Avatar billede aspex Nybegynder
28. maj 2002 - 22:29 Der er 9 kommentarer

htaccess -> variabler

På vores websted vil vi gerne benytte www.domain.dk/id;45/text;something/ i stedet for den almindelige www.domain.dk/index.php?id=45&text=something

Dette kan løses med htacces men hvordan??
den skal forresten hente siden som ex 2, med ubegrænset antal variabler i linket......
Avatar billede Noone Nybegynder
29. maj 2002 - 02:09 #1
Ja, det kan godt lade sig gøre, bruger det selv...

Denne her ser ud til at gøre tricket...

Options All Multiviews

Det er så din opgave at parse URL'en...
Avatar billede aspex Nybegynder
29. maj 2002 - 02:15 #2
aner sq intet om htaccess rigtigt, et url til noget hjælp?
Avatar billede Noone Nybegynder
29. maj 2002 - 03:44 #3
http://httpd.apache.org/ Det er ret godt beskrever i apache dokumnetationen... Men ovenstående trick virker vidst kun på apache... Så bruger du ikke apache ved jeg ikke om det kan lade sig gøre.
Avatar billede aspex Nybegynder
29. maj 2002 - 11:55 #4
bruger skam apache
Avatar billede delwin Nybegynder
29. maj 2002 - 11:58 #5
Kig lidt her.. http://mbn.dk/Apache/ på de 2 mod rewrite sider.. der står ca hvordan du skal gøre..
Avatar billede aspex Nybegynder
29. maj 2002 - 12:03 #6
mit problem er at jeg skal have alt efter lavet om,erfor håber jeg på en lille smule mere hjælp, der kan være et ubegrænset antal variabler, og ved ikke hvad variablen heder, angiver den også i linket
Avatar billede Noone Nybegynder
29. maj 2002 - 12:22 #7
Du skal hive URL'en ud af $_SERVER['REQUEST_URI'] så kan du selv læse dine variabler ind i PHP

Options Multiviews ser ud til at virke hos mig.. Jeg bruger f.eks. view/392 istedet for view.php?id=392

Din kode går jeg ud fra du har styr på, det er bare det med at få filen til at blive kaldt korrekt?

Med multiviews til kan du kalde den sådan her:

www.domain.dk/index/id;45/text;something/

Men som sagt skal du selv læse variablerne in i PHP...
Avatar billede aspex Nybegynder
29. maj 2002 - 12:24 #8
er der så ik en måde jeg kan få den til bare at smide alt efter .dk/ videre til index.php??
der må nemlig ik stå det :(
Avatar billede Noone Nybegynder
29. maj 2002 - 12:33 #9
Well, det er der sikkert, jeg kender den bare ikke...

Det skulle lige være at lave index.php som en 404 side, der så sender en status 200 istedet, og så behandler URL'en...

Den kunne se sådan her ud i .htaccess:

ErrorDocument 404 /index.php

Og ALLERFØRST i  index.php:

<?php header("HTTP/1.1 200 OK"); ?>

Den linie er vigtig da den fortæller browseren at alt er OK..