Avatar billede leifowitz Nybegynder
12. juni 2002 - 19:03 Der er 40 kommentarer

PartitionMagic

Inspireret af indlæg her i eksp. har jeg erhvervet Part.Magic på nettet og leget med det!
Mit seneste påfund var at konvertere mit C-drev fra fat32 til NTFS. Jeg var dog ikke klar over, at BootMagic, som jeg også havde installeret, ikke kan køre i NTFS. Så har jeg prøvet at vende tilbage til FAT 32, men hver gang meldes fejl 1681= data is compressed or sparse. Og nu starter min pc op med: Boot from ATAPI CD-ROM
Error finding BTMAGIC.IMG
Run BootMagic install
Press any key to boot active partition.
Jeg er hoppet af. Jeg har også i et stykke tid været træt af den første melding ATAPI CD-ROM.
Hvad gør jeg for at vende tilbage til en normal opstart? OBS! Jeg er en novice!
Avatar billede blackie Nybegynder
12. juni 2002 - 19:43 #1
Hvad har du gjort, har du fjernet BootMagic?
Avatar billede blackie Nybegynder
12. juni 2002 - 19:51 #2
Er det Partition Magic 7.o, den understøtter XP og også NTFS
Avatar billede blackie Nybegynder
12. juni 2002 - 19:56 #3
Har du haft flere styresystemer, siden du vil bruge bootmagic.
En af de pationer skal være aktiv. Prøv at installere bootmagic igen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. juni 2002 - 19:58 #4
du kunne, uden Partition Magic, selv have konverteret dit system fra FAT32 til NTFS, men ikke omvendt.
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. juni 2002 - 20:00 #5
prøv med en Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny indstalation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler :-)

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

Venligst lånt fra resten ;o)
Avatar billede leifowitz Nybegynder
13. juni 2002 - 09:45 #6
Til blackie: ja, jeg har fjernet bootmagic og nu kan den ikke geninstalleres, fordi den kan ikke installeres på NTFS=C-drev.
Til retaxes: jeg har prøvet repair, men jeg har stadig ovennævnte meddelelse ved opstart, hvor jeg altså bliver nødt til at press any key.
Avatar billede leifowitz Nybegynder
13. juni 2002 - 09:47 #7
Glem bare dette afvist svar. Det skulle vel hedde kommentar, men indholdet er ok.
Avatar billede pilfinger Nybegynder
13. juni 2002 - 09:51 #8
Har du lavet et sæt nød disketter i partition magic??? fo så kan der måske være en mulighed  for at du kan få bootmagic på igen eller konvartere til Fat 32 igen. Men ved det ikke er et forsøg værd.
Avatar billede pilfinger Nybegynder
13. juni 2002 - 09:58 #9
Ellers fjern partition magic og installere den igen. men uden boot magic hvis du ikke har mere ind et OS på har ikke hørt om det problem før med boot magic.
Avatar billede blackie Nybegynder
13. juni 2002 - 10:22 #10
Gå i en kommando promt og skriv fdisk /mbr tryk enter
Avatar billede blackie Nybegynder
13. juni 2002 - 10:35 #11
Undskyld det kan man ikke i XP, jeg havde det samme problem på en windows 98 pc og der virker det.

Men det er jo XP og der er den kommando ikke, men jeg tror du måske kan finde noget tilsvarende på XP cd eren når du booter fra den og går ind under repair, (prøv at skrive help, så kan du se de forskellige kommandoer,) der ligger vist noget Fixmbr eller fixboot, det skulle kunne klare det.
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juni 2002 - 10:49 #12
FixmbrReparerer master boot record på startdisketten. Kommandoen fixmbr er kun tilgængelig, når du bruger Genoprettelseskonsol.

fixmbr [enhedsnavn]

Parameter

enhedsnavn

Den enhed (drevet), hvor du vil skrive en ny master boot record. Navnet kan indlæses fra outputtet af kommandoen map. Et eksempel på et enhedsnavn:

\Enhed\Harddisk0

Eksempel

Følgende eksempel skriver en ny master boot record til den angivne enhed:

fixmbr \Enhed\Harddisk0

Bemærk!

Hvis du ikke angiver et enhedsnavn, skrives en ny master boot record til startenheden, som er det drev, hvor det primære system indlæses.
Hvis der findes en partitionstabelsignatur, som er ugyldig eller ikke er en standard, bliver du spurgt, om du vil fortsætte. Du bør kun fortsætte, hvis du har problemer med at få adgang til drevene. Hvis du skriver en ny master boot record til systempartitionen, kan det beskadige partitionstabellerne, så du ikke kan få adgang til partitionerne.
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juni 2002 - 10:50 #13
FixbootSkriver en ny partitionsstartsektor til systempartitionen. Kommandoen fixboot er kun tilgængelig, når du bruger Genoprettelseskonsol.

fixboot [drev]

Parameter

drev

Det drev, hvor startsektoren skrives. Denne handling udskifter standarddrevet, som er den systempartition, du er logget på. Et eksempel på et drev:

D:

Eksempel

Følgende eksempel skriver en ny partitionsstartsektor til systempartitionen på drev D:

fixboot d:

Bemærk!

Hvis du bruger kommandoen fixboot uden parametre, skrives en ny partitionsstartsektor til den systempartition, du er logget på.
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juni 2002 - 10:51 #14
jeg tror blackie er inde på noget af det rigtige, så derfor gik jeg ind og søgte i XP hjælp og fandt ovenstående.
Avatar billede blackie Nybegynder
13. juni 2002 - 11:05 #15
Retaxes-> :-}
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juni 2002 - 11:15 #16
;o)
Avatar billede leifowitz Nybegynder
13. juni 2002 - 19:16 #17
Kære retaxes.
Jeg tør først følge dine anvisninger, hvis de bliver lidt mere præcise.
Jeg har også fundet genoprettelseskonsol, men jeg savner alligevel en trin for trin fremgangsmåde, det er hvis du har en sådan. Altså hvad skriver jeg præcis hvor?
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juni 2002 - 19:29 #18
nu har jeg aldrig selv prøvet de 2 kommandoer, men jeg vil da lige tage dem i nærmere øjesyn.

De 2 eksempler jeg kom med er taget fra WinXP's hjælp (F1) og jeg søgte blot på hhv. fixmbr & fixboot
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juni 2002 - 19:44 #19
nu har jeg læst om fixboot og fixmbr og det er for langhårede nørder, så måske skulle du i første omgang prøve med det forslag blackie kom med.

Boot på en diskette med fdisk og på A:\> skriver du fdisk /mbr
Avatar billede leifowitz Nybegynder
14. juni 2002 - 11:13 #20
Hej retaxes.
Jeg vil så prøve fdisk, og eftersom jeg har downloaded en diskette, der hedder techWOrm V5,4 Boot disk, hvorpå findes fdisk, de kalder den nu aefdisk, så gik jeg også in i setop og ændrede first boot fra cd-drev til diskettedrev, men der er der ikke kommet noget ud af. Den skriver fejl remove disk and press any buttom.
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. juni 2002 - 11:28 #21
du skal nok hellere hente en Win98 bootdisk på www.bootdisk.com, det er ikke sikkert at aefdisk duer til formålet.
Avatar billede blackie Nybegynder
14. juni 2002 - 11:29 #22
Har du ikke en windows 95 eller 98 opstarts diskette ellers kan du hente en, jeg har desværre mistet alle mine link, retaxes ved hvor de kan hentes.
Avatar billede blackie Nybegynder
14. juni 2002 - 11:33 #23
ok.
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. juni 2002 - 11:37 #24
ja, den kan hentes på www.bootdisk.com - der havde sneget sig et komma ind, så linken virker ikke rigtigt ;o)
Avatar billede blackie Nybegynder
14. juni 2002 - 11:38 #25
Har du kun et drev C: med et styresystem Xp eller har du flere?
Avatar billede blackie Nybegynder
14. juni 2002 - 11:39 #26
reatxes-> hvis han står på A: og skriver fdisk /mbr er det da bootsektoren på a drevet som bliver ændret.
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. juni 2002 - 11:48 #27
nej, det er bootsporet på HDD den retter sig imod, den er simpelthen lavet sådan at den retter i bootsporet på HDD og ikke på floppydrevet.
Avatar billede blackie Nybegynder
14. juni 2002 - 11:48 #28
Hvis han kun har et drev C: må det da virke med fixboot c: eller fixmbr c:  der er jo ikke andre drev at refere til.
Avatar billede leifowitz Nybegynder
14. juni 2002 - 12:30 #29
En kommentar fra Leifowitz: Jeg har jo egentlig bare leget med PartitionMagic uden helt at vide hvad jeg gjorde, men det har I vel fundet ud af. Min HD ser således ud:
C: Primary NTFS 10.001,4MB Used: 2790,9.
G: Logical FAT 32 1647,3 MB Used: 1647,2
E: Logical FAT 32 7891,3 MB Used: 824,5.
Kunne jeg indstallere win 98 SE på en nyskabt partition og så formatere partition Extended C? Husk at min XP er en opgradering på Win 98SE.
Avatar billede pilfinger Nybegynder
14. juni 2002 - 12:38 #30
du kan slette dit C drev og oprette en ny primary partition Husk at sætte den aktiv. og så installre win 98 se.
Avatar billede pilfinger Nybegynder
14. juni 2002 - 12:42 #31
OBS:::: du skal oprette en primary partition sætte den aktiv og så slette den gamel primary partition. sorry for forkert info.
Avatar billede blackie Nybegynder
14. juni 2002 - 14:09 #32
Læs her:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=%2Fisapi%2Fgomscom%2Easp%3Ftarget%3D%2Fdanmark%2Fsupport%2Fwindows2000%2Farticles%2F229716%2Easp&LN=DA

Fixboot C: kan der ikke ske noget ved at skrive, men hold dig lige fra fixmbr, indtil vi har fundet en som kender noget til det, måske senere i aften.
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. juni 2002 - 14:16 #33
Nok en god ide

FIXMBR
FIXMBR enhedsnavn

Reparerer MBR (Master Boot Record) på systempartitionen. Dette anvendes i scenarier, hvor en virus har beskadiget MBR, og Windows 2000 ikke kan starte.

ADVARSEL: Denne kommando kan beskadige dine partitionstabeller, hvis der er en virus til stede, eller der findes et hardwareproblem. Kommandoen kan medføre, at partitioner bliver utilgængelige. Microsoft anbefaler, at der køres et antivirusprogram, inden anvendelse af denne kommando.

enhedsnavn: Valgfri enhedsnavn, der angiver den enhed, der skal have en ny MBR. Navnet kan fås via kommandoen MAP. Hvis der ikke angives et enhedsnavn, bliver startenhedens MBR repareret. F.eks.:

FIXMBR \enhed\harddisk2

Hvis FIXMBR registrerer en ugyldig eller en signatur, der ikke er standard for partitionstabel, bliver du bedt om tilladelse, inden MBR opdateres. Kommandoen FIXMBR understøttes kun på x86-platformen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. juni 2002 - 14:18 #34
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. juni 2002 - 19:43 #35
Dette trick plejer at hjælpe:
Boot på winXP cd-rom - vælg repair - manual repair - log på din winnt installation (typisk skal man bare trykke 1) - skriv dit admin-password - skriv så "bootcfg /rebuild" (uden "") - Sig ja til at tilføje den til boot.ini - nu spørger denn efter load identifier, dette er navnet som kommer til at stå i boot.ini - næste punkt er hvor på listen det skal stå (1 er øverst - 2 er næstøverst osv.) - så skulle det gerne virke :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. juni 2002 - 20:03 #36
john> du skal nok beskrive det lidt mere detaljeret, manden er ikke nørd ;o)
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. juni 2002 - 20:06 #37
retaxes> det syntes at jeg har gjort ;)
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. juni 2002 - 20:29 #38
ok, vi ser hvad han skriver ;o)
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. juni 2002 - 20:44 #39
;)
Avatar billede blackie Nybegynder
21. juni 2002 - 08:37 #40
Her er også en guide til "how to repair a boot sektor" med denne kommando Fixboot.
http://www.webtree.ca/windowsxp/repair_xp.htm#How%20to%20Repair%20the%20Boot%20Sector: