Avatar billede nubi19 Nybegynder
09. juni 2002 - 15:08 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Brug af ekstern komponent i BCB4, hvordan ?

Jeg har fået TsystrayIkon komponenten (Systray.pas hedder filen) fra borrisholt herindefra, nu har jeg så det store problem at jeg ikke kan få den installeret i BCB4, så jeg kan bruge den.
Så vidt jeg har forstået, så skal den installeres og så kan jeg smide sådan en dims (minder lidt om f.eks. en timer) på min form, og så duer det ?
Men jeg kan altså ikke finde ud af at installere den, håber nogen kan forklare det for mig ?
Avatar billede nubi19 Nybegynder
09. juni 2002 - 21:21 #1
Kom nu, der må da være nogen der ved det ?
Avatar billede bjk Nybegynder
10. juni 2002 - 18:55 #2
Under "Component menuen", vælg "Install component", under "Unit file name", vælg browse og find din Pascal-fil. Som "package file name" plejer "dclusr40.bpk" eller sådan noget at stå som default..det er den package som indholder de andre komponenter på paletten. Lad den stå med mindre du vil vil lave lave en ny package til din component. Tryk så install, og det skulle gøre det. Under "Component->Configure Pallette" kan du indstille hvilken tab den skal vises på. Jeg sidder med BCB5, men det må være det samme eller meget tæt på i BCB4.
Avatar billede nubi19 Nybegynder
10. juni 2002 - 20:31 #3
OK, det er den metode jeg bruger, men den kommer med følgende fejl:
[Linker Error] Expected a file name: .
Hvad gør jeg ved det ?
Avatar billede bjk Nybegynder
11. juni 2002 - 20:06 #4
Kan det ikke passe at den for pascal prøver at linke med det der står under "Uses"-sektionen? Prøv at checke at der ikke står noget forkert der, eller et library du ikke har.
Avatar billede nubi19 Nybegynder
11. juni 2002 - 20:13 #5
kan ikke lige se at der står noget forkert der. Desværre har borrisholt travlt, ellers kunne han nok forklare.
Men jeg tror den mangler navnet på systray filen, har prøvet med file Systray.pas;
Men det passer ikke rigtig ind nogen steder, den brokker sig over det voldsomt.
Avatar billede bjk Nybegynder
11. juni 2002 - 20:24 #6
Der følger forresten en tray-komponent med bcb4...prøv at kigge under examples\controls\tray hvis du har eksemplerne installeret (ellers søg efter tray på cd'en). Der ligger en package du kan installere. I bcb5 er komponenten allerede installeret på "samples"-tab'en, jeg kan ikke huske om det er tilfældet i BCB4..
Avatar billede nubi19 Nybegynder
11. juni 2002 - 20:49 #7
Har netop fået installeret den komponent, har du lyst til lige at forklare hvordan man bruger den ?
Dvs. smider den til tray, og får den tilbage ?
Avatar billede bjk Nybegynder
11. juni 2002 - 21:19 #8
Der følger et eksempel med, traydemo.bpr, som viser det lige så godt som jeg ville kunne forklare det..
Avatar billede nubi19 Nybegynder
11. juni 2002 - 21:23 #9
Prøver jeg lige at kigge lidt på så.
Avatar billede nubi19 Nybegynder
11. juni 2002 - 21:25 #10
Jeg mangler en fil:
Traypkg.bpi.
Lidt underligt synes jeg ??
Avatar billede nubi19 Nybegynder
11. juni 2002 - 23:14 #11
K har fået det compileret og lagt ind og så videre.
Det eksempel siger mig ik rigtig noget ?
Jeg får en exception bla bla når jeg lukker mit program, hvorfor gør jeg det ?
Avatar billede nubi19 Nybegynder
11. juni 2002 - 23:22 #12
Den crasher kun når jeg har haft den nede i systray, og så tilbage igen.
Det samme gør eksemplet, hvis jeg minimerer og så frem igen med den og trykker på krydset ?
Men hvis jeg højreklikker på den i procesbaren og vælger luk, så er der ingen problemer, meget underligt, synes du ikke ?
Avatar billede nubi19 Nybegynder
19. juni 2002 - 15:32 #13
nevermind, nu har jeg fået det hele til at fungere, takker for hjælpen.