Avatar billede shanghoj Nybegynder
03. juni 2002 - 15:46 Der er 7 kommentarer

2 Adsl opkoblinger

Jeg skriver på vegne af vores andelsforening, på 34 lejligheder. vi er ved at få etableret et netværk med dobbelt kabling, et til tele og et til internet. Alle kablerne til internet samles i et krydsfelt i vores kælder i én switch.
Spørgsmålet lyder: hvis vi finder ud af at vi ikke kan  nøjes med en enkelt 2Mbit linje (som bliver koblet til vores switch via en router) hvordan forbinder vi så linje nummer 2? Og vil det blive muligt at surfe med 4 Mbit hvis man er alene på nettet, eller hvad?
Vi regner med at benytte tiscali som udbyder
På forhånd tak
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2002 - 19:58 #1
Hvis I senere ved opgader jes forbindelse så gør teleselskabet det og der kommer ikke en nu linje ud, så i skal ikke sætte 2 forbindelser sammen.
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2002 - 20:01 #2
Jeg prøver lige og formulere mig lidt bedre ;-).

Hvis I senere vi opgader jeres linje til en 4 Mbit eller xx så ring I til jeres teleselskab og så ændre de det på deres computer. Jeg tror at når der er over 2Mbit at de skal du og lave et eller andet der hvor jeres modem sidder, men I skal ikke sætte 2 forbindelser sammen.
Avatar billede Noone Nybegynder
04. juni 2002 - 00:59 #3
Hvis der er tale om ADSL som der står i overskriften, er max tilladte hastighed i DK 2 MBit downstream, og 512KBit Upstream. Derfor skal 2 forbindelser bundles for at nå højere hastighed.
Avatar billede shanghoj Nybegynder
04. juni 2002 - 11:19 #4
hvordan fungerer det når man bundler to forbindelser? hvor dan skal de forbindes fra router til switch? på forhånd tak
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2002 - 14:53 #5
Det er ikke 2 Mbit som er MAX i denmark. 6MBit kan man godt få. Men hoved sagen er at DU ikke kan/må sætte 2 linjer samme. Det gør tdc eller det telesleskab du/I vælger for jer. Fordi der er en del ledninger som skal forbindes i et specelt stik.
Avatar billede matic Nybegynder
16. juni 2002 - 17:03 #6
8 mbit er max på adsl men der er en lov om at ADSL max må køre 2048 kbit i danmark dette betyder hvis du skal have 4 mbit skal du have 2 adsl linjer og for at alle kan få gavn af dette skal du endten sætte en win 2k adv. server op til at styre det eller jeg mener at linux også kan dette og den sidste løsning er at sætte den ene af de router du får til at tildele ip'r via DHCP med pool's på måske 10 addresser af gangen og det vil ikke være muligt at downloade med feks 4 mbit på en gang.
Avatar billede matic Nybegynder
16. juni 2002 - 18:05 #7
oops  skulle nok have sat til at være svar og ikke Kommentar