Avatar billede spike. Nybegynder
02. juni 2002 - 15:05 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

(re-) Opsætning af Pro@ccess ADSL

TDC ------ ADSL modem -------- Router ------ PC'er

Dette er min ADSL forbindelse (hedder Pro@ccess, er fra TDC). Men routeren blokerer for en del at trafikken, der gør at jeg ikke kan åbne en ftp server og lignende. Denne router kan IKKE konfigureres medmindre jeg betaler TDC 1000 bob. Min ide er så at jeg vil prøve at omgå routeren ved at sætte en anden router ind i stedet for. Denne router vil jeg så konfigurere til at acceptere trafikken. Men før jeg evt. vil investere i en ny router, ville jeg prøve at forbinde modemmet direkte med min pc.

Her til morges var at jeg tog stikket fra modemet (1)  og pluggede der direkte i min pc (2) og forsøgte så at connecte til nettet. selvfølgelig duede det ikke. Routeren tildeler nemlig IP adresser (192.168.1.x - standard ipadresser) der gør at forbindelsen til tdc og resten af nettet duer. Fair nok. Jeg forbandt så routeren igen og åbnede så IP konfiguration op ( c:\windows\WINIPCFG.EXE ) - (screenshot: http://www.manne.dk/pstar/5.jpg ) og så mig lidt om. Jeg kunne så konkludere at der skulle en del manuel konfiguration til for at en forbindelse på nogen måde var mulig.

Jeg højreklikkede på 'netværkssteder¨ ->egenskaber -> dobbeltklik på protokollen for mit netværkskort og fik følgende information  :

http://www.manne.dk/pstar/1.jpg
http://www.manne.dk/pstar/2.jpg
http://www.manne.dk/pstar/3.jpg
http://www.manne.dk/pstar/4.jpg
http://www.manne.dk/pstar/6.jpg

Ved hjælp af informationen fra  IP konfiguration og netværksprotokollen prøvede jeg at konfigurere netværksprotokollen med forskellig data (min rigtige ip hentet fra www.myip.dk osv.) men jeg er rimelig nybegynder og jeg aner faktisk ikke hvordan jeg skal gøre (eller om det KAN gøres).

Hvis der er nogen der er nået helt herned :) og gider at hjælpe mig eller fortælle om mit forsøg er muligt ville jeg blive en lykkelig mand . Bare skriv og spørg, for jeg har sikkert glemt en masse ting.
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2002 - 17:59 #1
Hvilken router har du??
Avatar billede spike. Nybegynder
02. juni 2002 - 20:43 #2
Routeren hedder Speedstream 5711
Avatar billede jens_k Nybegynder
03. juni 2002 - 00:17 #3
Jeg har koden til din SpeedStream 5711...

Kan du selv finde ud af at lave de nat entries du skal bruge ?

Jens K
Avatar billede spike. Nybegynder
03. juni 2002 - 21:51 #4
jens k, er ikke interesseret i koden. Er interesseret i om det er muligt at omgå routeren og hvordan man gør.
Avatar billede jens_k Nybegynder
03. juni 2002 - 22:03 #5
Ja...

Når du hiver routeren fra. Så skal du vente 600 sekunder (15 min) inden  du sætter modemet til din computer.

TDC har lavet såen at den først timerout efter 600 sekunder. Før den del IP nummeret ud igen..

Så prøv lige det !

Jens K
Avatar billede spike. Nybegynder
03. juni 2002 - 22:29 #6
hey thats interesting. jeg vil prøve det i morgen.

den manuelle ip/gateway/subnetmaske osv. opsætning er jeg ikke helt sikker på. Jeg har gået frem efter denne guide : http://forums.edonkey2000.com/phpBB/viewtopic.php?topic=29861&forum=16&2
men jeg ved ikke om det er sandt.

hvis du kan hjælpe mig med at få det til at due skal jeg nok smide nogle extra points oven i hatten til dig
Avatar billede j_trolle Nybegynder
03. juni 2002 - 22:49 #7
Nu er der bare lige den lille hale ved 5711 at den kører ATM kommunikation, og derfor ikke kan virke med et Ethernet netkort. Hvis du kun har brug for FTP og WEB server, er der åbnet porte til det, de skulle gerne routes til adresserne 192.168.1.3 + 192.168.1.4, ikke helt sikker.
En anden løsning er at få linien konventeret til ren Ethernet, så kan du helt undgå routeren.
Avatar billede spike. Nybegynder
03. juni 2002 - 22:57 #8
problemet er at jeg ikke ejer et eller flere atm kort.

Mit mål er at anskaffe min en ny router jeg selv kan sætte om og konfigurere. Jeg kører i øjeblikket med 2 pcer far 5711 routeren.
Ideen med at droppe routeren helt var faktisk bare for at checke om man kunne komme på nettet uden 5711'eren.
Avatar billede valium Nybegynder
04. juni 2002 - 10:40 #9
hmm... jens_k's svar lyder sgudda fornuftigt! - hvis han har koden til at få rettigheder til at lave nat-entries i routeren så burde der jo ikke være noget problem! - og hvis du ikke er interesseret i den kode, så er jeg ihvertfald! :p

/Mikkel
Avatar billede spike. Nybegynder
04. juni 2002 - 13:14 #10
valium, jens_k's forslag med koden gør at jeg kan ændre det inde i routeren. men jeg vil IKKE ændre routerens opsætning. blot føre trafikken udenom. Og forresten, hvis du laver lort i opsætningen skal du selv betale for at få det gjort i orden igen. 995,- det kan du få en ny router for..
Avatar billede valium Nybegynder
07. juni 2002 - 09:35 #11
ok.. lige en sidebemærkning: Routeren blokerer ikke for trafikken til din ftp-server - den er bare sat op til automatisk at sende al indkommende trafik på port 21 til ip nr 192.168.1.4! - Så hvis du vil slippe for alt det bøvl med en ny router, så går du bare ind og tildeler dig selv en fast ip, og så ruller du. Jeg sidder forøvrigt bag den samme router og har samme opsætning.
Avatar billede valium Nybegynder
07. juni 2002 - 09:36 #12
*doh!* havde ikke set at trolle allerede havde forklaret det - sorry
Avatar billede spike. Nybegynder
07. juni 2002 - 21:32 #13
Valium, ar forsøgt at tildele min pc IP'en 192.168.1.4 men så kan jeg ikke få forbindelse til nettet..
Avatar billede spike. Nybegynder
28. juli 2002 - 23:42 #14
sorry inter virker, lukker sp. da jeg har fået ny router for lang tid siden, problemet blev ikke løst