Avatar billede lionheart Nybegynder
13. juni 2002 - 03:43 Der er 9 kommentarer

fra forms til diskette????

Jeg har oracle 9i og forms. Jeg har lavet en lille videodatabse over diverse film. Jeg har oprettet tabeller i sql+ og har lavet en menu med diverse knapper, billeder osv i forms og det fungere perfekt. Mit spørgsmål er at jeg gerne ville kunne lave nogle back up på de oplysninger jeg indtaser i min forms menu vedr film, skuspiller osv. Jeg ved at man kan vha SQL+ indtaste nogle INSERT INTO tabelnavn Values sætninger, og gemme de her sætninger på en diskette og bruge dem som back up. Men synes at det er besværligt og hele tiden lave nogle insert sæstninger. Er det ikke muligt når jeg bruger forms og indtaster nye oplysninger vedr en film/skuspiller og gemme de oplysninger på en diskette. Det kunne jo være jeg endag vil formater min HD så ville det være meget fedt og have alle de her oplysninger på en diskette. Er der en anden udvej ind INSERT into sætninger????
Avatar billede lionheart Nybegynder
13. juni 2002 - 03:45 #1
ups..jeg har lige læst den igennem og har fundet en del sproglige fejl men det sker jo når man skriver hurtigt kl 03:45 om natten! :0)
Avatar billede hansk Nybegynder
13. juni 2002 - 07:57 #2
Er det rigtigt forstået at du vil gemme SQL sætningen på et backup medie fremfor at gemme selve tabellen med dine oplysninger?
Hvis dette er rigtigt forstået, er du vel klar over at du i givet fald (ved restore) bliver nødt til at køre alle de SQL'er som du har gemt!
Jeg ville have troet det var meget nemmere at blot tage en backup af tabellen/tabellerne på nogle faste intervaller, eks 1 gang pr dag/uge/måned afhængig af trafik.
Avatar billede lionheart Nybegynder
13. juni 2002 - 12:54 #3
selvfølgelig har jeg også tænkt mig og overfører tabellerne og FMB filen på en diskette men jeg ønsker også, at kunne overfører de diverse oplysninger jeg udfylder i forms på en diskette. Så hvis jeg nu en dag skal formaterer HD'en og installerer forms og oracle igen vil jeg gerne kunne putte en diskette i drevet og få oplysningerne frem uden og indtaste alle filmtitlerne osv igen.
Jeg ved at man kan lave "insert into" sætninger på noteblokken og bagefter gemme oplysningerne på en diskette, som en back up.
Jeg håber du/i har forstået hvad jeg mener!

ps!
Jeg ved godt at oplysningerne bliver gemt på HD'en efter man trykker på save action i forms men hvordan for man den også til at gemme på en diskette????
Avatar billede hansk Nybegynder
13. juni 2002 - 13:26 #4
Så skal du ved hver update/insert event skrive SQL tekststrengen i en tekst fil.

Tekstfilen opretter du hvor du nu vil have den liggende.
Tekstfilens navn og placering skal du linke til, og når det er gjort, kan du bruge flg sql som skal køres ved hver update/insert event:
INSERT INTO Sqltext values ('DinSqlStreng').
Avatar billede lionheart Nybegynder
13. juni 2002 - 20:19 #5
Jeg forstå ikke helt hvad du mener "hansk".....kan du ikke forklare det lidt bedre eller prøve og guide mig trin for trin hvad jeg skal gøre så jeg både kan gemme mine oplysninger på HD'en som jeg gør lige nu og på en diskette??:0)
Avatar billede molan Nybegynder
14. juni 2002 - 11:05 #6
Du laver en export af dit schema, og kopiere denne til en diskette.

Hvis du har list of values (record sæt) mm. i din form som du også vil gemme så gørres det ved bare at gemme fmb på en diskette.

Det er ganste simpelt. Hust at en full export at dit schema så alle tabller, indexes og procedures mm. kommer med.
Avatar billede molan Nybegynder
14. juni 2002 - 11:07 #7
Jeg har ingen undskyldninger for mine stave og formulerings fejl - ren sløseri.
Avatar billede lionheart Nybegynder
14. juni 2002 - 11:24 #8
Hvad er et "schema"????
Avatar billede molan Nybegynder
18. juni 2002 - 10:42 #9
Et schema er din databasebruge inklusiv alt hvad der høre til denne (tabeller, indexes, pakker, funktioner mm..

Dine indtastede data ligger jo i dit schema (i tabellerne), og den backup du har i en fmb er jo kun en form (mod nogle tabeller som der ellers ikke er taget backup af).