Avatar billede chriso Nybegynder
04. august 2000 - 13:39 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

optimering af animation 3D Studio Maxn 3

Hej er der en venlig sjæl der kan hjælpe mig med denne her:

Jeg har lavet en animation, der fungere som intro til en video i 320*240, der skal kunne afspilles i fuldskærm  1024*768 og være knivskarpt. Jeg har renderet animationen som TIF og dernæste lagt det i Adobe Premiere, hvor jeg har klippet den sammen med resten af videoen - som er i 320*240. Jeg er godt klar over at videoen bliver uskarpt når man vælger at se den i fuldskærm, men animationen må ikke være uskarp.

Jeg har dernæst renderet hele filmen fra Premiere - som avi - ukompremeret.

Tilsidst har jeg lagt den i MediaCleaner Pro, hvor jeg så har renderet den til MPEG og kompremmeret den med Sørensen.

Hvor går jeg galt ?

Det skal lige siges at animationen er fra 3d Studio Max og er gemt i en opløsning på 1024*768 som udgangspunkt.
Skal jeg gå endnu højere op ?

Venlig Hilsen
Christian Olsen
Avatar billede stigc Nybegynder
04. august 2000 - 13:52 #1
Nej, nej det skal du ikke. Det går jo galt når du gemmer den som AVI 320*240. Når du forstørre det så bliver det dårligt. Det er der ikke noget at gøre ved. Enten må du gemme AVI-filmen i en højere opløsning. Eller også må du lade være med at forstørre den.

Hvordan kan du komprimere den med mpeg og Sørensen?
Sørensen er så vidt jeg ved et filter til AVI.

Jeg er egentlig lidt usikker på dit problem...
Avatar billede chriso Nybegynder
04. august 2000 - 14:59 #2
Hej Stig

Jeg har jo ikke komprimeret den nogen steder før til sidst,- og jo du har ret med sørensen, det er kun til quicktime, gik lidt for hurtigt -

Problemmet er at den ikke står skarpt nok, når man vil se den i fuldskærm.
Avatar billede jimmer Nybegynder
06. august 2000 - 13:34 #3
Når du har klippet dem sammen, renderer du så i 1024*768? eller i 320*240? det står lidt uklart i dit spm. Hvis det er i 320*240 så er det da klart den er uklar i fuld størrelse. Fordi så har du jo ændret din ani. til 320*240.
Avatar billede chriso Nybegynder
07. august 2000 - 09:23 #4
Jeg renderer den i 320*240, da den skal kører fra en cd-rom og det vil være umuligt med en film i størelsen 1024*768..

Men jeg skal måske prøve at renderer den i 1024*768?
Avatar billede jimmer Nybegynder
07. august 2000 - 23:27 #5
Ja vist det skal være knivskarpt i fuldskærm, som du siger det skal være. Man kan ikke rendere i 320*240 hvis det skal være skarpt i fuld størrelse. Men du har ret i at det kommer til at fylde rigtig meget, så du må gå på kompromis. Måske i 640*480 og nøjes med den kvalitet det giver. Hvor lang er animationen (frames og tid)? og hvor meget må den fylde (MB)?
Avatar billede chriso Nybegynder
08. august 2000 - 09:21 #6
Animationen er 4,5 minutter lang og er klippet sammen af 9 individuelle animationer. den er sat til at køre i 25 frames pr. sekunder.

Den kommer i flere formater. Den ene skal streames på nettet. den anden skal ligge på nettet men skal kunne downloades i mpg-format. Den sidste skal ligge på en comcard dvs den må maxs fylde 30 mb.

HELP
Avatar billede ravnsborg Nybegynder
14. august 2000 - 12:49 #7
Jeg vil anbefale at du bruger 512X468 (eller hvad den nu hedder) så kan de fleste CD-rom drev følge med til afspilningshastigheden. Og gøre det med alle animationerne. Hvis du skal klippe flere dele samme findes der FW/DP til det.
Hvis du skal have noget på nettet så er det nok bedst at lave det for sig selv. Evt. i asf format, det er klart det bedste (for windowsbrugere)... Men det kræver jo man kan ind/af-spille i asf formatet...

JR