Avatar billede knecxt Nybegynder
25. maj 2002 - 18:44 Der er 21 kommentarer

Problemer med nyt bundkort + cpu

Jeg har for nylig købt et ECS K7S5A og en Athlon XP 1800 CPU. Af strømforsyning har jeg en Chieftec 340W med følgende outputs:

3.3v = 28 a
5v = 15 a
12= 30 a

så det burde være nok til at trække cpuen og andre dele.

Men når jeg så sætter strøm til den går alle blæserne igang, CD´en lyser, harddisken starter, men der kommer ingen bip på bundkortet og heller ingen billede på skærmen. Jeg har prøvet at sætte andre (SD) ram i, uden noget resultat. Jeg har prøvet at udskifte grafikkortet med et andet, og har også prøvet et PCI grafikkort uden noget resultat. Jeg har checket om alle jumpere sidder som de skal, hvilket de gør, og resetet cmos for at se om det skulle gøre en forskel... men nej :( . Jeg har bootet med de mest nødvendige dele (CPU, Blæser, Harddisk, RAM, Grafikkort), men skulle den ikke give et bip hvis den fx. ikke kan registrere rammene.?

Jeg begynder snart at tro, at der enten er noget i vejen med bundkortet (mest sandsyligt), eller CPU´en, dog tror jeg ikke CPU´en fejler noget, da jeg var forsigtig med monteringen, og den ser helt normal ud efter at have studeret den i længere tid.

Nogen gode råd?

Avatar billede eagle124 Nybegynder
25. maj 2002 - 18:47 #1
Jeg vil da udmiddelbart sige det er bundkortet - og jo den skal give et bip men det er jeg helt sikker på du kan læse mere om i manualen
Avatar billede eagle124 Nybegynder
25. maj 2002 - 18:47 #2
Har du mulighed for at sætte processoren over på en andet bundkort
Avatar billede eagle124 Nybegynder
25. maj 2002 - 18:49 #3
Jeg ved at netop det bundkort og den CPU kan køre sammen da jeg kender 2 der har det samme
Avatar billede knecxt Nybegynder
25. maj 2002 - 18:57 #4
nej jeg har ikke haft mulighed for at bytte rundt med bundkort og cpu. Mht. manualen står der intet om problemet, kun om jumpersettings og montering...
Avatar billede skovenborg Nybegynder
25. maj 2002 - 19:31 #5
Er garantien på bundkortet udløbet eller kan du stadig få den byttet eller sådan noget?
Avatar billede skovenborg Nybegynder
25. maj 2002 - 19:33 #6
Ellers kunne det jo godt være enten processoren eller selve soklen til CPU'en der er noget i vejen med. Det ser i hvert fald ud til at der ikke kommer nogle signaler derfra (ellers vil der sandsyneligvis ske mere end blot at de enkelte dele starter).
Avatar billede eagle124 Nybegynder
25. maj 2002 - 19:33 #7
Det jeg mente med manualen var at du kunne læse mere om det med bippet
Avatar billede eagle124 Nybegynder
25. maj 2002 - 19:35 #8
skovenborg -> Jeg tror du har fat i noget af det rigtige der for hvis f.eks. CPU-Køleren starter (som jo får strøm fra bundkortet) Må bundkortet jo også virke...... Eller.. Måske bare virke delvist og så er det jo der hvor den er gal
Avatar billede niklaj Nybegynder
25. maj 2002 - 20:24 #9
Hvis Cpu er defekt kommer bundkortet ikke med nogle bip, ellers er der altid bip. Så jeg vil mene det er CPU der er defekt.
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. maj 2002 - 20:40 #10
det kan være en kortslutning af kredsløbet, ikke en kortslutning af strømforsyning, men en signalkortslutning.

Prøv at tage bundkortet ud, læg det på et antistatisk materiale, evt. den pose den kom i.
Sæt en ramblok og grafikkortet i, sæt en harddisk i, ikke floppyen.
Nu har du det minimum der skal til for at se om den starter.

Husk ledninger fra startknappen, strøm fra strømforsyningen, den lille højtaler.
Avatar billede knecxt Nybegynder
25. maj 2002 - 20:53 #11
retaxes >> i den opstilling som du nævner skal jeg også afmontere cpu og køler?
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
25. maj 2002 - 20:58 #12
Prøv at sætte ram i Dimm 2, (har det samme bundkort), selv haft lignende problemer!
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. maj 2002 - 21:00 #13
nej, du skal selvf. have både CPU & køler i, ellers hører du ikke noget beep, hvad jeg håber du gør.

Hvis den starter er det sandsynligvis noget metal (skruer) der har kortsluttet dit bundkort.
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
25. maj 2002 - 21:14 #14
Håber ikke det næste spørgsmål bliver: HVAD ER NUMMERET TIL BRANDVÆSNET....?  He he ; )
Avatar billede knecxt Nybegynder
25. maj 2002 - 21:30 #15
hehe :)

Jeg har lige lavet en opstilling nøjagtig magen til retaxes beskrivelse, men desværre booter den som sædvanlig (kun blæsere og hd der går igang.. ( ingen beep eller noget (vendte speaker kablet begge veje)...

kamikaze >> det med rammene har jeg prøvet, men det gør ingen forskel

eagle >> Desværre er manuallen designet til dem som ingen problemer har, så beep beskrivelser og teknisk hjælp er der ikke noget af..
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. maj 2002 - 21:56 #16
jeg har hørt at der er mange problemer med ECS bundkort, få det byttet til et Asus eller noget andet.
Avatar billede knecxt Nybegynder
25. maj 2002 - 22:26 #17
Ja, efter at have kigget diverse newsgroups igennem synes jeg der er urimeligt mange problemer. Det kan nok ikke betale sig at købe et mb til så billige penge..

Jeg regner med at sende skidtet tilbage, og istedet købe et Asus A7A266-E , da det er billigt, understøtter ddr/sd, har fået gode andmeldelser og det skulle være stabilt. Måske ikke et 333 board, men det må vente..
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. maj 2002 - 22:41 #18
God ide, jeg bruger selv Asus, de har altid været til at stole på!
Avatar billede eagle124 Nybegynder
26. maj 2002 - 01:27 #19
Vil nu også mene at Asus er det bedste jeg kunne aldrig finde på at købe noget der ikke stod Asus på (medmindre jeg havde set med mine egne øjne at det kørte fint) Har selv lige skiftet det gamle Asus A7V133 ud med et A7V333 - Det køre bare der ud af WrooM
Avatar billede luckyloke Nybegynder
26. maj 2002 - 11:01 #20
Har for nylig haft nøjagtig samme prb på 2 maskiner et ECS K7S5A + 1000MHZAMD en kammerats, og min egen Abit Kr7a-raid + XP1700, problemet opstod pga. en defekt ram blok, der brændte et eller andet af på MB(ved ikke hvad endnu, er stadig til rep).
ligesom dig prøvede jeg alt, men ingenting hjalp,  men jeg skiftede mit MB ud med et Asus A7V33-raid og det kørte første gang.
så nyt MB er klart mit forslag til en løsning på prb.
men pas nu på det ikke er ram blokken der er defekt, så du risikere at den evt, fucker dit nye MB op også....
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. maj 2002 - 11:12 #21
det ser ud som om flere er enig med mig, så prøv at få det board byttet i kommende uge.