Avatar billede jsvinther Nybegynder
31. maj 2002 - 09:54 Der er 7 kommentarer

Hjælp til opsætning af Gateway of shapecfg

Jeg har brug for at sætte en gateway op, og endvidere begrænse båndbredde på et af eth interface'ne

Jeg bruger en Redhat 7.2 med to intel netkort som gateway.

På eth0 siden er min lokalnet 192.168.0.0 og på eth1 siden har jeg min router på nettet 10.0.0.0.

Jeg vil gerne have begrænset traffiken på eth0 til fx 128kbit, da min forbindelse ikke er ret stor, og da der ligger nogle andre servere på 10.0.0.0 siden, der kræver en hvis konstant båndbredde.

Jeg har kigget lidt på shapecfg, men det er ikke lykkedes mig at sætte det korrekt op endnu.

måske kan i hjælpe???

Avatar billede jsvinther Nybegynder
31. maj 2002 - 09:57 #1
... en lille rettelse... i overskriften skal der stå...

Hjælp til opsætning af Gateway (OG) shapecfg

;-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
31. maj 2002 - 11:14 #2
Avatar billede duca Nybegynder
31. maj 2002 - 13:18 #3
Jeg har haft gode erfaringer med : www.lartc.org ... der er også masser af dokumentation....
Avatar billede jsvinther Nybegynder
31. maj 2002 - 16:37 #4
Det ser rigtigt godt ud Duca... selvom det virker lidt svært.
Men det er jo bare at gå i gang med at læse, og der er jo rigeligt med dokumkentation som du sagde :)
Avatar billede dank Nybegynder
31. maj 2002 - 17:00 #5
Jeg ville også ønske at der var nogen der kunne lave en "lettere" måde at styre båndbredde. Oftest har man i mange tilfælde ikke behov for alle de muligheder der er. Jeg har selv et lille delt netværk og ønsker det samme som jsvinter, men har tidligere opgivet lartc.org :|
Avatar billede langbein Nybegynder
31. maj 2002 - 20:19 #6
Denne begrenser for inngående, og det er vel feil vei, men nevner den allikevell:
http://linuxsecurity.com/resource_files/firewalls/Bandwidth-Limiting-HOWTO/index.html
Avatar billede dank Nybegynder
15. juli 2002 - 23:26 #7
Hvordan gik det?