Avatar billede tbach Nybegynder
30. juli 2000 - 15:42 Der er 33 kommentarer

Problemer med Win2k

Hej,

Jeg har lige installeret win2k..
Det vil sige jeg har prøvet på det.. Men når jeg har formateret og bootet..
Og har sat den igang med at installere..
Så i første omgang står der den ikke kunne finde Smartdrive på disken.. Hvad betyder det ? Så fortsatte jeg uden Smartdrive.. Og det tog et par timer.. Så genstartede jeg og så stod der installationen ikke kunne gennemføres.. Og der stod man skulle prøve at deaktivere noget Cachelagring ?

Så har jeg et ASUS TNT2 Graffikkort.. Det kan jeg bare ikke få til at virke i Win2k..
En af mine venner sagde det havde noget at gøre med at der er VIA Chipsæt på Graffikkortet, samtidigt med der er VIA Chipsæt på et Epox 6VBA 2 ( Som jeg har )..
Er det rigtigt.. eller er det bare de forkerte drivere ?

Svar hurtigst muligt.. Pleeease.. jeg kan ikke leve med at køre med win98.. ;)

</Thomas>
Avatar billede renny Nybegynder
30. juli 2000 - 15:48 #1
Jeg har prøvet med et via chipset bundkort at jeg ikke kunne instalere Win2000, da jeg skiftede bundkortet kørte det perfekt
Avatar billede tbach Nybegynder
30. juli 2000 - 15:50 #2
. o O ( UNDERLIGT ) ...
Avatar billede twister10 Nybegynder
30. juli 2000 - 15:51 #3
For det første er SMARTDRIVE et cacheprogram der øger hastigheden VÆSENTLIGT  meget på dine diske.

Den er at finde på en WIN98 installation i C:\\WINDOWS
Som smartdrv.exe

Denne skal loades på din diskette inden install af win2k, dette gøres ved at skrive

smartdrv 4096 4096

Hermed giver du din disk en 4MB cache at arbejde med og vrroooommm så tager det kun ½ time at install. win2k !

Men dette har ikke betydning for dit problem...

Den med at deaktivere noget cachelagring har jeg set før, dette jeg nu skriver skal dukun slå fra under INST: derefter skal du slå det til igen, ellers bliver din maskine langsom :-)

I din BIOS på maskinen finder du et felt med EXTERNAL CACHE og INTERNAL CACHE, prøv at slå dem begge fra, det er ikke sikkert de ordret hedder det på din maskine med ihvertfald så er det der hunden ligger begravet, herefter skal du installere win2k og når du er færdig med dette, så HUSK at slå dem til igen :-)

Fejlen med dit asus kort skyldes at du skal gå ind på http://www.asus.com og hente de nyeste drivere til dit kort til win2k
den nyeste version hedder 3.79 jeg kører selv med den. !
Avatar billede wako Nybegynder
30. juli 2000 - 15:54 #4
JEg køre osse med ASUS tnt2 uden probs i win2k
Avatar billede tbach Nybegynder
30. juli 2000 - 15:56 #5
Okay.. Tak skal du have..
Jeg vil prøve..

Hvad mener du med at man skal skrive:
smartdrv 4096 4096

Forklar lidt nærmere.. Forstod det nemlig ikke helt ;))

</Thomas>
Avatar billede twister10 Nybegynder
30. juli 2000 - 16:00 #6
Det er for at det skal gå stærkere, det er dette windows 2000 beder dig om.....

Så istedet for den hele tiden skal skrive til FAT på disken, så skriver den til hukkommelsen og skriver så til fatten bare med mere information ad gnagen istedet for hver fil, derfor går det MEEEEEEGET stærkere :-)
Avatar billede tbach Nybegynder
30. juli 2000 - 16:01 #7
hehe.. okay.. men hvordan installerer du det ?

Altså man smider det ind på Bootdisken og hvad så ?

Man formaterer og hvad skal man så skrive for at installere Smartdrive ?
Avatar billede twister10 Nybegynder
30. juli 2000 - 16:10 #8
Hm,mm......

Det skal ikke installeres, det er bare en FIL du skal kopiere fra en WINDOWS 98 installation, jeg mener osse det ligger på WIN98 cd\'en under c:\\win98

Men hvis du har en maskinen der NU kører med WIN98 så gå ind under c:\\windows

Og kopier filen smartdrv.exe over på din diskette.

Så starter du op på din boot diskette og når den er klar skriver du smartdrv 4096 4096 og så giver den dig a:\\> prompten igen og så er den klar i mem. så skal du ikke gøre mere :-)

men det skal nok være en win98 startdisk du bruger for at få det til at virke, husk hvis du bruger den, så skriv LOCK i prompten og svar JA til spørgsmålet ellers lukker win98 startdisk din maskine ned på grund af direkte diskadgang.

Pyha en lang forklaring håber du kan finde rede i den :-)
Avatar billede goulduck Nybegynder
30. juli 2000 - 18:56 #9
Prøv når du installere at lade Windows 2000 selv formatere harddisken.
Avatar billede tbach Nybegynder
31. juli 2000 - 00:08 #10
Hmmmm.... WIERD !!

Nu har jeg lige haft formateret..
Jeg gjorde som du sagde med at skrive smartdrv 4096 4096..
Og så deaktiverede jeg cahce lagring.. Internal % Ecternal som du sagde..
Den kunne godt finde Smartdrive men den kørte ikke hurtigere end den plejer..
Så da den var færdig skulle man genstarte.. det gjorde jeg.. Og den kørte en masse ting..
Da den samme besked som der plejer at komme kom frem.. jeg er ved at blive rimelig pissed fordi det ikke virker en skid.. ;(
Der stod:

*** Stop: 0x00000067 (0x00000004,0x00000000,0x00000000)
config_initialization_failed

Wtf betyder det ?
Der stod iøvrigt stadig at man skulle deaktivere Cache lagring eller Shadowing.. har prøvet begge dele..

Kan i hjælpe mig med det ?

Please.. svar hurtigt..

</Thomas>
Avatar billede twister10 Nybegynder
31. juli 2000 - 12:33 #11
Grunde ntil det ikke har kørt stærkere er fordi du osse på samme tid deaktiverer cachelageret, dette skrev jeg osse tidligere :-)

Men prøv igen UDEN smartdrv og du vil forstå hvad jeg mener !

Men for at vende tilbage til dit svar, så hvor du har udelukket alt andet, så er detr to muligheder som jeg lige kan se, den ene er udelukket, det er at der MULIGVIS er BAD SECTORS på din harddisk, ELLER den mest sandsynlige, din RAM, hvis du har flere moduler I så prøv at tage noge naf dem ud, bare så du har min. 64MB ram i, det kan være at det er dem der failer, dette har jeg før selv rodet med på en normal pentium for laaang tid siden...

Eller for at tjekke ram\'ene så sæt din bootdiskette i og sørg for himem.sys kontrollerer ram\'en, dette gøres ved at sætte /TESTMEM:ON lige efter
Avatar billede tbach Nybegynder
31. juli 2000 - 16:12 #12
Jeg har kun en sokkel Ram sat i..

128 MB PC-133 Ram.. Apacer

Kan det ikke være noget med mit bundkort.. Da der har været flere probs. med det.. b.l.a. virker Onboard lydkortet ikke.. Og min IDE Controller dør når man overclocker Bushastigheden..

</Thomas>
Avatar billede twister10 Nybegynder
31. juli 2000 - 16:17 #13
Hmmm.......Det er svært at sige, men sandsynligehden tæller for at det er dit MB, desværre, da dette jo er det eneste sted hvor cache osv. rigtigt arbejder....

Men det er jo en dyr løsning :-)

Har du over clocket din CPU nu overhovedet ??? bare en lille smule ???
Avatar billede tbach Nybegynder
31. juli 2000 - 20:57 #14
Overhovedet ikke...

Jeg kører \"kun\" 800 MHz.. Altså med en bushastighed på 100 MHz.. Jeg har næsten lige været ude og klage over det.. Og de siger det ikke fejler noget.. Men Nu sælger jeg det og køber et Abit BE 2 tror jeg det hedder.. UDEN VIA Chipsæt.. det er lidt fucked up at have når man har Asus NVidia TNT2 graffikkort.. ;(

Men tak for hjælpen.. ;o)

tror du ikke et Abit BE 6 er fint nok ?

</Thomas>
Avatar billede tbach Nybegynder
31. juli 2000 - 22:49 #15
Jeg tror jeg lægger mig til at dø..

Jeg kan ikke klare at jeg ikke kan køre Win2k..

LOL

;)
Avatar billede twister10 Nybegynder
01. august 2000 - 13:50 #16
Du skal da ALDRIG dø for MS :-)))

Jo VIA chipset er roden til ALT ondt !

Men et ASUS MB går du aldrig fejl af, det er osse lidt dyere, men jeg vil alligevel anbefale dig at købe et !

Hvad for en CPU har du så finder jeg lige et med pris :-)
Avatar billede tbach Nybegynder
02. august 2000 - 01:23 #17
Jeg har en:

PIII 800 MHz, Socket 1, 100 MHz bushastighed..

den rykker.. kostede mig også 4500 kroner ;))
Avatar billede arriva Nybegynder
02. august 2000 - 13:07 #18
JEg har lige installeret W2K... Jeg havde nogle af de samme problemer, først og fremmest skal du som twister siger deaktivere external cache g internal cache, og også deaktivere shadowing, f.eks. shadow video kortet... og så lav bootdiskene til W´2K først, det er lettest. Gå ind på cd\'en (W2K cd\'en) under bootdisk, og skriv bootdisk A:
på den måde laver du 4 bootdiske, så boot op på nummer et og start din install. Det virkede for mig. Og PS. Jeg har et via chipset, og min pc kører fint...
Avatar billede twister10 Nybegynder
02. august 2000 - 14:48 #19
Intel 440BX AGP chipset, 100MHz systembus
Supporterer Intel Katmai og Coppermine SECC2 (Slot1) CPU\'er
Jumperfree BIOS, Suspend-to-RAM, PC99 kompatibel
1x AGP, 6x PCI & 1x ISA slot
4x 168pin DIMM sockets, 32-1024MB PC-100, support for ECC
Dual Channel ATA/33 Bus Master IDE ports
Fdd 2.88, 2xSeriel 16550, 1xParallel ECP/EPP
2xUSB porte, 1xPS/2 keyboard, 1x PS/2 mouseport
ATX form factor (19cm x 30cm)

ASUStek P3B-F, i440BX, SECC2, ATX 1.295,00

Ved proconsult, jeg har ikek tjekket edbpriser, men nu kan du se hvad det evt. kan hedde :-)
Avatar billede tbach Nybegynder
02. august 2000 - 17:12 #20
Altså boarded hedder:

ASUStek P3B-F ?

jeg fandt 2 boards på EDB-Priser..
dem her :

P3B-F ATX Slot 1 / i440BX / 6PCI-1ISA-1AGP / IDE    1,045 kr.

P3B-F-Pack ATX Slot 1 / i440BX / 6PCI-1ISA-1AGP / IDE66    1,295 kr.

Er det nogle af dem ?
Og er det sikkert at bestille dem gennem nettet ? eller skal jeg finde det i en lokal comp. forretning ?

</Thomas>
Avatar billede twister10 Nybegynder
02. august 2000 - 17:29 #21
Lokal biks er smartest så kan man altid komme ned og bytte/klage, det giver osse flere fordele med tiden :-)

P3B-F-Pack ATX Slot 1 / i440BX / 6PCI-1ISA-1AGP / IDE66    1,295 kr

Denne er den mest optimale til din maskine, IDE66 så er den klar til de hurtige disk :-)

Avatar billede tbach Nybegynder
02. august 2000 - 17:37 #22
OKay.. lyder fedt.. nu skal jeg bare have skrabet nogle penge sammen..

Skal lige have solgt min racercykel som er blevet for lille.. lol
Avatar billede twister10 Nybegynder
02. august 2000 - 17:38 #23
Jeg har lige chekket på :

P3B-F-Pack ATX Slot 1 / i440BX / 6PCI-1ISA-1AGP / IDE66    1,295 kr

Husk at hente bios update i tilfælde af at det MB du får har ligget på lager før denne version :-)

Disse rettelser er der i den nye ver. :

Fix Windows 2000 cannot be installed if all PnP devices in Super I/O are disabled.
Support 566MHz and 850MHz CPU with clock ratio equal or greater than 8.5x.
Revise Coppermine Vcore limit for 128K cache Coppermine.
Fix Hardware Monitor false alarm of CPU vcore when using old celeron CPU.

http://www.asus.com/cgi-bin/dl.asp?filename=mb/slot1/440bx/p3b-f/bx3f1006.zip

KANON godt motherboard, kender 3 der har det uden problemer, og har aldrig haft :-)
Avatar billede twister10 Nybegynder
02. august 2000 - 17:40 #24
HEHE så skulle der nok blive råd :-)
Avatar billede twister10 Nybegynder
02. august 2000 - 17:40 #25
Så vil jeg håbe at pointne trækker renter så længe *lol*
Avatar billede tbach Nybegynder
02. august 2000 - 17:48 #26
hehe..

det link du gav mig.. er det BIOS Update ? det virker forresten ikke.. altså linket ;)
Avatar billede twister10 Nybegynder
02. august 2000 - 17:51 #27
Korrekt ! men den fra hungary kørte jeg har hentet den hjem og kan mail den til dig ??
Avatar billede tbach Nybegynder
02. august 2000 - 21:04 #28
Okay.. mail dem til tfighter@worldonline.dk
Avatar billede devia Nybegynder
04. august 2000 - 11:01 #29
Hvorfor booter du ikke fra CD\'en?!???
og lader W2K om partitionering og formattering?
Avatar billede tbach Nybegynder
04. august 2000 - 14:52 #30
Fordi jeg har ret meget data på drev D..
Og jeg gider ikke til at brænde 20 cd´er.. ;(

Og det virker jo heller ikke.. har for resten prøvet.. virker heller ikke ;(

</Thomas>
Avatar billede twister10 Nybegynder
04. august 2000 - 14:54 #31
Pas på Thomas, dette betyder du har en k*pi *lol * :-)))
Avatar billede goulduck Nybegynder
04. august 2000 - 15:05 #32
ang. forøg med at boote på CD... har du prøvet med det andet drev?
Avatar billede miciver Nybegynder
05. oktober 2000 - 22:42 #33
Stop: 0x00000067 (0x00000004,0x00000000,0x00000000)
config_initialization_failed

Betyder som regl at Rammen er defekt:-( en nem måde at tjekke det er:
En bootdisk med defrag. Da defrag programmet starter med at tjekke hele ramklodsen og øjeblikkelig giver en fejlmeddelse ved defekt ram.
Det har sparet mig for meget tid:-)

Michael