Avatar billede laks Nybegynder
14. juni 2002 - 02:45 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

at gemme i textbox. (jeg er newbie)

hej. hvad skal jeg gøre for at kunne gemme noget tekst i min tekstbox? jeg har fx. en film liste, og vil gerne kunne tilføje nye film når programmet kører, så jeg er fri for at lave en ny .exe hver gang..
Plz hjælp.. jeg er nybegynder, derfor belønner jeg et godt, letforståeligt svar med 100!!
hilsen Lax
Avatar billede sasdk Nybegynder
14. juni 2002 - 03:10 #1
først knepper jeg din mutti :)

du skal gemme det du har i din tekstbox i en variabel... fx:

min_film = txt1.text

Her fylder du variablen min_film med værdien i txt1 boxen
Avatar billede sasdk Nybegynder
14. juni 2002 - 03:11 #2
variablen skal nok erklæres osv... fx her som:
Dim min_film as String
Avatar billede razersedge Nybegynder
14. juni 2002 - 03:12 #3
vil du gemme til en fil eller?
Avatar billede laks Nybegynder
14. juni 2002 - 03:24 #4
ja, jeg vil lave en liste med mine film, og den skal jeg løbende kunne rette i..
Avatar billede dk_akj Nybegynder
14. juni 2002 - 08:05 #5
Det lyder altså som noget du kunne lave i access eller excel.
Eller hvad med at dele din filmliste med vennerne på www.minefilm.dk

//akj
Avatar billede medions Nybegynder
14. juni 2002 - 08:11 #6
Jeg tror det ville være lettere for dig at overskue hvis du gemte det i en database - i dette tilfælde en Access.

1. Sæt en database op, kald den FilmDB og lig den i samme mappe som du har dine andre kode-filer i.

2. Gå ind på din "Form1" og gå op i "Project" og gå ned i "Reference" og vink Microsoft ActiveX Data Objects 2.5 Library eller højrere af!

3. Gå nu ind i din kode og skriv følgende:

    Dim objConn As New Connection
    Dim objRs As Recordset
    Dim strSQL As String

  Function Connection()
      objConn.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & App.Path & "\FilmDB.mdb"
  End Function

Nu har du kun tilbage at lave selve koden til din indsætning. Hvis vi nu fx. siger at du har en Textbox der har fået navnet txtFilmNavn og du har en Commandbotton der har fået navnet cmdGem skal du simpelt nok bare skrive:

    Dim objConn As New Connection
    Dim objRs As Recordset
    Dim strSQL As String

Function Connection()
    objConn.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & App.Path & "\DB.mdb"
End Function

Private Sub cmdGem_Click()
    Connection
    strSQL = "INSERT INTO filmtabel (filmnavn) VALUES (" & txtFilmNavn.Text & ");"
    objConn.Execute (strSQL)
    MsgBox ("Filmen er nu gemt!")
End Sub

For at hente den data ud igen som ligger i databasen kan du fx. lave en commandbotton der hed VisAlle og i den lave en løkke der kører alle records igennem:

Private Sub cmdVisAlle_Click()
Connection
    strSQL = "INSERT INTO filmtabel (filmnavn) VALUES (" & txtFilmNavn.Text & ");"
    Set objRs = objConn.Execute(strSQL)
    While Not objRs.EOF
        MsgBox (objRs("Filnavn"))
        objRs.MoveNext
    Wend
End Sub

Dette vil nok være den nemmeste og hurtigste løsning du kunne få...
Held og løkke med det.

//>Rune
Avatar billede medions Nybegynder
14. juni 2002 - 08:15 #7
Hov, knappen med VisAlle skal se således ud:d

Private Sub cmdVisAlle_Click()
Connection
    strSQL = "SELECT * FROM tblFilm (filmnavn) VALUES (" & txtFilmNavn.Text & ");"
    Set objRs = objConn.Execute(strSQL)
    While Not objRs.EOF
        MsgBox (objRs("Filnavn"))
        objRs.MoveNext
    Wend
End Sub

-jeg tror jeg har forvirert dig lidt.. 2 sek, så strikker jeg det lige sammen til dig, så du kan downloade det...

//>Rune
Avatar billede medions Nybegynder
14. juni 2002 - 08:21 #8
80.196.131.19/FilmDB.zip her kan du downloade programmet...

Held og lykke med det...

//>Rune
Avatar billede medions Nybegynder
14. juni 2002 - 08:21 #9
Avatar billede laks Nybegynder
15. juni 2002 - 00:37 #10
Mange tak for den flotte gennemgang.. vil se om jeg kan prøve at finde ud af d. :) har du evt. MSN så kan vi måske snakke lidt om det, hvis du har lyst? du får selvfølgelig pointene, da det var en federe besvarelse end jeg havde regnet med...
MVh laks
ps. kan ikke fatte d link du sendte mig..
Avatar billede medions Nybegynder
15. juni 2002 - 04:25 #11
hej du, du kan kontakte mig på ICQ - Hvilket jeg foretrækker du kontakter mig på, men ellers er jeg på MSN på webmaster@bgif.dk <- det er ikke altid den virker så derfor foretrækker jeg ICQ... Jeg offentliggøre ikke mit ICQ nummer, så hvis du ligger dit, vil jeg gerne kontakte dig...

//>Rune
Avatar billede medions Nybegynder
15. juni 2002 - 13:06 #12
Thx 4 Poinz
//>Rune