Avatar billede andhansen Nybegynder
12. juni 2002 - 19:33 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Brænder kun med 12x

Jeg har lige købt en ny brænder, det er en Medion cd-reWriter MD9477 20x10x40. Mit problem er at den på nogen medier kun vil brænde med 12x, selvom der står at de kan klare 24, jeg har også prøvet nogen andre medier der også er 24x, der kan den brænde med 16x.

Hvad sker der for den, hvorfor gider den ikke brænde med det optimale på cd'erne? skal jeg evt. kræve erstatning fra butiken?
Avatar billede rs2000 Nybegynder
12. juni 2002 - 19:45 #1
Hvad brænder program bruger du???
Avatar billede rotator Nybegynder
12. juni 2002 - 19:47 #2
Er din computer af ældre dato ? Det kan ske, at evt. din harddisk ikke kan følge med og levere data i samme tempo. Har haft samme problem på min gamle computer.
Avatar billede andhansen Nybegynder
12. juni 2002 - 21:05 #3
jeg bruger Nero burning rom 5.12 eller sådan noget jeg kan ikke helt huske nummeret.
Min PC er en PIII 750 Mhz 128 mb sdram
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
12. juni 2002 - 21:40 #4
Lytter med... har 32X (samme prob) dog en monster PC
Avatar billede low_tech Nybegynder
12. juni 2002 - 22:23 #5
Prøv med en nyre version af nero og cheke om DMA er slået til samt ny firmware til din brænder, og (mest til omgangsdyret) også evt. chipset driver
Avatar billede lazac Nybegynder
13. juni 2002 - 15:39 #6
Jeg vil osse gætte på at det dma'en den er gal med. Det skal du selv sætte til, da den som default ikke er det, underligt nok.
Avatar billede andhansen Nybegynder
14. juni 2002 - 08:06 #7
Jeg prøvede at sætte DMA til på både min hd og min brænder, men så fryser den når jeg starter Nero op, så jeg tror ikke min brænder understøtter DMA!
Jeg ved ikke om jeg har forklaret det godt nok, men det er ikke kun at den ikke kan brænde med mere end 12x eller 16x, jeg kan heller ikke vælge mere end 12x eller 16x når jeg skal brænde en cd (altså i selve programmet).
Avatar billede Dribble Nybegynder
14. juni 2002 - 09:03 #8
har du prøvet med forskellige typer CD-Rommer.....for NERO går ind og detecter hvor meget CD´en er godkendt til at køre.

jeg har f.eks en 40x12x48 og med nogen CD der kun er teste op til 12x speed kan jeg brænde med 32x og et andet mærke men samme type, kan jeg brænde 40x speed
Avatar billede lazac Nybegynder
14. juni 2002 - 10:46 #9
Hvordan har du forbundet dine harddiske og cd-drev? Primær/sekundær og master/slave.
CD-brændere vil generelt helst side alene på den sekundære ide-kanal og det uanset hvilket fabrikat vi snakker om. Hvis det er muligt kan du jo prøve det.
Avatar billede andhansen Nybegynder
11. april 2003 - 23:01 #10
hmm d virkede ikke jeg lukker