Avatar billede johnemanuel Nybegynder
11. juni 2002 - 13:13 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

win2000 - alle partitioner væk!!!???

jeg reparede forleden windows, hvilket resulterede i at mit d drev forsvandt. c drevet var der stadig, og os virkede altså stadig. For at "genfinde" mit d drev, åbnede jeg computer management, og klikkede på det drev/partition som manglede. derefter klikkede jeg aktiver partition...
Dette resulterede i en sort skærm hvor der blev stod noget med "...dumping partition". herefter er alle partitioner øjensynligt forsvundet, og når jeg tænder pc, meddeles "disk boot failure, insert system disk".

nu er spml kan jeg redde dette?
i så fald hvad er system disk(jeg har prøvet med win2000 cd, men det windows giver mig mulighed for at geninstallere eller reparere)?
i forbindelse med reperation, lader det til at det eneste windows vil lade mig gøre, er at anvende recovery disk - hvad er dette? hvor kan jeg finde den? og vil det overhovedet hjælpe?
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
11. juni 2002 - 13:20 #1
Hvad sker der hvis du putter en Windows 98 startdiskette i maskinen og skriver "fdisk" -> "Angiv aktiv partition" -> c:\ ?
Avatar billede johnemanuel Nybegynder
11. juni 2002 - 13:27 #2
ja, jeg har ikke prøvet med win 98, men med win2000 får jeg meddelse om at det er et ugyldigt valg - da den vidst ikke kan genkendes.
(kan ikke lige huske nøjagtig meddelse)

men vil det ændre noget hvis jeg prøver med win98?

bruger i øvrigt ntfs
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
11. juni 2002 - 13:32 #3
ja, der er da stor forskel på startdisketterne til windows 2000 og startdisketten til windows 98 - du kan evt. hente en windows 98 startdiskette her: www.bootdisk.de eller her: www.bootdisk.com
Avatar billede johnemanuel Nybegynder
11. juni 2002 - 13:44 #4
det er jeg godt klar over, men nytter det noget at anvende en win 98 bootdisk når det er win 2000 os der skal redes?
Avatar billede thomashove Nybegynder
11. juni 2002 - 14:11 #5
tror ikke der umiddelbart er noget at gøre for at redde din win2000.

"disk boot failure, insert system disk". meddelelsen kommer når systemet ikke kan finde et styresystem at boote op på.

kan se at du får mulighed for at benytte en recovery disk - hvilket er en du selv skulle lave mens du stadig havde et intakt styresystem. Den gemmer nemlig alle de kritiske oplysninger omkring din computer, opsætning mv. - men da du ikke har den er den mulighed ude af billedet (ved rent faktisk ikke om du kan bruge en recovery disk fra en anden win2000 - måske...)

ellers er der ikke andet at gøre end det fiskesuppe er inde på - nemlig vha. af en win98 bootdisk at oprette dine partitioner igen og herefter reinstallere windows vha. din cdrom.

der findes utallige spørgsmål omkring hvordan dette gøres her på eksperten - bare led efter det...
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. juni 2002 - 14:16 #6
prøv med en Repair, sæt din CD i drevet og boot på den, lad den installere filerne og sig nej til at reparere i konsolmode med diskette, fortsæt installationen.
Næste stop vil den spørge om du vil ha' en ny installation ELLER reparere systemet, du trykker her på R og fortsætter indtil den er færdig.
Repair ødelægger ikke noget, men virker som systemgendannelse.

Iøvrigt nytter det ikke at boote på en diskette, du kan nemlig ikke se NTFS på den måde.
Avatar billede bursch Nybegynder
18. juli 2002 - 14:36 #7
prøv med en Repair, du skal boot på din cd når den spørg om du vil lave en repair siger du "NEJ" og går vidre så leder den efter det gamle operativsystem når den har fundet det spørg den om du vil slette det eller lave en rapair der vælger du "Repair" husk din cdkey.
Når den er færdig vil dit skrivebord være som sidst du så det med de samme ikoner und so...
Det eneste den gør er at ændre windows hvis der er kommet nogle fejl.

\\Bursch