Avatar billede lisa Praktikant
27. juli 2000 - 18:29 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Netscape og Explorer

Hej.

Jeg har bare så mange problemr med min hjemmeside, som er lavet i IE 5.0. Den vises perfekt i denne browser, men nu har jeg lige selv installeret Netscape Communikator 4.6, og her ser den fuldstændig tåbelig ud. Farverne er forkerte, tingene står oven i hinanden o.s.v.
Er der en der gider gå en tur i begge browsere og se forskellen, og så lige give mig lidt feedback på det.
M.v.h. Lisa
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
27. juli 2000 - 18:31 #1
Det er et af de store problemer med IE vs. NS.
IE fatter noget, NS noget andet og ingen af dem fatter en ting på samme måde.

Det er næsten umuligt at få det 100% til at passe i begge to uden at arbejde en del på det.

Men anyway, en adresse ville være en start :)
Avatar billede drean Nybegynder
27. juli 2000 - 19:19 #2
Husk at sætte # foran dine farvekoder ellers viser Netscape ikke den rigtige.
Avatar billede pormic Nybegynder
27. juli 2000 - 20:17 #3
Det har altid været et problem med forskellen på Netscape og Explorer. Nogen siger at Microsoft ikke følger standarderne, men hva\' fan\' Explorer er hurtigere og mere pålideligt. Problemet er bare at ca. 10% af surferne stadig benytter Netscape.

Jeg kan næsten gætte mig til, at du har brugt frontpage e.l. til at lave siden. Her er et par steder hvor det plejer at gå galt...

StyleSheet: Put stylesheets i <HEAD> eller i en fil for sig selv. Netscape kan ikke finde ud af stylesheet på de enkelte tags. Ikke engang i \"Class tags\".

Netscape kan ikke finde ud af farver og baggrundsbillede på cells.

Det med farverne har tdaugaard besvaret.. Husk at skrive farvekoden og ikke \"black\", \"red\" osv.

Explorer er knap så følsom som Netscape. Hvis man f.eks. har glemt at lukke et tag, fucker Explorer utroligt nok ikke op, hver Netscape viser en masse skod. Et WYSIWYG program kan sagtens fucke koden op.

Det kan være en god ide, at prøve med et program som Homesite eller Stones Webwriter. De har en funktion der gør, at man kan finde de ulige antal start og slut tags i filen.

Webmonkey har en udemærket tabel, over de ting man skal være opmærksom på..

http://hotwired.lycos.com/webmonkey/reference/browser_chart/

Avatar billede lisa Praktikant
27. juli 2000 - 23:10 #4
Hej igen.

Ja for pokker, jeg glemte jo at skrive adressen, her er den:
www.whitehat.dk/lisa/
Og nej jeg har ikke brugt et WYSIWYG program, det er ren råkode med masser af css.
M.v.h. Lisa
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2000 - 01:12 #5
Ie 5,0 Ingen problemer
5,2 DK Staroffice Ingen problemer
4,01 Opera Der skodder siden helt. Ingen nadvigationsmenu
Avatar billede stoffer Nybegynder
28. juli 2000 - 09:33 #6
en lille tilføjelse brug ALDRIG \"ø\"

drøm.htm

der er flere umiddelbare fejl, som jeg kan pege på rent designmæssigt. De knapper ligner Frontpage knapper - og jeg får det dårligt hver gang jeg ser dem. Du har heller ikke antialised dem godt nok. Bør de ikke også indikere hvilken side man er på, så behøver du ikke skrive det i højre side.Hvad med billeder. Menuerne svæver meget. Der er brugt for meget forskellig tekst. Når det er en jobansøgningsside synes jeg den slags ting bør være i orden. Skriv ikke \"denne side er optimeret til\". Jeg er ligeglad med hvad den er optimeret til, den skal bare virke til mig..(forstår du hvor jeg vil hen). Hvad med at du havde et zippet word dokument med jobansøgning, så man kan skrive det ud. Skriv din email på mail-ikonet - mit mailprogram kan f.eks. ikke li\' mailto... En positiv ting synes jeg dog at den er lavet meget let læselig - men så skal man også passe på at den ikke er for kedelig - grå er en meget kedelig farve, men kunne godt implementeres lidt smartere.

Jeg håber ikke du føler dig alt for trashet, det er kun gode råd ;)
Avatar billede stoffer Nybegynder
28. juli 2000 - 09:38 #7
og når det er en jobansøgning skal du ikke linket til så useriøs en side som den anden. Hvad med et billede af dig selv?

Her har du også lavet en stor fejl. Aldrig navngiv dine filer som \"et eller andet.htm\" men sådan skal det gøres: \"et-eller-andet.htm\"

Avatar billede lisa Praktikant
28. juli 2000 - 14:23 #8
Hej stoffer.

Du har helt ret med \"Ø\", det havde jeg faktisk glemt, så den skal jeg nok lige få omdøbt.
De knapper jeg har brugt, har jeg fundet på nettet et sted, og jeg ved ikke hvad du mener med antialised? Det findes i hvertfald ikke i fremmedordbogen, hihi.
Det er med fuldt overlæg at jeg skriver hvilken side man er på, sådan ville jeg lige have det denne gang.
Jeg vil meget gerne vide, hvad du mener med at menuerne svæver???!!!
Jeg har heller ikke skrevet hvad siden er optimeret til, men at den ses bedst i opløsning 800 x 600, hvilket jeg synes er vigtigt at have med.
Kan du ikke uddybe det med mailto, jeg er ikke klar over hvad ellers?
Ang. farverne er jeg normalt heller ikke til grå, men jeg synes faktisk den er temmelig stilren at se på.
Du skriver at jeg ikke skal linke til en useriøs side, ja det ved jeg nu ikke rigtig, for der kan man se, at jeg har brugt mange funktioner, og så kan man også få sig et billigt grin, med mindre man er en tør skid, der ikke tåler humør i hverdagen.
Det med billedet har jeg tænkt over, men nej jeg synes ikke det bør være med.
Ellers fint med noget kritik, der er da noget i mellem jeg kan bruge til noget.
M.v.h. Lisa
Avatar billede stoffer Nybegynder
28. juli 2000 - 14:34 #9
Forklaring på:

1. Menuer svæver -> det er bare sideopsætningen som jeg ikke kan li\' jeg synes ikke helt det hænger sammen rent grafisk.

2. Med mailto mener jeg det email link du har lavet at der simpelthen bør stå emailen på knappen.

Vi bliver nok aldrig helt enige om design siden. Mit firma har f.eks. designet www.ergogroup.dk
og www.e-comedia.dk, jeg har været med på rejser.tv2.dk. Alle steder synes jeg at der er en sammenhæng i designet - som mangler på din side...
Avatar billede stoffer Nybegynder
28. juli 2000 - 14:38 #10
en fra mit studie har lave denne virtualle jobansøgning.

http://www.untitled.dk

jah, det er bare mere min stil......
Avatar billede stoffer Nybegynder
28. juli 2000 - 14:40 #11
og tjek de fedeste sider som www.dr.dk/uland/
andyart.com
quakeworld.com
sgi.com
-------------------------------------------
Avatar billede lisa Praktikant
28. juli 2000 - 14:51 #12
Mener du at jeg skal skrive \"Email\" på knappen, eller hele adressen(for så kan den jo ikke være der).
Ellers nogle fine links, nr.2 virker dog ikke.
Hvordan har du tid til at svare på mine problemer, når du har dig et firma?
M.v.h Lisa
Avatar billede lee Nybegynder
06. august 2000 - 14:53 #13
Hej Lisa
Jeg ser nu lige at du har kommenteret det med den første side du har lavet...
Et godt grin er ikke af vejen slet ikke... men kunne du ikke gøre mere ud af designet på din første side så... klart man ikke vil arbejde sammen med nogen der ingen sans for humor har... det er jeg helt enig i... men designet skal være i orden... ellers kan man ikke seriøst vise den frem under en ansøgning, som webdesigner...
Avatar billede denboj Nybegynder
05. september 2000 - 22:29 #14
kasserne står skævt
Avatar billede lisa Praktikant
07. september 2000 - 19:41 #15
til denboj.
Det gør de ikke fra alle computere, men jeg er godt klar over at den ene til venstre ikke står helt i samme højde som den store ved siden af. Dette er som sagt ikke på alle computere, heller ikke på min egen. Jeg har skrevet til Niels, som er forfatteren til hæftet Style sheets, og han kan ikke se de står skævt, så han ved ikke hvordan han skal hjælpe. Måske har du løsningen?
Lisa
Avatar billede denboj Nybegynder
08. september 2000 - 02:47 #16
hmm - jeg kan slet ikke forstå at du gør det så besværligt for dig selv ? - Hvad med at lægge yderligere en tabel ting ind i øverste venstre hjørne - med samme højde - som den til venstre for den og samme bredde som den nedenunder ? ? ? ? ?
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2000 - 19:25 #17
Hvad H. Så bruger man tid på at teste en site i flere browsere, også afvises svaret. Sig mig engang kan det virkelig have sin rigtighed.?
Avatar billede lisa Praktikant
09. september 2000 - 19:41 #18
Nej selvfølgelig ikke, pointene er dine.
M.v.h Lisa
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2000 - 20:17 #19
Mange Mange Tak! <:o)