Avatar billede mufle Nybegynder
03. juni 2002 - 01:52 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

IDE controller som erstatning for bundkortets.

Mit bedagede ASUS P2B-F bundkort er vist gået helt død i IDE controlleren. Det er et gammelt problem som er blevet stadig værre, og nu har jeg bøvl på både primær og sekundær kanal, hvor jeg har periodiske harddisk og CD fejl. (Nu får jeg harddisk failure på begge, og kan ikke boote.... de er begge ok i min egen)
Maskinen er børnenes og skulle helst leve lidt endnu, så jeg kan have min egen bare lidt for mig selv... ;)

Spørgsmål:
1) Kan man bare sætte et IDE controllerkort i maskinen og putte harddiske og cd-rom på den?

2) Når jeg kigger på controllere står der "2 porte". Er det 2 kanaler, hvor jeg kan proppe 2 enheder på hver, eller er det 2 enheder i alt?

Ja, ja. Jeg ved godt at jeg måske ikke løser et hardwareproblem så let, men det må prøves. :D

Mufle......
Avatar billede pentium4 Juniormester
03. juni 2002 - 02:31 #1
1. Ja - Det gør man jo også når man skal have mere end 4 enheder i sin pc.
2. Du kan sætte 2 enheder på både primær og sekundær-ctrl.= ialt 4 stk., men du skriver, at det er galt på begge ctrl., så du bliver jo nødtil at købe en ctrl.
Du kan jo evt. også købe et brugt M/B til det samme som et ctrl.-kort koster.
Du kan kigge på Zitech's demoshop: http://www.demoshop.dk/
Du kan købe denne Ide-ctrl. Promise Ultra DMA/100 Bulk for 289kr. hos http://www.bj-trading.dk/menu.asp
Avatar billede mufle Nybegynder
03. juni 2002 - 02:50 #2
P4>>> Regnede nu nok med at et controllerkort skulle virke - tænker mere på om bios ville ha' probs med at OS var på en hdd på controllerkortet?
Har kigget på http://www.itbutikken.dk/default.asp?varenr=Nor1009395 (pris er vigtig). ATA133 er kun fordi den er på lager, og ATA100 koster 1 kr. mindre. Den burde altså kunne bruges?
Demoshop har ingen slot1 MB til den pris.... ;)

Mufle...
Avatar billede scb Praktikant
03. juni 2002 - 07:56 #3
Du skal huske at disable bundkortes IDE controller i bios for at det virker.
-SCB
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
03. juni 2002 - 21:41 #4
>Du skal huske at disable bundkortes IDE controller i bios for at det
>virker.

Ikke nødvendigt...
Bare sæt maskinen til at boote fra SCSI eller "int13"...
Avatar billede scb Praktikant
04. juni 2002 - 07:47 #5
Det var nu også for at få frigivet de IRQ som bundkortet IDE controller ellers ville optage !
-SCB
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
04. juni 2002 - 16:07 #6
aha(kendt norsk sanggruppe!)..
Det var da ganske fornuftigt!
Avatar billede mufle Nybegynder
04. juni 2002 - 17:12 #7
Det var jo ganske nemt når man kom i gang. Tak for hjælpen. :D

Mufle...
Avatar billede pentium4 Juniormester
04. juni 2002 - 17:19 #8
Selv tak og tak for point'ne.