Avatar billede psoriasis Nybegynder
29. maj 2002 - 12:16 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Tasmansk tiger og cyborg !?

De første skridt mod jurassic park er nu igang med at blive taget.
En spansk (mener jeg) professor vil nu genskabe den tasmanske tiger ved hjælp af et foster of en almindelig udstoppet tiger. Ud fra de to ting vil hav genskabe den tasmanske tigers gen-bank, og prøve at lave en 'komplet version' af fortidstigeren. Hvad mener i om det? Jeg synes det er latterligt, men jeg kan ikke helt komme med en begrundelse.
Jeg har også tidligere læst om en professor der på eget ønske fik indopereret en chip i sin arm, den skulle vidst aflæse hans nerve-impulser.
Men så her idag hørte jeg i radioen, at den samme professor på en eller anden måde vil koble sin egen hjerne sammen med sin kones. Reaktionen er ukendt, men de er spændte på, om konen vil overtage professorens højdeskræk, og om professoren vil overtage konens angst for edderkopper.

Jeg synes det er tåbeligt - Men måske er det fordi jeg ikke kan se, hvad det skal bruges til, og så fordi det i virkeligheden er en smule 'uhyggeligt'

Men igen; Hvad mener i?
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. maj 2002 - 12:21 #1
psoriasis> Hvor har du læst det med at genskabe den tasmanske tiger? En tasmansk tiger er IKKE i familie med en alm. tiger :)
http://www.cs.auc.dk/~kvba/Tiger.html
Avatar billede psoriasis Nybegynder
29. maj 2002 - 12:26 #2
Øh.. Politiken har en artikel - Den har jeg dog ikke læst, men jeg lagde mærke til denne billedtekst: "Dr. Don Colgan er med i forsøget på at genskabe den tasmanske tiger. Her med kilden til den nødvendige dna - en konserveret unge - og en udstoppet tiger.

Desuden hørte jeg i radioen, at de mindede meget om hinanden.

Jeg var dog klar over, at de ikke var ens..
Avatar billede dmdisco Nybegynder
29. maj 2002 - 12:28 #3
john stigers> nej den er nærmere i familie med en hund
Avatar billede alfred Nybegynder
29. maj 2002 - 12:30 #4
Spændende diskussion.

Nu må man jo formode at der er en mening med galskaben. En professor får jo ikke lov til at forske i hvad som helst for sine blå øjnes skyld, men hvis der er et fornuftigt perspektiv i forskningen bliver der bevilget penge til projektet. Der er jo heller ikke meget mening med at barbere en mus eller inficere den med HIV, bortset fra at det tjener et formål overfor menneskeheden. Barberingen af en mus er jo et forsøg på at teste de barberblade som de fleste mænd benytter til daglig. De forsøger at lave et barberblad som man ikke skærer sig på eller får allergi af - til glæde for mange. Dette er bare styret af kommercielle interesser, og det er jo egentligt ikke nødvendigt som sådan. Faktisk medfører det jo at vi bliver dårligere til at barbere os. Jeg kender ikke mange der kan finde ud af at bruge en traditionel barberkniv. Med hensyn til musen og HIV infektionen, så er det jo et led bestræbelserne på at skabe en medicin der kan helbrede eller på anden måde lindre HIV's effekt.

Så når en professor begynder at lege med elektroniske dimser i sin arm, kan man nok se perspektivet i det. Hvad nu hvis det fører til at mennesker som har fået revet deres nervebaner over pludselig kan få dem til at snakke sammen fordi professor cyborg har leget lidt rundt med det. Jeg kan forestille mig at det gavner de mennesker som lider under af et handicap, for slet ikke at tale om samfundet som helhed. Tænk engang på de økonomiske besparelser der ligger i at helbrede en lam person - hvis det da på et tidspunkt kan lade sig gøre.

Med hensyn til tigeren, så kender jeg ikke lige baggrundshistorien, men jeg er sikker på at der er et rationelt formål med at gøre det. Det kan enten være af historiske årsager eller som et led i at genforske. Genforskning er jo stadigvæk et forholdsvis nyt forskningsområde.

Bare sådan lidt tanker....

: ) Alfred
Avatar billede psoriasis Nybegynder
29. maj 2002 - 12:49 #5
Hej Alfred.

Jeg kan godt følge dig i, at det kan være nyttigt med chip's i armene mht. lægeverdenen - men alligevel... Folk vil altid finde mere troværdighed i et menneske end i en computer, så jeg tror ikke, at der er mange der vil have lyst til at få sat en chip ind i armen - medmindre det er den eneste løsning, hvilket det jo nok er i det tilfælde du selv nævner.

Men hvad så med det med deres hjerner? Skal man bruge det til en person, hvis hjerne er gået i udu, og så kan han få 'transplanteret' en anden persons tanker og levemåde? Det synes jeg egentligt ikke er en god idé - Det er jo næsten som at klone personer, de ligner bare ikke hinanden.

Men lad os nu se...

~ Psoriasis
Avatar billede alfred Nybegynder
29. maj 2002 - 13:13 #6
Tjaa, som jeg nævte tidligere, så kan det jo være at der er et perspektiv i forsøget med sammenkoblingen af hjernerne. Hvad det lige måtte være har jeg ikke helt luret, men hvis vi forestiller os at det måske kan bruges til at fjerne hans højdeskræk, så er det jo meget fint. Men jeg giver dig ret i at det umiddelbart virker absurd at gøre, men jeg er sikker på at der ligger en fornuftig forklaring bag ved forsøget.

Kloningen af dyr og mennesker har jo basalt set også et godt formål. Det skaber mulighed for at danne nye organer til folk der måske har dårlig nyre eller lunger. Som med alle andre forhold, så skal ting gøres med måde og jeg tror lidt at vi lader os skræmme af science fiction historier som i mange tilfælde omhandler uetisk brug af "science". Eksempelvis er Terminator jo en cyborg, altså en blanding af menneske og maskine. Den gode Arnold har vist også lige medvirket i en film om ham selv som klon.

Grundlæggende er forskningen i langt de fleste tilfælde baseret på gode hensigter, og det skræmmende er netop hvis det bliver misbrugt.

: ) Alfred
Avatar billede initializing Nybegynder
29. maj 2002 - 13:18 #7
Nogen skal jo prøve at lave disse 'forsøg' :)

Det er helt irden med mig

-Martin
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. juni 2002 - 20:46 #8
lukke???
Avatar billede alfred Nybegynder
03. juni 2002 - 14:47 #9
hvaaa, john_stigers = politimester Striks ????
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. juni 2002 - 20:13 #10
alfred> hold da liiiige op hva?
Avatar billede alfred Nybegynder
04. juni 2002 - 11:30 #11
hehe

: ) Alfred
Avatar billede kalkunen Nybegynder
04. juni 2002 - 16:41 #12
Avatar billede psoriasis Nybegynder
12. juni 2002 - 21:59 #13
ka da godt lukke, hvis det gørdig glad...