Avatar billede mivpiv Nybegynder
24. maj 2002 - 23:05 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Fra DVD til premiere el. lign

Hejsa

1) Jeg har noget DVD-film som jeg gerne vil have ind i Premiere eller lignende for at klippe og redigere i det. Hvordan gør jeg det og kan jeg gøre det direkte i computeren? Jeg ved godt at jeg kan overspille DVDén til et miniDV-bånd og så capture det i Premiere - men jeg har ikke lige adgang til kamera eller sådan noget denne weekend.
2) Hvis ikke man kan få selve videoen ind i Premiere - er der så nogen der kan fortælle mig hvordan jeg får grabbet stillbilleder fra en DVD (jeg vil egentlig gerne vide det også selv om man KAN få DVD-film ind i Premiere). Jeg har prøvet at lave en "print screen" og det virker da også fint ind til jeg lukker for DVD afspilleren - så forsvinder billedet også fra Photoshop....

Lad mig med det samme sige (inden der er nogen der beskylder mig for at være en fusker der gør noget ulovligt) - at det til et skoleprojekt - som ikke skal offentliggøres nogen steder.

Mvh
miv

Avatar billede panic-killer Nybegynder
24. maj 2002 - 23:14 #1
skoleprojekt og ikke offentliggøres hmmmm så du vil lave et skoleprojekt og ikke vise det til skolen eller nogle?
Avatar billede mivpiv Nybegynder
24. maj 2002 - 23:18 #2
tjah....selvfølgelig skal min underviser og censor se det - nåh men det handler om en demo af et computerspil hvor vi skal bruge nogle videoklip vi har på DVD - samt nogen stills fra samme DVD....
Kald det hvad du vil - det skal ikke bruges til noget efter det....
Avatar billede hermandsen Juniormester
26. maj 2002 - 00:37 #3
Det er lige meget... Det du gør er ikke ulovligt. Det er fuldt lovligt at lave en "backup" af sin DVD-film. Dog skal denne "backup" blive mellem husets fire vægge, så det kan vel egentligt diskuteres ud i det uendelige om det er lovligt eller ej.

Nå, men her er i hvert fald et foreslag. Jeg arbejder desværre ikke selv med Premiere, men du kan med FlaskMPEG, "rippe" din DVD, eller dele af den. Med det skal du bruge et program som fjerner den CSS-koden (der findes flere). Når du så er klar, kan FlaskMPEG både lave det om til AVI (DivX, hvis det skulle være), eller standard MPEG, hvilket jeg vil mene Premiere skulle kunne tage, hvis det havde respekt for sig selv. :)

Nå, men god fornøjelse. Alle programmer, hints, hjælp osv. kan du finde på www.divx-digest.com , hvis der ellers er noget, så spørger du bare, så skal jeg med glæde hjælpe dig videre! :)

//hermandsen
Avatar billede henninga Novice
26. maj 2002 - 02:46 #4
Hvis du investerer i PC-Planet nummer 10 fra den 8. maj kan du læse en komplet guide af hvordan du kan lave kopier af dine DVD-film. Og så er der oven i købet et program på CD'en til at gøre det med.
Der står osse hvad du må og ikke må.
God fornøjelse.
Henning
Avatar billede mivpiv Nybegynder
26. maj 2002 - 14:25 #5
tak for de gode råd. Jeg kan godt se at det ser småulovligt ud - men det er nu engang kotumen på min skole....Håber ikke i synes jeg er en sjoller...
Mvh
Miv
Avatar billede hermandsen Juniormester
26. maj 2002 - 15:31 #6
Lav du bare din opgave! Det er der sgu nok ikke nogen der får ondt i røven over! ;)