Avatar billede wipeca Nybegynder
13. juni 2002 - 09:13 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Bruger- og Gruppetilladelser i database

Jeg har lavet en database, som jeg ønsker at sikre mod forkert brug og anden indtrængen. Hvordan gør jeg bedst det? Jeg er ikke helt sikker på hvordan sikkerheden i databasen fungere.
Avatar billede dk_akj Nybegynder
13. juni 2002 - 09:15 #1
Sæt et password på den.
Vælg:  Tools - Security - Set database password

//akj
Avatar billede medions Nybegynder
13. juni 2002 - 09:16 #2
Det gør du hvis du har Windows 2000 eller Windows XP...
Find filen, højreklik på den, Properties, Security og så kan du ellers tildele filen de brugere der skal ha' rettigheder til filen, og hvilke rettigheder de enkelte skal ha'!

//>Rune
Avatar billede hansk Nybegynder
13. juni 2002 - 09:19 #3
Du kan sætte password på db niveau, hvilket er nemt og giver en sikkerhed på lavt niveau.
Derudover kan du oprette sikkerhed på tabelniveau i databasen, hvilket giver en betydelig bedre sikkerhed.
Avatar billede wipeca Nybegynder
13. juni 2002 - 09:27 #4
akj: Jeg kan jo ikke komme ind i Access uden at indtaste et password på den måde lige meget hvilken database jeg skal ind i.

Rune: På den måde kan jeg jo ikke definere på database niveau hvilke rettigheder hver enkelt har.

hansk: Kan du beskrive lidt nærmere?
Avatar billede hansk Nybegynder
13. juni 2002 - 09:27 #5
Kig på Funktioner->Sikkerhed->Bruger og Gruppekonti.
Opret dine brugere
Skift adgangskode
Derved vil Access prompte dig for adgangskode næste gang du starter databasen.
Avatar billede wipeca Nybegynder
13. juni 2002 - 09:30 #6
Er den så også sikret mod "shift" funktionen?
Avatar billede hansk Nybegynder
13. juni 2002 - 09:35 #7
Den funktion kender jeg ikke?

Der skal lige siges at alle tabeller osv. i access per default er oprettet af admin - og altså står med admin som ejer. (Det ved de som prøver at bryde ind i din db).
Sikkerheden kan forbedres yderligere ved at oprette tabeller etc. med en anden brugerid som har admin rettigheder. Så kan admin slettes som bruger, og uautoriseret tilgang bliver vanskeliggjort yderligere.
Avatar billede wipeca Nybegynder
13. juni 2002 - 09:40 #8
Tak! Hansk