Avatar billede khanse28 Nybegynder
03. juni 2002 - 22:03 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Installation af OS på SCSI-harddisk?

Jeg har en 18GB IBM SCSI HD og Adaptec 19160 SCSI-kort. Kortet registrerer harddisken korrekt ved opstart.
Desværre starter computeren via SCSI-harddisken, der ingenting er på endnu. Det medfører "frysning". I BIOS'en har jeg prøvet at ændre opstartsrækkefølgen af drevene. Det ignorerer den, den starter altid fra SCSI-harddisken. Derfor kan jeg ikke benytte en startdiskette, jeg har lavet fra min IDE-HD. Opstart fra Windows XP-cd'en fungerer ikke, den registrerer cd'en, men fryser stadig.

Hvordan får jeg den til at installere XP fra cd-rom drevet? Der står at man kan installere XP uden at have et andet OS installeret. Kan man det (evt. DOS)?

Jeg ved ikke om SCSI-harddisken er formatteret, eller om det har nogen indflydelse.

Jeg har en ide om, at det skal gøres på samme måde som dengang jeg fik installeret WIN98 på IDE-HD'en. Kan du hjælpe mig med nogle fif?

PÅ forhånd tak for hjælpen!
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
04. juni 2002 - 03:52 #1
Gå ind i din SCSI BIOS, og slå SCSI boot fra...
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
04. juni 2002 - 09:40 #2
sæt den til at boote fra cd i bios som første og sæt den til hdd som nr2
Avatar billede khanse28 Nybegynder
04. juni 2002 - 12:10 #3
Til aaa 2500: Jeg kan godt slå SCSI boot'en fra. Så starter computeren som normalt på IDE-HD'en. SCSI-HD'en er genkendt, men får ikke tildelt et drev-bogstav.

Men jeg skal jo have XP på SCSI-HD'en. Det får jeg vel ved at starte computeren fra CD-rom drevet med SCSI-HD'en som primær!

Det virker ikke at sætte bios-opstarten fra bundkortet til: EXT (SCSI), A, C, for så starter den bare normalt fra IDE'en. Måske skal jeg sætte den til CD-ROM, A, C? (Jeg har både et IDE- og SCSI CD-rom drev).

Din løsning gjorde at computeren fungerer med SCSI-harddisken koblet på, men derfra er jeg endnu ikke nået til en færdig løsning. Flere ideer...???
Avatar billede khanse28 Nybegynder
04. juni 2002 - 12:15 #4
Til omgangsdyret: Det lyder som en god ide - men mener du SCSI-bios'en eller bundkortets bios?

I tilfælde af det sidste kan jeg vælge CD-ROM, C, A, men da mit c-drev er UDMA-66, vælger den i stedet min gamle harddisk (UDMA-33) som c-drev, og det er jo ikke der, XP skal ligge.

I tilfælde af det første kan jeg vist kun vælge en enhed til opstart (fx. SCSI CD-ROM drev). Men jeg vil prøve at arbejde lidt videre med dit forslag...
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
04. juni 2002 - 15:28 #5
Med din 19160 controller lå flere vejledninger, deriblandt Users Reference hvor du på side 14 kan se en nærmere gennemgang af et blandet IDE og SCSI miljø.

Det er vel egentlig ikke sværere end at sætte din BIOS til at boote på SCSI, Network eller int 13(Hvad det end hedder i din BIOS), og derefter vælge dit SCSI cdrom drevs ID som boot device i SCSI BIOSen på din 19160 controller.
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
04. juni 2002 - 16:04 #6
Prøv at fjerne alle IDE drev...

Ellers installer via IDE CDROM, men fjern IDE harddisken. Sørg for at alle SCSI drev virker i XP, og fjern så IDE cdrom drevet. Så burde maskinen køre.
Avatar billede khanse28 Nybegynder
05. juni 2002 - 17:40 #7
Til aaa 2500: Du have (næsten) løsningen på mit problem - tak for det :-)

Man skulle sætte BIOS til at boote fra SCSI-kortet, og dets BIOS skulle boote fra harddisken!!! På den måde finder den selv ud af, at der var en installations-cd i SCSI-CD-ROM'en. Det krævede selvfølgelig, at XP-cd'en lå i. Ellers kunne den ikke finde ud af, hvor den skulle lægge XP.

Der er kun et delproblem tilbage, som jeg har kæmpet længe med - at XP ikke kan finde den gamle IDE-harddisk (jo, UDMA-33'eren, men ikke UDMA-66'eren, hvor det gamle OS lå på). Men det har jeg lavet som et nyt spørgsmål.

Tak - igen - for hjælpen, nu har jeg en velkørende PC igen.

/Klaus Hansen
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
06. juni 2002 - 15:04 #8
Du er velkommen...

Hvis du er til lækre oplevelser, så kan jeg anbefale de nye 15K/8MB Fujitsu MAM diske... Det er ikke en ringe kombination med en 19160...

Jeg kigger lidt på det andet spørgsmål også!