Avatar billede 9els1 Nybegynder
05. juni 2002 - 08:45 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

Defekt bundkort eller ?

Efter en strømafbrydelse (lynnedslag ?) ville min pc ikke starte op.Det var strømforsyningen i min pc der var brændt af, og jeg fik sat en ny i. Jeg kunne så tænde for computeren (bortset fra strømstikket der var sat i, var der ingen harddiske, cd-rom drev, skærm eller andet sat til.) Jeg sætter de førnævnte ting i, prøver at tænde computeren, og så brænder strømforsyningen af igen :-(
Hvad kan det skyldes ?? Kan mit motherboard også have taget skade af det mulige lynnedslag ?

På forhånd tak for svar/hjælp
Avatar billede skovenborg Nybegynder
05. juni 2002 - 08:50 #1
Der er nok gået koks i forbindelserne på dit mobo. Måske skulle du prøve at tage det til reperation hvis det ikke bliver for dyrt
Avatar billede peet-49 Novice
05. juni 2002 - 09:23 #2
Tag strømkablet af dit tower, og tag batteriet ud i en halv times tid, sæt derefter batteriet i igen og start.
Avatar billede rs2000 Nybegynder
05. juni 2002 - 11:04 #3
Har du haft fat i det forsikringsselskab?
Det kunne jo være de var villige til at prøve at reparere den:-)
Avatar billede 9els1 Nybegynder
05. juni 2002 - 11:24 #4
Hvis det "kun" er bundkortet eller strømforsyningen der er defekt, så er det billigere at gå udenom forsikringsselskabet pga. selvrisikoen.
Avatar billede pentium4 Juniormester
05. juni 2002 - 12:45 #5
Selv om du ikke har haft tændt for din computer da lynet slog ned har den garanteret brændt dit M/B af. Lynet går også igennem kabler/ledninger selv om der er slukket for dem. Det tyder helt klart på, at det er brændt af, når din nye strømforsyning brænder af første gang du tænder for den.
Hvis du ikke har en alt for stor selvrisiko på din forsikring, skulle du tage og ringe til dem, om det er noget de dækker. Men er den stor kan det bedre betale sig at du selv betaler.
Avatar billede pentium4 Juniormester
05. juni 2002 - 12:54 #6
Jeg fik lige læst dit indlæg igennem igen og nu forstår jeg det sådan her:
Da du satte den nye strømforsyning til M/B uden andre kort, skete der ikke noget, men da du så satte kortne i igen og tændte, brændte strømforsyningen af igen. Hvis det er rigtigt forstået, kan det også være noget af det andet hardware, men det kan stadig væk også være dit M/B selvom der ikke sker noget, når det er tømt for kort, for det kan være et af soklerne som først kortslutter i det du sætter et kort i det, men det er nok mest sansynlig, at det er noget af det andet hardware, hvis ikke der sker noget når M/B er tomt.
Avatar billede 9els1 Nybegynder
05. juni 2002 - 13:11 #7
Undskyld min lidt kryptiske forklaring...men jeg prøver igen: Da jeg tog alle harddiske+cd rom drev ud (men ikke ram eller andre kort(lydkort,netkort osv.)) og ikke satte skærmen til, og så tændte for computeren, kørte strømforsyningen. Da jeg så satte hd,cd+skærmen til røg strømforsyningen med det samme igen.
Avatar billede pentium4 Juniormester
05. juni 2002 - 13:22 #8
Så kan det jo kun være en af de ting som er brændt af.
Avatar billede pentium4 Juniormester
05. juni 2002 - 13:23 #9
Har du prøvet om noget af det lugter brændt?
Avatar billede pentium4 Juniormester
05. juni 2002 - 13:25 #10
Sidder der ikke en sikring i strømforsyningen? Så det evt. kun er den som er brændt af og ikke hele strømforsyningen.
Avatar billede 9els1 Nybegynder
05. juni 2002 - 14:55 #11
Mener du at der er en fejl på/i harddisken/cd drevet/skærmen der får strømforsyningen til at brænde af ? Jeg har prøvet hd/cd drevet og skærmen på andre computere, og de fejler intet
Avatar billede kick Nybegynder
05. juni 2002 - 16:19 #12
Lytter med
Avatar billede peet-49 Novice
05. juni 2002 - 17:25 #13
En kraftig statisk spænding er nok til, at det hele brænder af.
Avatar billede pentium4 Juniormester
05. juni 2002 - 17:35 #14
Ja, så må det jo være dit M/B. Det kan måske være dine ide-stik til HD og CD-romdrevet der kortslutter når du sætter det til eller måske dine ide-kabler, hvis nogle af ledningerne er smeltet sammen.
Avatar billede peet-49 Novice
05. juni 2002 - 17:46 #15
Har du prøvet, at have batteriet ude, normalt er det bios, det er galt med.
Avatar billede 9els1 Nybegynder
06. juni 2002 - 08:06 #16
Nu har jeg prøvet det med at tage batteriet ud; det hjalp desværre ikke.
Avatar billede pentium4 Juniormester
16. juli 2002 - 14:52 #17
Er man gået i dvale eller hvad???  Husk at lukke og slukke...
Avatar billede 9els1 Nybegynder
17. juli 2002 - 09:28 #18
Undskyld! Glemte i bare glæde over at få et endet motherboard at tildele jer points. Håber I kan leve med fordelingen...og tak for hjælpen!
Avatar billede pentium4 Juniormester
17. juli 2002 - 15:08 #19
Mange tak.
Avatar billede peet-49 Novice
17. juli 2002 - 16:44 #20
Samme her