men med Burn-Proof kan du fortsætte brændingen fra der hvor den stoppede = ingen ødelagt skive :o)

>> newbie, Plextor... always and forever :o)
Avatar billede manon Nybegynder
07. august 2000 - 18:13 #11
newbie> Ja, der er kommet en 12x brænder fra Plextor, men tiden du sparer i forhold til en 8x er ca. 3/4 minuter for en hel cd - er det de 1000.- mere værd ? :-)

Som jeg skrev tidligere, fandt jeg 8432´eren til 1789.- og de havde da også 12432´eren til en pris på 2795.-

Buffer - ja, den nye 12x har visse forbedringer, så dataflow´en til cd´en bliver stabil og at du kan gøre andre ting med din pc samtidig, dog kræver det stadig procesorkraft og såsanlig masser af ram - jeg har en PII 400 med 256 ram og jeg mener ikke at jeg har resourser nok til at køre det hele på en gang. :-)

Hvis jeg var dig, ville jeg til enhver tid købe en Plextor 8432 - fordi der er den model du får mest for pengene.

Eks. :
650 mb brænding med en 8423 : 8/9 minuter
650 mb brænding med en 21432: 5/6 minuter

Er det de 1000.- værd? :-)
Avatar billede newbie.dk Praktikant
07. august 2000 - 18:24 #12
Nææ 3-4 minutter betyder ikke så meget. :o) og slet ikke til 1000,-
Er 4 mb buffer ikke godt nok, jeg troede det var helt vildt godt :p
Avatar billede steffen Nybegynder
07. august 2000 - 18:59 #13
joker73arb : Har du en reference til en test der viser dette?

Et dansk PC-magasin skrev at de fik fejl da de kopierede CD til CD - men det kan ligeså godt skyldes en dårligt opsat SCSI-bus kombineret med en læsefejl på CD\'en de læste fra.
Avatar billede rfogh Nybegynder
07. august 2000 - 20:52 #14
PLEXTOR PLEXTOR PLEXTOR PLEXTOR PLEXTOR PLEXTOR PLEXTOR PLEXTOR PLEXTOR

Jeg har en Plextor 8432, og er kanonglad for den. Jeg kan sagtens lave alt muligt andet imens den brænder. høre musik, padle rundt på nettet og hvad man nu ellers kan finde på. Jeg bruger WinOnCD som fulgte med, da der ikke var opdaterede driver til den version af Nero jeg havde... Og det kører bare godt! WinOnCD minder meget om EasyCD. For at teste brænderen brændte jeg en CD fra min harddisk, der sidder på samme kabel... Bufferstatusen så (mærkeligt nok) ikke for god ud, men CD\'en virkede fint :o)

PLEXTOR PLEXTOR PLEXTOR PLEXTOR PLEXTOR PLEXTOR PLEXTOR PLEXTOR PLEXTOR
Avatar billede joker73 Nybegynder
07. august 2000 - 21:06 #15
>>> Steffen.. den test jeg har er med en brænder jeg selv har afprøvet... Det virker ikke et hak bedre end alt det andet...

>>> Rfogh... Det er alstå underligt det her, men det kan jeg sørme også med min Hp!!??? :))

>>> Newbie. Du får nok aldrig et svar om det spørgsmål fra dette forum eller noget andet.. Dette er i sidste ende et smagsspørgsmål (som mange af de andre vi kender!)..

Joker73arb
Avatar billede joe13 Nybegynder
07. august 2000 - 21:26 #16
nej nej glem alt jeres plextor og HP
for en måned siden købte jeg en Panasonic 30x/8x
den er ikke RW men hvem gider at brænde med 4x
den kostede 2300
med scsi kort(mega mega billig)
du sender bare så kan jeg oplyse sted og det hele
Avatar billede steffen Nybegynder
07. august 2000 - 22:11 #17
joker73: Har svært ved at tro dig, de siger det kører fint i det test jeg har læst - brænderen holder bare pause indtil der igen er data i bufferen.

Lyder mystisk at du har problemer.
Avatar billede gauntlet Nybegynder
07. august 2000 - 23:04 #18
sådan uden at gide at læse hvad andre har skrevet, vil jeg foreslå Plextor frem for HP...
hæh.. latterlig måde at lege ekspert på eh? ;))
Avatar billede pladask Nybegynder
08. august 2000 - 09:30 #19
Mit bud må også KLART være en Plextor! Jeg hader personligt HP! Halvdelen af deres ting virker ikke som de skal...

Yup yup for Plextor!!!
Avatar billede joker73arb Nybegynder
08. august 2000 - 09:42 #20
>>> newbie.. en ting du også bør tænke på er support/reperation af din hardware. Jeg kender en der fik ombyttet sin gamle eksterne HP-brænder efter 1½ år, da det drev led meget under buffer underruns.. Dette var en kendt fejl; - derfor en ombytning... - Sådan!!

Joker
Avatar billede newbie.dk Praktikant
09. august 2000 - 10:05 #21
Når man installere sin f.eks hp, installeres Easy CD Creater som ikke automatisk(det mener jeg det gjorde på en af mine venners) for jeg vil gerne bruge NeroBurn. Eller jeg ved ikke om det er en god ide at have begge installeret. Men Easy CD Creater finder jo selv ud af at der ligge en brandbar cd i brænderen.
Avatar billede joker73arb Nybegynder
09. august 2000 - 10:25 #22
>>> Newbie.. Jeg kender desværre ikke så meget til Nero... Men du kan vælge via an menu hvad der skal/og ikke skal installeres når du afvikler installationsprogrammet fra HP-CD\'en..

Joker
Avatar billede joker73arb Nybegynder
09. august 2000 - 10:27 #23
det skal lige siges at jeg har været ude for at nogle forskellige brænderprogrammer installerer deres egne drivere til brænderen,.. Disse virker ikke altid med andre brænderprogrammer...

joker
Avatar billede manon Nybegynder
09. august 2000 - 13:53 #24
newbie> Easy CD kan sikkert ikke finde din brænder - (det kunne den ikke hos mig) - men så henter man bare en patch/opdatering og vupti, så har den fundet plextoren. det skyldes at Easy Cd blev lavet før de nye modeler kom frem - eks. hvis du køber 12432´eren, vil den garanteret ikke finde den, så derfor skal du under alle omstændigheder hente en patch hos hardware/software producenten.
Det samme må vel gælde for Nero :-)
Avatar billede newbie.dk Praktikant
15. august 2000 - 08:43 #25
Tjaa... gad vide om jeg er blevet klogere af dette indlæg :) men jeg har da lidt mere at gå ud fra. Og det er vel et spørgsmål om hvad man kender. Ligesom Intel Vs AMD :)
Okay de tre første må dele pointne.
Avatar billede amfora Nybegynder
17. august 2000 - 11:42 #26
Til Joker73arb

Jeg står i samme situation som Newbie.dk, og skal til at vælge.
Det er gode svar I har kommet med alle sammen, især når I angiver model-numre iforhold til pris.

Med dine 2 Plextor, det lyder som om du har været meget uheldig. For hvis man ”regner” lidt sandsynlighed på at den præcis samme fejl opstår på 2 forskellige brændere, med nogle år imellem, så er den meget lille.
Det kunne vel ikke være softwareprogrammet du bruger, til den type brænder?

Det har andre ”erfarne-brændere” gjort, for at løse problemmet, og det har været med vidt forskellige mærker brændere. Lidt mystisk at det kan have så stor betydning, hvilket program man bruger til hvilken brænder. For at få fejl procenten så lille som muligt.

Avatar billede joker73arb Nybegynder
17. august 2000 - 11:56 #27
>>> amfora..
jepper du har ret i at sansynligeheden er forsvindende lille, med samme fejltype på to forskellige modeller..
Og jeg vil da heller ikke udelade at jeg ellers kun har hørt godt om begge brænder-mærker..
MEN det VAR med adskillige forskellige brænderprogrammer at de blev testet..(for at nævne i flæng CDRWIN, Easy CD Creator, NERO...)og for den sags skyld også med de første mange forkellige medie-mærker....hmm???

MEN den samme fejl på to forskellige modeller af Plextor er en negativ oplevelse, uanset om det er en usansynlig fejl eller ej..

Joker :)