Avatar billede fakse Nybegynder
01. juni 2002 - 14:58 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke genkende backup !!!!

Stort problem !!!!

Kan nogen fortælle hvordan man får backup-programmet i Windows 2000 ikke kan genkende de bakups vi har taget på tape.

Vi har brugt HP Surestore dat24 som tapestation og tape er HP dds-3 data cartridge på 24 GB.

Nu er vores harddisk stoppet og har nu sat ny i - installeret den, og ville nu gendanne vores data, men så siger programmet:

"Der er fundet et medie med et ukendt format. dette medie indeholder oplysninger, der er oprettet af et andet program og kan ikke bruges til sikkerhedskopiering, før det er klargjort. Vil du klargøre dette medie?"

Når man vil gendanne læser det 10-20 sekunder, og kommer derefter med ovennævnte besked.

Hvem kan hjælpe?

Findes der et program som kan læse disse tapes, så man kan se hvad der er på dem ?

Har hårdt brug for at finde en løsning her i weekenden.

På forhånd tak

Fakse

Avatar billede bufferzone Praktikant
01. juni 2002 - 15:17 #1
Jeg tror du er ude i en klasisk backup fejl. Du har taget backup uden jævnligt at kontrollere at backuppen faktisk virkede. Denne fejl er meget almindelig og opdages for det meste først når man har brug for backuppen.
Jeg tror simpelthen din backup er ødelagt og den kan nok kun redes med forholdsvis store omkostninger, d.v.s. et professionelt recovery firma. Beklager hvis jeg har ret.
Husk i fremtiden kævnligt at foretage restore af din backup for at kontrollere at det virker
Husk at udskifte dine bånd i en fast rotation, bånd slides og har kun begrændset levetid. Rotation både mellem båndene og løbende udskiftning
Husk at opbevare dine bånd ordentligt, fugtfrit, tempereret, uden sollys, og ikke sammen med din server
Husk at rense din båndstation jævnligt

Hilsen
Kim fra http://www.bufferzone.dk
Avatar billede fakse Nybegynder
01. juni 2002 - 15:41 #2
Kommentar til Kim.

Vi har for cirka 1 måned siden gendannet fra et af båndene. Vi kører med 10 bånd som skiftes hver dag.
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. juni 2002 - 16:34 #3
Hvor gamle er båndene?
Avatar billede mcp Nybegynder
01. juni 2002 - 17:40 #4
Hej fakse..!

Du kunne evt. prøve at installere Backup.exec (trial) og se om den kan læse din backup.
http://www.veritas.com/servlet/Customer/GetCustomerInfo/ProductTrialDownload.html?PRODCODE=bent2000&PROD_ID=bent2000&PRODTYPE=B&SKU=N01824A&FulfillmentVersion=001&PRODNAME=VERITAS%20Backup%20Exec%20for%20Windows%20NT%20and%20Windows%202000
NTbackup som er det program Windows 2000 benytter er lavet af samme firma (Veritas!) og plejer at være kompatible med de fleste type backup formater.
Hvis du installere Backup.exec skal du huske at sige ja til at bruge Veritas driver til din tape station unden installation.
Når du har installeret færdig skal du klikke på fanen Devices, finde dit drev, indsætte dit backup medie, hjøreklikke på mediet og vælge Catalog..!
Hvis alt går vel vil du nu kunne læse/vælge det data du vil restore..

MCP ;-) /Veritas Storage Support Consultant
Avatar billede fakse Nybegynder
01. juni 2002 - 22:26 #5
Til mcp

Tak for dit svar, det vil jeg straks prøve. Jeg har et rensebånd, men har ikke kunnet finde oplysninger om hvordan man benytter det - er der nogen der kender til dette ?
Men tak til MCP - håber det virker.

fakse
Avatar billede tlaursen Nybegynder
03. juni 2002 - 11:25 #6
rense bånd skal bare sættes i, så finder tapestationen ud af at det er et rensebånd der er drevet. Når båndet har gjort hvad det skal, bliver den "spyttet" ud igen.
Avatar billede fakse Nybegynder
13. juni 2002 - 01:07 #7
Tak til mcp:

Jeg prøvede din løsning, men kunne ikke finde dataene. Vi fandt en noget ældre backup som vi måtte starte med at genskabe på en ældre maskine med backupstation, hvorpå vi fandt den gamle bacup. derefter var der en del tastearbejde. Men tak for svaret.
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. juni 2002 - 13:40 #8
Rådet til fremtiden må være

1. Flere bånd. Jeg køre selv med 31 bånd pr. server, de skiftes hver dag.
2. Udskiftningsplan. Jeg køre selv 1 nyt bånd i rotation hverg uge, således er alle bånd skiftet på mindre end et år.
3. Restore test. Jeg kløre selv test hver tredie måned.
4. rense plan. Månedlig rensning af båndstationer
5. Båndopbevaring. I brandgodkendt skab, i en anden bygning end dit serverrum, ikke i kælderen. De bånd der tages ud af drift fjernes fra adressen og opbevares i et år