Avatar billede hag_bard Nybegynder
13. juni 2002 - 18:21 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Min pc vil ikke tænde

Hej!
Situation: Jeg tager en lur mens min pc står tændt. Da jeg vågner er den slukket (tror jeg nok, jeg var søvning), men det lægger jeg ikke mærke til og prøver bare at tænde den. Det vil den imidlertid ikke. Har skiftet stik, støvsuget (forsigtigt), men ellers ikke pillet.
Det er en IBM Pentium 2(3?) 300 GL, og jeg skyder den til ca 4 år (?) (fik den fra arbejdet).
Den har ofte stået tændt i døgndrift, men denne dag kun i...2-3 timer.

HJÆÆÆLP
Avatar billede daduck Nybegynder
13. juni 2002 - 18:27 #1
Jeg har oplevet nøjagtig det samme med en næsten ny PC (en måneds tid gammel). Jeg er næsten 100% sikker på at det var en fejl-strøm...ihvertfald var min cpu-toasted godt og grundigt...og mit motherboard var også helt svedet.

Gør dig selv en tjeneste..og skil den ad..og check om der er nogle mærke på cpu eller køler.
Avatar billede hag_bard Nybegynder
13. juni 2002 - 18:34 #2
Hmmmm? "Fejl-strøm" - er det noget med elektrolytterne?
;-)
Taler vi om at jeg vil kunne *se* fysiske "brændemærker" på de interne dele?
Arrrgh...
Avatar billede rs2000 Nybegynder
13. juni 2002 - 18:37 #3
Det kan bare være din strømforsyning der har taget "billetten".
Avatar billede cd23mj Nybegynder
13. juni 2002 - 18:56 #4
måske er det CPUen der er stået af eller moboet jeg ville prøve at tage ALT!! ud ud putte det i igen gjorde underværker engang hvor min HD lige pludselig ikke fantes
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juni 2002 - 19:24 #5
den er gået på pension ;o)
Avatar billede fisker_p Nybegynder
13. juni 2002 - 20:07 #6
enig med rs2000
det er psuén(strømforsyning)
hvis der ingen ting sker (ingen blæser der køre osv)
Avatar billede hag_bard Nybegynder
13. juni 2002 - 20:13 #7
Der sker absolut *intet*...
Avatar billede hag_bard Nybegynder
13. juni 2002 - 20:56 #8
Ok. Fremgang!!

Jeg har pillet lidt ved forsk. interne dimser med det resultat at svinet startede op.
Nu befinder jeg mig imidlertid midt i en..."post"-menu hvoraf det fremgår at min ene harddisk ikke er installeret?!?!

Hvad gør jeg?

ps Jeg indser at jeg har uddelt point (og ikke til alle der fortjente det, tak skal I ha'), men pretty please hjælp alligevel...

På forhånd Tak!!
Avatar billede fisker_p Nybegynder
13. juni 2002 - 21:04 #9
er du sikker på at du har samlet den rigtigt hdd kabel osv
Avatar billede cd23mj Nybegynder
13. juni 2002 - 21:06 #10
prøv at pille alt for så du kun har en stang ram din cpu+køler og så prøv at tænde den kan ikke huske om man kan starte unden GF-kort men prøv...
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
13. juni 2002 - 21:07 #11
Hvordan ser den skærm ud??
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
13. juni 2002 - 21:09 #12
Hvad var det du "pillede" ved?
Avatar billede hag_bard Nybegynder
13. juni 2002 - 21:14 #13
Et blåt skilt på grålig (grumset) baggrund:
Konfigurationsfunktioner

Systemoversigt (markeret som fejlbehæftet)
Produktdata
Enheder og I/O porte (markeret)
Startfunktioner
Dato og Klokkeslæt
Systemsikkerhed
Udvidet Konfig
ISA Ressourcer
Udvidet Funktionsstyring(Apm)

Gem indstil.
Genlæs Indstil.
Indlæs Standardindstil

Afslut Konf.

Jeg er temmelig sikker på at jeg forbandt alt som før (jeg pillede ikke ved særlig meget). Kan vi konkluderer at intet er brændt sammen (PSU var måske lidt rystet/støvet, hvad sørensen ved jeg), og at jeg derfor rooooligt kan pille frem og tilbage uden risiko for meltdown???
Avatar billede hag_bard Nybegynder
13. juni 2002 - 21:16 #14
Don't ask.
;-)
Jeg løsnede så meget at jeg kunne løfte strømforsyningskassen op og puste i den *S*. CDromdrev og harddisk mm. (Tror jeg)...
Avatar billede fisker_p Nybegynder
13. juni 2002 - 21:25 #15
er der en ibm
vælg indlæs stand...
og afslut
men det luder ligt som at hdd kabelet ikke sider helt rigig
Avatar billede fisker_p Nybegynder
13. juni 2002 - 21:25 #16
er det
Avatar billede fisker_p Nybegynder
13. juni 2002 - 21:26 #17
prøver lige igen
er de en ibm
vælg indlæs stand...
og afslut
men det lyder lidt som at hdd kabelet ikke sidder helt rigtigt
Avatar billede fisker_p Nybegynder
13. juni 2002 - 21:27 #18
det går godt var
prøver lige igen
er det en ibm
vælg indlæs stand...
og afslut
men det lyder lidt som at hdd kabelet ikke sidder helt rigtigt
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
13. juni 2002 - 22:01 #19
Ja endten det ellers er det, det sedvanelige med IBM harddiske(stået af)
Avatar billede hag_bard Nybegynder
13. juni 2002 - 23:13 #20
Jeg takker endnu engang; især fisker p som *virkelig* prøver...
;-)
Ok, jeg håber det bedste. Det ser i alfald bedre ud end før. FEDT!