Avatar billede kiss96 Nybegynder
25. juli 2000 - 13:27 Der er 2 kommentarer og
6 løsninger

billeder på en hjemmeside

hej,

jeg var ikke sikker på hvilken kategori jeg skulle vælge så det blev denne.

jeg har nogle malerier hængende på vægen som jeg gerne vil vise frem på en hjemmeside. skal jeg fotografere dem og så skanne billederne ind eller skal jeg bruge et digitalt kamera. hvad er bedst ?

jeg vil gerne vide så meget som muligt da jeg alligevel skal ud og købe det udstyr jeg skal bruge og derfor gerne vil have fat i det rigtige fra starten. derfor er der også 300 point til deling mellem de bedste svar
Avatar billede limemedia Nybegynder
25. juli 2000 - 13:33 #1
et digitalkamera er absolut det bedste til formålet. Kig efter Camedia modellerne, de har vundet mange priser for god kvalitet der ikke koster skyhøje priser
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. juli 2000 - 14:04 #2
Absolut det digitale kamera i stedet for almindelige billeder + scanning. En del af forklaringen er lidt teknisk.
De fleste skærmen kan vise ca. 256 styrker af rød, og af grøn og af blå - de berømte ca. 16 millioner farver.
Et digitalkamera kan også skelne ca. 256 af hver. Men når du får det ned på et stykke almindeligt fotopapir
bliver der kun ca. 100 forskellige styrker af hver af farverne - altså et drastisk tab af kvalitet. (Jeg har ikke
forstand på det - jeg citerer efter hukommelsen).

Hmm, hvis du viser dit kostbare billede af Rembrandt + adressen på dit hus, så husk lige
at låse døren ekstra grundigt ... ;-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. juli 2000 - 14:05 #3
Og så lige alternativet: få lavet digitale billede efter negativet. Det kan klare mere end
100 styrker ...
Avatar billede prodic Mester
25. juli 2000 - 14:22 #4
Jeg er tilbøjelig til at sige, at næsten hvad du gør vil du ikke fået et resultat der gør dig tilfreds, menmindre du altså har noget decideret Foto-udstyr tilrådighed.

Men hvis du vil have den nemme løsning, så må jeg holde med de andre i, at et digitalt kamera er den løsning du er ude efter. Et digitalt kamera kan du jo også få brug for senere. Og det digitale kamera har jo også fordelen i at du kan tage så mange billeder at det næsten skal være løgn uden at det koster sure penge i fremkaldelse.

Endvidere har det digitale kamera den fordel, at du kan lege med billedet i et billdebehandlingsprogram, og fjerne/tilføje eventuelle ting, som du ikke er tilfreds med i billedet.

Så kort sagt jeg tror at et digitalt kamera er det du skal bruge. Men køb nu ikke katten i sækken, det kan godt betale sig ikke at købe det første og det næstbedste.
Avatar billede keysersoze Guru
25. juli 2000 - 17:04 #5
jeg vil helt klart tilråde et digitalt kamera - det vil spare dig for en masse besvær - dog skal du også tænke på selv hvad du bedst kan bruge senere... kan du senere bruge digitalt kamera? eller er det bedre med et normalt?

du snakker ikke noget om beløbsstørrelse, men jo bedre kamera = jo bedre billder.

det du specielt skal gå efter i dag på digitalkameraer er MEGA PIXELS - jo flere jo bedre...
Avatar billede hatecaps Nybegynder
25. juli 2000 - 21:10 #6
ok, jeg prøver også lige..

en anden måde at gøre det på (og efter min mening bedre), er at bruge et SuperVHS videokamera, og derefter digitalisere enkelte frames fra det du har optaget. Det har et par fordele:

1. Du kan zoome ind og ud, og panere hen over motivet, for derefter stille og roligt at udvælge den vinkel og det udsnit der passer bedst.

2. Der er absolut ingen skanning involveret, altså ingen kvalitetstab undervejs (indtil du skal konvertere det endelige resultat til jpeg eller gif, selvfølgelig)

Hvis du er interesseret kan jeg liste det udstyr jeg selv bruger til det (når jeg kommer hjem og kigger på tingene).
Avatar billede fico Nybegynder
27. juli 2000 - 11:04 #7
Du skal helt klart købe et digitalt kamare.
Da det går hurtiger.

1) Hvis du skal gøre det med Alm. Kamara og Scanner så skal du have en scanner med enormt høj dpi også er det også langsommere, da du først skal tage billedet styrte ned og få det fremkaldt (Enten på en time eller en halv uge eller to dage) og endelig kan du scanne det ind.

2) Hvis du anskaffer dig et digitalt kamara så skal de bare smide en lille ledning en i computeren bagdel og så nogle du baer billedet ud fra kamaraet...husk køb helst noget a lá et Olympus eller Cisco.
De skulle være gode.
Avatar billede kiss96 Nybegynder
07. august 2000 - 23:28 #8
hej gutter

tak for svarene som jo næsten er ens så jeg har derfor fordelt point ligeligt.

løsningen bliver helt klart et digitalt kamera. spørgsmålet er jo så bare hvilket men jeres svar hjælper mig noget på vej.