Avatar billede gollum Nybegynder
04. august 2000 - 07:54 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Acces database på linuxserver

Jeg har en foreningsdatabase jeg skal have lagt ud på en linuxserver. Databasen er lavet i acces af hensyn til sekretærarbejdet med udskrifter og lign.

Jeg vil gerne lægge den ud som en dynamisk database med søgemuligheder. Serveren er en debian 2.1 og jeg er kun almindelig bruger uden nogle specielle rettigheder.

Mine evner er basalt linux, kan lave simple scripts og har nogenlunde styr på databaser og kan lidt html.

Kan det overhovdet lade sig gøre det jeg ønsker her?
Avatar billede victor44 Nybegynder
04. august 2000 - 08:25 #1
Du kan vel bare lave en samba server og placere din database her.
Avatar billede steffen Nybegynder
04. august 2000 - 10:22 #2
Det kræver at der findes en ODBC-driver på linux\'en der understøtter Access - og at der findes et \"navn\" i systemet for din database.

Hvis dette er opfyldt kan du godt tilgå den ved hjælp af fx PHP eller CGI.

Ellers har du ikke mange chancer.
Avatar billede beaviz Nybegynder
04. august 2000 - 12:53 #3
Som det ser ud pt, er der ingen mulighed for at læse access FILER (databaser er noget andet, se nedenstående), på en linux server.
Det bedste du kan gøre at nok at eksportere til en MySQL database med MyODBC eller lignende. Men ikke access på linux.

Hvis du vil tilgå en access database fra linux skal den ligge på en windows maskine, og den skal tilgås med noget ODBC sjov på linuxboxen.

Med andre ord, Access og Linux går ikke imiddelbart godt i spænd.
Avatar billede df_n Nybegynder
09. november 2000 - 12:44 #4
Du kan ikke bruge linux til access og desuden er access ikke bruges til mutitasking..... så der vil kun kunne være en bruger på afgangen
Avatar billede gollum Nybegynder
09. november 2000 - 12:57 #5
Tak for svarene

Victor & Steffen: Jeg kun helt almindelig bruger på linux (ca. 2000 brugere), så sådanne løsninger du desværre ikke.

Løsningen bliver at jeg eksporterer databasen som csv, placerer filen på linux-maskinen og laver et shellscript til at udføre søgningerne.