Avatar billede megalas Nybegynder
15. juni 2002 - 12:55 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

adgang til NTFS

Mit problem er at mine users skal ha' adgang til et mit NTFS der.
jeg kan godt mounte det og få adgang til det som root. Men ikke som min normale user.

Min fstab ser sådan ud:
-----------------------start----------------------------
/dev/hdb1 / ext3 defaults 1 1
none /dev/pts devpts mode=0620 0 0
none /dev/shm tmpfs defaults 0 0
/mnt/cdrom /mnt/cdrom supermount dev=/dev/hdc,fs=iso9660,ro,--,iocharset=iso8859-1 0 0
/mnt/cdrom2 /mnt/cdrom2 supermount dev=/dev/scd0,fs=iso9660,ro,--,iocharset=iso8859-1 0 0
/mnt/floppy /mnt/floppy supermount dev=/dev/fd0,fs=vfat,--,iocharset=iso8859-1,umask=0,sync,codepage=850 0 0
none /proc proc defaults 0 0
/dev/hdb5 swap swap defaults 0 0
/dev/hda1 /home/nicholas/win ntfs defaults 0 0
-----------------------------end-------------------------------

Min user er medlem af gruppen user
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. juni 2002 - 13:38 #1
Avatar billede thomasledet Nybegynder
15. juni 2002 - 15:36 #2
bufferzone???

megalas> linien i din fstab, der omhandler ntfs... sæt umask=666 ind... nogenlunde således:

/dev/hda1 /home/nicholas/win ntfs defaults,umask=666 0 0
Avatar billede thomasledet Nybegynder
15. juni 2002 - 15:36 #3
husk at du skal unmount og mount drevet igen...
Avatar billede megalas Nybegynder
19. juni 2002 - 20:11 #4
det virker ikke...
jeg har også prøvet at lave en chmod 777 på den og det hjælper heller ikke, jeg får bare at vide at det er et read only file system.
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2002 - 21:10 #5
æhm det er ntfs også, medmindre du enabler write support for det i kernen. Men det kan ikke anbefales!
Avatar billede zero-hero Nybegynder
20. juni 2002 - 22:08 #6
hmm sidder med samme problem.. vil det sige der ikke er noget at gøre?

Hygge
Stefan Toft aka Zero-Hero
Avatar billede thomasledet Nybegynder
21. juni 2002 - 02:17 #7
der er intet at gøre... write-adgang til NTFS er endnu ikke (om nogensinde) implementeret i linux, da faren for at smadre NTFS' indbyggede journaling er for stor... dvs at man alt for let ville kunne miste ALT sit data på pågældende drev... med andre ord kan man se på sine NTFS-drev som et ganske almindeligt CD-ROM-drev... der kan ikke skrives til skidtet - ligegyldigt hvor meget man prøver...

ønsker man skriveadgang til windowsdiske, skal de køre FAT32... så er der ingen problemer...
Avatar billede thomasledet Nybegynder
21. juni 2002 - 02:19 #8
space> write-adgang virkede kun for NT4... og var her heller ikke noget, jeg ville lege en masse med... win2k og winxp bruger en anden version af NTFS, der ikke er bagudkompatibel... dvs at win2k sagtens kan læse og skrive de gamle NTFS-partitioner, men de gamle kan ikke læse win2k's/winxp's....
Avatar billede zero-hero Nybegynder
21. juni 2002 - 02:52 #9
Hmm skod har nemlig en masse backup til at ligge på linux hdd'en ;(
Men der er vel ikke noget at gøre!
Hygge og takker for svar(selvom det ikke er mit "spørgsmål" ;>)

Stefan Toft aka Zero-Hero @ quakenet.org
Avatar billede thomasledet Nybegynder
21. juni 2002 - 08:45 #10
nej desværre... microsoft har ikke ønsket at frigive oplysninger, der kan gøre det lettere at skrive en driver til NTFS... ønsker man at benytte sig af kommercielle systemer som microsoft windows, så er det prisen (udover at det koster penge) man må betale...

jeg har dog hørt om, at noget har lavet et program, er kan læse linux-partitioner... så man fra windows kan læse fra sine linux-partitioner... det er dog ikke noget, jeg har erfaring med eller kan hjælpe med overhovedet...
Avatar billede zero-hero Nybegynder
21. juni 2002 - 12:14 #11
okay vil du kontakte mig på lotr_gimli@hotmail.com hvis du høre mere om det!?
Hygge
Stefan Toft aka Zero-Hero @ quakenet.org
Avatar billede megalas Nybegynder
22. juni 2002 - 17:40 #12
Mit problem var ikke at jeg ikke kunne skrive på drevet...men at jeg kun kan få adgang(læse) til det som root, og jeg vil bare gerne kunne læse det som normal bruger....
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
27. juni 2002 - 14:09 #13
sæt uid=777,gid=777,umask=000 i fstab... så kan alle brugere læse fra dine NTFS drev.

// Simon