Avatar billede henrik Nybegynder
01. august 2000 - 16:50 Der er 15 kommentarer og
7 løsninger

install win98 problem eller win95 med mindst dos 5.0

Jeg har et problem med en gammel 486\'er...

Jeg har prøvet at installerer win98, men bliver ved med at få en program fejl!?!? Så ville jeg prøve med win95, men får af vide at jeg skal have dos 5.0 eller nyere, HVAD GØR JEG NU???
Avatar billede john Nybegynder
01. august 2000 - 16:53 #1
Hvis du har en \"reb\" formateret harddisk og windows installations/bootdiskette, så skulle der da ikke  være problemer med dos!
Har du formateret drevet først?
Avatar billede asmodeus Nybegynder
01. august 2000 - 16:53 #2
Først: hvor meget RAM sidder der i maskinen?

Dernæst anskaf en Win95/98 installations diskette. Boot computeren og kør en fdisk, hvorefter du formaterer computeren. Genstart skidtet og installer Windows.
Mvh/
Asmodeus
Avatar billede john Nybegynder
01. august 2000 - 16:53 #3
Stavefejl: \"reb\" jeg mener \"ren\"
Avatar billede henrik Nybegynder
01. august 2000 - 17:44 #4
FDISK og format er gjort, installations diskette -> YES, men samme problemer. 12 RAM hukommelse!?!?
Avatar billede denboj Nybegynder
01. august 2000 - 18:21 #5
Puha, jeg tror at 12 MB er for lidt til win 98 - Jeg kan ikke huske hvor meget systemkravet var til win95 - var det ikke 16 MB
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
01. august 2000 - 18:25 #6
8MB til 95...
12Mb til NT4.0 Workstation
16Mb til NT4.0 Server
og en pokkers masse til Windows2000...
Linux stort set alt fra 4MB og op *hehe*
Avatar billede john Nybegynder
01. august 2000 - 18:25 #7
Anbefalet er mindst 16MB
Jeg har dog tidligere med held installeret på en 486\'r med kun 8MB. Det tog laaaaang tid. Og kørte selvfølgelig og laangsomt - især under opstart. Men altså - det virkede.
Avatar billede henrik Nybegynder
01. august 2000 - 18:27 #8
Måske er det der at skoen trykker... der er også en \"memory fail\" når jeg starter computeren. Måske den forrige ejer har snuppet lidt RAM?!?!?
Avatar billede denboj Nybegynder
01. august 2000 - 18:36 #9
henrik// det er svært at tro at nogen gidder ulejlige sig for den smule. Men hvem ved. Forøvrigt hvordan instalerer du ? ? -

prøv engang uden startdiskette. Hop ind i Bios\'en og sæt den til at boote fra CD-rom - Isæt WIN 95 CD-romen og kør derudaf.

Jeg må indrømme at det er lidt et skud i tågen. Jeg ved ikke om du har CD-rom og jeg kan ikke huske om man kunne gøre det på denne måde med win 95

Avatar billede Slettet bruger
02. august 2000 - 00:12 #10
Hiv og sving der skal bruges 32 MB ram og dos skal være 6,0  minst. Det bliver en meget meget langsom proces at bruge denne computer herefter. Det bedste at bruge er 1 version af win95, og den kan godt afvikles i 12 MB ram.
Avatar billede asmodeus Nybegynder
02. august 2000 - 00:38 #11
Win95 kan godt køre med 12 MB RAM, sagtens! Endda uden at give memory error, så det må være noget andet der er problemet!
Mvh/
Asmodeus
Avatar billede henrik Nybegynder
02. august 2000 - 09:38 #12
Hvor kommer dos fra? Hvordan får man en ny version på sin computer?
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
02. august 2000 - 11:08 #13
Installerer den :o)
Faktisk ligger der jo også en \"dos\" i både win95 & 98...
Avatar billede denboj Nybegynder
02. august 2000 - 12:42 #14
Henrik:// Dos ligger på win 98 og win 95 - det var i de gode gamle dage med f.eks. win 3.11 at man skulle instalere dos for sig og win for sig. Derfor tror jeg ikke at dit problem ligger i at du mangler Dos 5.0 - Det ligger nok nærmere i din startdiskette hvis du bruger en sådan - Hvis jeg var dig ville jeg prøve mit forslag og boote direkte fra win 95 CD-romen.
MVH Denboj
Avatar billede goulduck Nybegynder
02. august 2000 - 16:47 #15
denboj>> Boote fra Windows CD\'ene?? Jeg tror at den er lidt for gammel til det .. *gg*

henrik, jeg tror at det er en ram fejl ... Prøv, hvis du kan, at skifte noget af ramen ud.
Avatar billede denboj Nybegynder
02. august 2000 - 19:05 #16
Jamen prøv lige at hør en gang det giver jo ikke rigtigt nogen mening at man skal bruge dos 5.0 for at instalere Windows. Dos skulle da gerne være en del af windows. Jeg tænker at det kan være en eller anden startdiskette fejl. Hvis du bruger sådan en. Kan du ikke lige prøve en gang at fortælle hvordan instalations procedueren er og nøjagtig hvor fejlen kommer.
Avatar billede asmodeus Nybegynder
02. august 2000 - 20:27 #17
<denboj> du har fuldstændig ret - problemet lyder jo faktisk sort!??
Mangler du en ordentlig startdiskette - så kan jeg mail dig en?
Mvh/
Asmodeus
Avatar billede abukadnezzar Nybegynder
09. august 2000 - 15:04 #18
Kunne du ikke prøve at downloade dos version 6.22, den skulle fylde 3 disketter.
Disk 1 kan du så bruge som systemdisk (i stedet for de normale boot-diske fra win), efter du har formateret genstarter du med dos disk 1 i maskinen.
Så installerer du dos, genstarter uden diskette i maskineriet, og så kommer der en dejlig dos-promt...(C:\\).
Installér så cd-rom-drevet med installations-disketten du fik med til drevet, og så skulle du kunne installere win95 uden problemer:-)

Hilsen Abukadnezzar
Avatar billede portnoy Nybegynder
12. august 2000 - 01:11 #19
Helt ærligt. Problemet er altså ikke så stort.
Få fat i en boodisk fra Win 98. Boot op fra disketten, vælg at boote op med cd driver, installer fra cd = x:\\setup
That´s it.
Hvis du ikke har en sådan disk, kan jeg maile den til dig.
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2000 - 01:44 #20
Avatar billede jhi Nybegynder
18. august 2000 - 21:15 #21
Hejsa

Kør setup med /is som switch, og se om det ikke hjælper..

Mvh Hauge
Avatar billede henrik Nybegynder
12. oktober 2000 - 00:16 #22
tak