Avatar billede denboj Nybegynder
25. juli 2000 - 15:04 Der er 18 kommentarer og
3 løsninger

Probs med instalation af brænder

Hejsa, Jeg sidder hos en kammerat og er igang med at prøve at instalere en brænder.

Før instalaitionen var der en harddisk og en almindelig cd-rom

Harddisken stod som primary master
cd-romen stod som primary slave

Jeg omdirigerede således at

Harddisken skulle stå som primary master

brænderen som secondary master
cd-rommen som secondary slave

Der havde aldrig tidligere været et stik i secondary porten

Da vi startede op kunne computeren hverken finde harddisken, cd-romen eller brænderen ? ? ?

Efter at have prøvet at sætte det op på forskellige måder er jeg vendt tilbage til oprindelig konfiguration og der er ikke nogen problemmer for computeren at finde harddisk og cd-rom der men desværre er brænderen ikke instaleret.

Umiddelbart tænker jeg at der kan mangle en secondary driver (det ser ud som om den er instaleret men hvem ved)

Motherboardet - hedder på faktturaen fra data-centrum (Microstar TX pentium mb) varenr. ms5170 - Jeg kan ikke finde dette motherboard på nettet. Der står intet på selve Motherboardet.

Er der nogen der kan hjælpe. Har tidligere hørt at man kan komme ud for dette problem men har aldrig oplevet det selv - Så jeg håber på hjælp :-)

MVH  Denboj
Avatar billede Jman Praktikant
25. juli 2000 - 15:10 #1
Din CD-rom skal være master og brænderen skal være slave
Avatar billede denboj Nybegynder
25. juli 2000 - 15:13 #2
Superior// Det er noteret. Jeg synes jeg havde læst et sted at det skulle være modsat.

Forøvrigt kan jeg lige tilføje at computeren er partitioneret således at C: og D: er to lige store harddiske og E er CD-rom som det står nu kan det være et problem ? ? ?
Avatar billede Jman Praktikant
25. juli 2000 - 15:16 #3
det skulle jeg ikke mene..Jeg har selv partirioneret c, d og e - efterfulgt af CD-rom (f:) og brænder (g:)
Avatar billede sjensen Nybegynder
25. juli 2000 - 15:16 #4
Nej, superior, det anbefalet faktisk omvendt, ganske som det var prøvet først.

Men.. Noget tyder på at \"Secondary IDE\" er disablet i bios. Desuden skal du rette på diskindstillingen således at der står AUTO ud for Primary Master, Secondary Master og Secondary slave, men NONE ud for Primary Slave.

Prøv at slå secondary IDE til, og check så i IRQ listen ved opstart (der hvor den skriver Starting windows...) at IRQ 14 og 15 ikke bruges af andet end \"Storage...(et eller andet)\"
Avatar billede sjensen Nybegynder
25. juli 2000 - 15:17 #5
Drevbogstaverne kan du efterfølgende rette i enhedshåndteringen for hhv. brænder og cd-rom !
Avatar billede Jman Praktikant
25. juli 2000 - 15:21 #6
sorry!

Jeg var ellers helt sikker på det modsatte -
Avatar billede firefox Nybegynder
25. juli 2000 - 16:01 #7
MicroStar.. Hmmm... Jeg har sådan et motherboard :-) Og firmaets hjemmeside er:

http://www.msi.com.tw

Der står sikkert noget om motherboardet på den side :)
Avatar billede denboj Nybegynder
25. juli 2000 - 16:07 #8
Hej, igen - Jeg vil lige melde tilbage med IRQ opstillingen før jeg hopper i BIOS\'en - Jeg checkede lige i enhedshåndteringen. Og jeg synes ikke at det ser rigtig ud efter hvad sjensen siger

Det står således

irq 14: aliM5229 PCI Bus master IDE controler
irq 14: Primary IDE controler (dual fifo)
irq 15: Ali M 5229 PCI Bus master IDE controler
irq 15: Secondary IDE controler (dual fifo)

Jeg undskylder at jeg ikke har været på i noget tid. Men computeren har været fuldstændig død. Jeg instalerede en USB port som åbentbart ikke på nuværende tidspunkt er kompatibel med hardwaren. Så hvis der er nogen der kan finde motherboardet et eller andet sted på nettet så jeg kan få opdateret nogle drivere ville jeg være meget tilfreds (måske kan det gøres med en windows opdatering ved ikke) Men jeg prøver mig lige lidt frem.
Hvis der er nogen der siger at nu er det to spørgsmål så kan jeg godt spæde flere point til :-)
MVH Denboj
Avatar billede sjensen Nybegynder
25. juli 2000 - 16:37 #9
denboj, enhedshåndteringen ser fin ud, men det var nu IRQ listen inden windows starter jeg mente. Her kan du også se om der er nogen enheder der konflikter.

Men ellers er irq 14 og 15 sådan som de skal være.

Check igen bios for at se at secondary IDE og secondary master/slave står rigtigt. Gå igennem alle dele af bios og se efter hvor noget med secondary optræder.

check også at du vender IDE kablet rigtigt, og skift det evt. ud med et andet hvis du kan. Jeg har smidt mange IDE kabler ud, der ellers virkede fint med en enhed, men ikke med 2.
Avatar billede denboj Nybegynder
25. juli 2000 - 17:37 #10
Stadig væk store problemmer. Jeg har checket det du sagde i BIOS\'en Sjensen. Og du havde ret i at secondary IDE var disablet.

Den enablede jeg - Men da jeg så igen prøvede at starte windows kunne jeg slet ikke komme i kontakt med noget som helst. Den meldte windows protection error.

Vi kunne så kun starte op i safe mode - På computeren var der et eller andet virus protection program \"Anti vira tool\" eller noget i den retning hed det da vi prøvede at afinstalere det. Men efter denne afinstalation er det fuldstændigt umuligt at gøre noget som helst. Der har tidligere ikke været noget med den computer overhovedet.

Forøvrigt checkede jeg hvad der stod ved irq i Bios
14 og 15 var tilsluttet et eller andet isa
og et eller andet sted stod der at IDE var styret af ISA.

Nu sletter vi windows og prøver at instalere det forfra. Det er næsten den eneste jeg kan finde på - Jeg nægter at formatere.

Undskyld hvis det virker lidt rodet - men jeg er lige hjemme ved mig selv for at komme på eksperten da det jo ikke kan lade sig gøre fra den anden computer.

Håber snart at få løst problemmet

MVH Denboj
Avatar billede denboj Nybegynder
25. juli 2000 - 18:08 #11
firefox// jeg har været inde og kigge på det link du lagde på og jeg kan ikke umiddelbart  finde motherboardet ? ? ?
Avatar billede denboj Nybegynder
25. juli 2000 - 20:11 #12
Rigtigt mange rigtigt store problemmer. Hver eneste gang man foretager sig den mindste lille ting for at rette op på problemmerne opstår der to nye problemmer. Jeg prøvede at geninstalere windows. Men den nægter at geninstalere - computeren påstår at der allerede er et operativsystem instaleret
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2000 - 01:49 #13
denboj der skal da ikke ændres en pind nogle steder. Du installere blot også er det færdig med den lille operation. Installationsprogrammet klare det hele selv.
Avatar billede manon Nybegynder
26. juli 2000 - 01:52 #14
denboj - ta´ alle kabler ud og sæt dem i rigtigt rækkefølge på plads igen og skift alle ide kabler ud med nogle nye.

Hvorfor denne løsning ? Sidste uge inst. jeg en brænder og ved genstart kunne den ikke finde mine 2 harddiske - alt blev prøvet, og efter jeg byttede idekablerne ud, så virkede det.
Avatar billede firefox Nybegynder
26. juli 2000 - 02:08 #15
http://www.msi.com.tw/Support/BIOS/mainboard/5170.htm <-- BIOS opdateringer

Håber det hjælper nu.. :)
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2000 - 10:52 #16
Sig mig engang laver i ikke det hele mere omstændigt, end det er nødvendigt. Det drejer sig måske om at få lov til at lave det hele fra bunden af?

Eller

Er der virkelig brændere, som ikke har installationssoftware med?
Avatar billede denboj Nybegynder
26. juli 2000 - 17:18 #17
Hej, igen. Aftenen er sat af til at forsøge at løse problemet og det ser meget sort ud. Det lader til at windows ikke er blevet afinstaleret ordentligt. Så vi sidder fast i DOS.

Der er heldigvis de to partitioner så vi kan føre de vigtigste data over på D:partitionen.

Desværre er jeg ikke helt sikker på hvilke dos komandoer man skal bruge. Jeg prøver at oprette et nyt spørgsmål i denne kategori for at finde ud af Dos komandoerne for at kopiere filer - Jeg kan ikke helt huske det men jeg mener at det er noget med

copy c:programmer/etellerandet/f to d:programmer/etellerandet/f

Måske skal man lave directoriet

er det ikke makedir programmer ? ?

og hvordan ser man dele af direktoriet - mener det er et eller andet med <> men kan ikke huske det.
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2000 - 19:00 #18
Har i ingen installations CD til den brænder?
Avatar billede denboj Nybegynder
27. juli 2000 - 02:58 #19
Ok nu er en del af problemerne løst, men vi er langt fra færdige. Problemet var helt klart større end som så.

For det første var indstillingerne i BIOS fuldstændig forkerte. Så Sjensen fortjener helt sikkert en tak for at have gjort opmærksom på dette problem. Det er løst nu

For det andet var det IDE kabel der fulgte med brænderen defekt. Ihvertilfælde en del af kablet. Man var nød til at tilslutte brænderen til den midterste del da den yderste del ikke duede. Tak Manon for at have gjort opmærksom på dette. Så nu er systemet sat op efter følgende model

harddisk primær master
cd-rom primær slave
brænder sekundær slave ? ? (Kunne måske godt gå som sekundær master men vi fik aldrig prøvet denne indstilling da vi omdirigerede en del gange og var rimeligt tilfredse da det endelig lykkedes)

Firefox - Tak for url til motherboardet. Det har ikke været nødvendigt endnu - Men jeg tror måske at en BIOS opdatering er en mulighed, da den nuværende BIOS vs. 1.0 virker noget skod agtig.

Kharder: Det er altså ikke let at bruge en Instalations cd når man ikke har nogle drev at arbejde med overhovedet. De var jo alle forsvundet.

Et spørgsmål vi aldrig fik besvaret var hvorfor windows gik totalt død da der blev instaleret nyt hardware og blev ved med at være fuldstændigt smadret efter vi afinstalerede hardwaren igen. Vi endte med at redde de vigtige data ved at overføre dem manuelt med dos prompt til partition D: - formate c: og geninstalere windows.

Status er at windows stadig virker noget ustabilt. Vi har lavet en prøvebrænding der har fungeret. Jeg har en fornemmelse af at det er USB porten der ikke fungerer skide god og skaber lidt kaos.

En lille detalje er at den startdiskette som både windows 98 1. edition og -2.edition laver stinker af surt mørkegult pis da den ikke her et ordentligt memorry extension program med - Ditto gælder når man forsøger at boote op fra windows cd-rom\'en.
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2000 - 09:43 #20
memorry extension program  har microsoft droppet under windows 95SR og 98  98 SE. Det findes kun på den gamle windows 95
Avatar billede denboj Nybegynder
27. juli 2000 - 12:44 #21
Kharder: Vi havde i hvertilfælde det problem med geninstalationen af windows at når vi forsøgte at gøre det fra en hvilken som helst startdiskette så fik vi at vide at der var for lidt memory. Det lykkedes dog til sit da vi instalerede direkte fra boot fra cd-rom