Avatar billede mikkel_breum Nybegynder
27. maj 2002 - 14:49 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken type Linux/Unix ?

Hejsa lunixnørder

Jeg har en gammel pc:
Det er en P2 på 266 Mhz med 169Mb RAM 3 stk. HD på hhv. 2, 20 & 20 Gb

Jeg vil gerne bruge den som ftp server (og intet andet!!) og den står gemt i et serverskab uden skærm.

Nu kører den Win2000 og det er lidt for tungt for den, så jeg vil gerne installere et unix baseret system istedet, for at udnytte maskinen bedre.

Jeg har to prioriteringer:
1) stabilitet/god ressourceudnyttelse (af cpu)
2) brugervenlighed ved installation og konfiguration for en totalt unix/bds/linux nybegynder

Så mit spørgsmål nu lyder:

Hvilken Lunix variant eller evt. anden UNIX type (måske freeBSD) vil I anbefale mig, og hvad er forskellen på alle de forskellige linuxvarianter (redhat mandrake ...) ??

mvh
Mikkel
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. maj 2002 - 15:00 #1
Du bør gøre følgende:

Meld dig på sslug's mødeliste og slut dig til næste gang sslug afholder installparty. Husk at melde dig til samt at fortælle hvad du har af maskine/hardware samt havd den maskine skal kunne nor du er færdig. Herefter vil du kunne møde op med maskinen under armen, få hjælp til installation, konfiguration og opsætning, og ssluggerne har alt softwaren

God fornøjelse
Kim fra http://www.bufferzone.dk
Avatar billede langbein Nybegynder
27. maj 2002 - 15:37 #2
I forhold til spesifikasjonene du oppgir så er jo Red Hat 7.1 (Eventuelt en av de nyere, synes 7.1 er meget bra.) et bra valg. Kjører Red Hat 7.2 på en Pentium 166 med 64 MB Ram (EDO brikker !) og i forhold til maskinens ytelse og spesifikasjoner så kjører det i all enkelhet uforståelig bra.
Har også kjørt Red Hat 7.1/7.2 på AMD K6-2 450 og 350, og det kjører helt glimrende. Din maskin vil ganske sikkert kjøre Red Hat 7.1 med veldig bra resultat.

De tre største fordelene med Red Hat 7.1/7.2/7.3 er:
1. Meget god tilgang til dokumentasjon, både kommersielt og gratis på internett. (dette er faktisk det viktigste.)
2. Veldig mange brukere. Alltid noen å diskutere med.
3. Distribusjonen framstår som "hel og koplett" med en standard konfigurering og egenskaper, for eksempel rpm manager, som gjør den kompatibel og anvendbar for det meste.

Det er en "vedtatt sannhet" at servere ikke skal ha x-windows. Har aldri forstått dette og pleier normalt å installere x-windows. Man setter tingene opp slik at maskinen booter i text mode. Med andre ord i en normal driftssituasjon så kjører man bare text mode av hensyn til prosessorbelastning / resursutnyttelse. Ved spesielle behov, for eksempel i forbindelse med konfigurering så starter man opp x-win. Når tingene kjører som de skal så stenger man ned x-win.

I en normal driftssituasjon så behøver man ikke skjerm eller tastatur på Linux maskinen, man kan fjernstyre den der den måtte stå via telnet/ssh.

Et problem er at enkelte PC'er ikke vil starte uten tastatur. Dette lar seg normalt endre i BIOS slik at de allikevell starter.
Avatar billede langbein Nybegynder
27. maj 2002 - 15:50 #3
Du bare lager en het standard Red Hat Server installasjon, dvs da får du med ftp server og web server og en del andre ting. Det hele skjer ganske automatisk. Hvis du tar vekk den siste lingen (og eventuelt port 80 hvis du ikke skal ha web server) så bør du kunne bruke firewall scriptet her:
http://www.eksperten.dk/spm/214948
Jeg ville ellers latt installasjonen kjøre ganske automatisk på den ene 20 MB HD og så ville jeg ha satt til den annen som ekstra brukerområde etterpå. HD på 2 GB ville jeg ikke ha tatt med. Mener det kompliserer mer enn det gagner.
Avatar billede langbein Nybegynder
27. maj 2002 - 15:56 #4
FreeBSD ville sannsynligvis klart litt bedre ytelse. FreeBSD leveres standard uten firewall og det er en del andre praktiske grunner til at RedHat er et bedre valg. Vil man ha optimal ytelse og man vil jobbe med tingene så kan vel FreeBSD allikevell være tingen. (Min mening: Hvis man har tid til å sette av betydelig flere arbeidstimer og så ende opp med et sluttresultat som er mere begrenset.)
Avatar billede mikkel_breum Nybegynder
27. maj 2002 - 17:06 #5
ok.. tak for de fine svar!