Avatar billede kabazze Nybegynder
28. maj 2002 - 20:02 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Min computer fryser!!

Hej,

Jeg har et problem med min computer, jeg har prøvet at løse i længere tid. Problemet er, at computeren pludeselig fryser fuldstændig når jeg sidder og bruger den. Problemet er først fremkommet efter at computeren fik udskiftet strømforsyning. Dette blev foretaget af professionelle folk. Computeren blev da sendt til reperation igen, hvorefter cpu køler og grafikkort blev udskiftet.
    Frysningen sker helt vilkårligt, det kan være efter 3 min. eller 7 timer. Dog er det ofte når jeg køre tung grafik eller surfer på nettet. Når computeren først fryser, er der intet at stille op - kun at genstarte. Jeg har geninstalleret Windows XP intil flere gange og udskiftet mit grafikkort til Gforce2 mmx 400 - unden at problemet er blevet løst. Alle drivere er opdateret og computeren fungere ellers normalt.
  Jeg har en AMD Athlon 1200 MHz med 256 MB ram.

Hvis du havde et forslag til løsning af problemet ville det være fedt!
Avatar billede g00n Nybegynder
28. maj 2002 - 20:04 #1
din computer fryser hmmmm giv den et varm kabinet på :)
Avatar billede kabazze Nybegynder
28. maj 2002 - 20:07 #2
hehe... det hjælper sgu nok ikke...
Avatar billede b.b Nybegynder
28. maj 2002 - 20:08 #3
Enig med g00n...du skal bare tage den med under en varm dyne, så er problemet løst.....
Avatar billede b.b Nybegynder
28. maj 2002 - 20:12 #4
Har hørt et rygte om at XP ikke er glad for nogle bestemte typer Gforce kort....har selv haft samme problem med et Gforce 256...jeg smed et Gforce mx400 i og vupti, ingen problemer...
Avatar billede kabazze Nybegynder
28. maj 2002 - 20:13 #5
jeg havde en andet grafikkort i før, med det kort skete det samme!
Avatar billede b.b Nybegynder
28. maj 2002 - 20:13 #6
hmmm....havde ikke lige læst færdigt....kan se at det er et mx400 du har problemer med..glem alt efter godmorgen
Avatar billede kabazze Nybegynder
28. maj 2002 - 20:14 #7
jeg ved ikke om det er grafikkortet???
Avatar billede uffelgaard Nybegynder
28. maj 2002 - 21:29 #8
Det kan være alt muligt :-)
- Har du opdateret alle drivere til xp?
Avatar billede uffelgaard Nybegynder
28. maj 2002 - 21:38 #9
Undskyld - sover.. læste ikke dit spm. ordenligt igennem!
Avatar billede kabazze Nybegynder
28. maj 2002 - 21:42 #10
Hvilken hardware tror du det kan være?
Avatar billede uffelgaard Nybegynder
28. maj 2002 - 21:49 #11
Jeg har ingen anelse... det er svært når man ikke sidder med computeren... og problemet er jo temmlig diffust...

Du har ikke en garanti fra dem der har skiftet strømforsyningen? ... måske har de tabt en skrutrækker i bundkortet :-)
Avatar billede kabazze Nybegynder
28. maj 2002 - 21:53 #12
hehe.. den har været til rereration 2 gange (garanti), men det har ikke hjulpet. Eftersom det tager laaang tid at få den tilbage, ville jeg prøve at løse problemet selv...:)
Avatar billede unique Nybegynder
28. maj 2002 - 21:56 #13
Hmm alle taler om grafikkort. Det er enten CPU eller strømforsyningen, som er dit problem. Måske de har glemt kølepasta eller sat for lille køler på din CPU, eller strømforsyningen er under de anbefalede 300W, som kræves til AMD CPUér. Hvis du har skiftet grafikkortet ud, dvs du har haft 2 forskellige grafikkort i, er sansynligheden MEGET lille for dette er problemet:-)At du har installeret windows gentagende gang synes også, at udelukke denne mulighed. Derimod kan uvidenhed hos dem som du kalder "Professionelle" sikkert næmere være problemet:-)
Jeg synes du skal åbne dit kabinet, derefter se hvilken strømforsyning+cpu- køler du har. Og skriv det her.. Kølingen er næsten altid problemet.
Avatar billede kabazze Nybegynder
28. maj 2002 - 22:00 #14
Jeg tror ikke at køling er noget problem. Cpu temperaturen ligger på ca. 35-50 grader, afhængig af hvor meget jeg bruger den. Måske har du fat i noget med strømforsygningen, jeg aner intet om den - og strømforsyninger i det hele taget!
Avatar billede unique Nybegynder
28. maj 2002 - 22:02 #15
Åhh nej en BILKA model :-) ja det tager sin tid. Og tro mig de er ikke professionelle folk. Min ven købte en computer i MERLIN, hvor vi havde problemer, det tog så lang tid, at få den repareret, at computeren var forældet da han fik den tilbage;-)Dog var der stadig styresystemer/software på markedet som han kunne bruge;-)

HUSK, at garantien ikke gælder hvis de finder ud af, at du har pillet ved computeren.
Avatar billede kabazze Nybegynder
28. maj 2002 - 22:06 #16
Det lyder ikke som nogen god forhandler.... Jeg har købt den over et internet firma der skulle være udemærked! Nej det ved jeg...
Avatar billede kabazze Nybegynder
28. maj 2002 - 22:09 #17
Min strømforsygning har et output på 300W og er en AC-L300ATX
Avatar billede unique Nybegynder
28. maj 2002 - 22:11 #18
Ok temperaturen er ok, enda lav min XP 2000+ er ca 57 grader.
Strømforsyningen leder den varme luft som dannes ud af kabinettet,typisk er det cpuén som påvirker temperaturen i kabinettet. Dog er visse grafikkort noget varmere end cpu, bl.a mit eget GF4 ti4600, men det er nok ikke et sådan du har i din maskine. men da din CPU temp. ser ok ud, er det jo ikke den som bliver påvirket.
Kunne fristes til at tro der er noget med windows. Du har sikket en recover CD (dette synes jeg er noget m..) men ok for nogle.
Er installationen gået ok ? ingen filer som du sprang over ? grunden til jeg spørger om dette, er fordi min ven havde problemer med sin recover CD, som ikke virkede, fordi han havde skiftet et 56K modem kort ude med et andet netkort. ihvertfald var dette skyld i maskinen gik i sort.
Avatar billede unique Nybegynder
28. maj 2002 - 22:12 #19
Ok dette skulle være nok med en 300W
Avatar billede kabazze Nybegynder
28. maj 2002 - 22:21 #20
Jeg er ved at være vandvittig over problemet - har kørt installationen af xp helt efter bogen. Efter jeg fik det nye grafikkort i går computeren ikke ned helt så mange gange som med det gamle kort - det var et nVidia TNT2 32 MB. Jeg kunne måske komme i mistanke over bundkortet, men det var jo stabilt før den nye strømforsyning...
Avatar billede unique Nybegynder
28. maj 2002 - 22:34 #21
Puhh ha!! Det lyder som om der er et problem Og det lyder noget uoverskueligt herfra hvor jeg sidder:-(
Men hvis det er en periodisk fejl som forekommer, "kan" det godt være bundkort, måske RAM. ved ikke med RAM. Synes du skal tale med din forhandler. Og forklare ham sagen især om dine periodiske nedbrud, som stadig sker, selvom den lige har været til reparation.
Avatar billede human Nybegynder
28. maj 2002 - 22:50 #22
Det lyder som en fejl på bundkortet. Defekt bundkort simpelthen.
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2002 - 22:51 #23
Jeg gætter på at dit bundkort er et ECS K7S5A !!!
Avatar billede chrede Nybegynder
28. maj 2002 - 23:02 #24
lytter lige med....
Avatar billede kabazze Nybegynder
29. maj 2002 - 14:31 #25
Mit bundkort er et AMR K7VZM bundkort...
Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2002 - 16:34 #26
Kører alting med samme bushastighed...?
Avatar billede kabazze Nybegynder
30. maj 2002 - 18:15 #27
Aner ikke hvad en bushastighed er!
Avatar billede unique Nybegynder
30. maj 2002 - 18:39 #28
Busehastigheden * multiplier = antal MHz maskinen kører med.
Din maskine er en 1200 Mhz Bushastigheden er endten 100 eller 133.
Dvs. din maskine kører 100*12 eller 133*9  =1200MHz
Avatar billede kabazze Nybegynder
30. maj 2002 - 18:43 #29
okay!
Avatar billede kabazze Nybegynder
30. maj 2002 - 18:45 #30
Kan det have nogen betygning for hvorfor maskinen går ned? Jeg ved ikke hvordan busehastigheden måles, men min maskine kører hele tiden med ca. 1200 MHz. Det ligger og svinger en anelse op og ned...
Avatar billede unique Nybegynder
30. maj 2002 - 18:53 #31
Ja det kan sagtens have noget, at sige. Ved overclocking er det nogen gange "nødvendigt" at ændre bushastigheden til ukorente ferkvenser, som f.eks 75, 83 eller 150. Da maskinen ellers ikke lader sig overclokke til den ønskede hastighed.
Dette kan nogle gange give problemer med anden hardware, f.eks grafikkort. Er bl.a. selv blevet advaret mod at køre 83 på bussen, da man tit får problemer her.
Avatar billede kabazze Nybegynder
30. maj 2002 - 19:06 #32
Hemmm... Jeg har jo ikke overclocket min maskine, jeg har bare brugt den som den var da jeg fik den. Hvor kan man se, hvor hvilken bushastighed man har?
Avatar billede unique Nybegynder
30. maj 2002 - 19:20 #33
Du kan se hvad din bushastighed er i din BIOS (her skal du nok passe på med at ændre noget)eller Kig i din manual til dit bundkort, her kan du se hvilken indstilling dit bundkort har, for at køre som det skal.
Avatar billede kabazze Nybegynder
30. maj 2002 - 19:21 #34
OK tak...
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2002 - 13:13 #35
Nu reparerede jeg din computer *IRL* så hit med points! 8-]