Avatar billede smok Nybegynder
27. maj 2002 - 21:24 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

BCNF

Findes der virkelig ingen mennesker ... som kan forklare BCNF på en måde så almindelige mennesker også kan forstå det ??

Der må da være nogle eksperter her som forstår de pædagoiske aspekter af indlæringen ... :-)

smok..
Avatar billede soreno Praktikant
27. maj 2002 - 21:29 #1
Avatar billede smok Nybegynder
27. maj 2002 - 21:35 #2
Undskyld mig .. men den har jeg læst .. og jeg synes ikke det giver mening .. 3NF: En tabel er på tredje normalform, når den er på 2NF og der ikke er felter i tabellen, som er entydigt afhængige af andre felter end primærnøglen .. dvs .. transitiv afhængighed .. x -> y og y -> z derfor z -> z ... MEN ... En tabel er på BCNF, når alle felter eller sammensatte felter, der kan bruges som nøgle for en del af tabellen, også kan bruges som primærnøgle for hele tabellen. hvis man har normaliseret til 3NF .. så eksiterer der vel ikke nogen felter der kan bruges som nøgle til en del af tabellen .. fordi .. så ville der jo være transitiv afhængighed ... ?? ret mig ( meget gerne ) hvis jeg tager fejl .. :-)
Avatar billede soreno Praktikant
27. maj 2002 - 22:36 #3
for en tabel med kun en kandidatnøgle er 3nf og bcnf ens, står der i min bog (Database systems). Desuden står der:
Forskellen mellem 3nf og bcnf er at for en funktionel(transitiv?) afhængighed A->B, tillader 3nf denne afhængighed i en tabel hvis b er primærnøgle og a ikke er kandidatnøgle. Hvorimod bcnf insisterer på at afhængigheden forbliver i en tabel, a skal være kandidatnøgle.
Det betyder at tabeller som er bcnf også er 3nf men 3nf ikke nødvendigvis er bcnf.

jeg ved ikke om det kan supplere det du selv er kommet frem til ?
Avatar billede smok Nybegynder
29. maj 2002 - 14:17 #4
Hvis der ikke findes nogle der kan komme med en bedre forklaring, vil jeg selv tillade mig at komme med en. Efter en masse læsning og "tænkning" er jeg nået frem til at det må hænge således sammen:

hvis man er på 3NF og har dekomponerert sin tabel, således at der ikke eksisterer nogen transitiv afhængighed, og at man ikke, ud fra de resterende attributter kan sammensætte en nøgle, der ville kunne være kandidatnøgle/primærnøgle for tabellen! SÅ ER MAN AUTOMATISK PÅ BCNF!

hvis man på 3NF kan sammensætte nogle attributter således at sammensætningen bliver en kandidatnøgle/primærnøgle så er man ikke automatisk på BCNF, men kun på 3NF .... og i dette tilfælde må man søge hjælp i BCNF definitionen .... det er mit eget bud på et svar ... hvis der er nogle der kan forklare at dette ikke er løsningen .. så vær venlig at svare :-) jeg lader spørgsmålet stå åbent et par dage endnu....