Avatar billede javaone Nybegynder
25. juli 2000 - 10:58 Der er 7 kommentarer

IP packetsize på TeleDK ADSL !

Hej, er der nogen af jer der er opasiakunder med en ADSL forbindelse ???

Ved at pinge www.opasia.dk har jeg fundet ud af at de kører med en packetsize på 576 byte...som jo mer ideel for modems men IKKE for en bredbåndsforbindelse som adsl. Her ville det være bedre med en størrelse i omegnen af 1500 bytes.

Er der noget jeg kan gøre for at få den gjort større ???

Jeg har været inde i min registreringsdatabase og kigge, den står til at være 1500 - altså windows default. Det er altså i teledanmarks ende problemet ligger. Men er det ikke muligt at de kan øge packetsizen for ADSL kunderne uden at pille ved modem brugernes ???

på forhånd tak.
Allan
Avatar billede poet Nybegynder
27. juli 2000 - 01:27 #1
Nu har jeg ikke teknisk forstand på den slags, men 1500 byte er da ikke nødvendigt for at lave en lille ping, vel? Kunne det tænkes at ping bare brugte en mindre packet size, fordi den ikke behøver mere?
Avatar billede javaone Nybegynder
27. juli 2000 - 09:43 #2
Man kan selv bestemme hvor mange bytes man vil pinge med. For eksempel med kommandoen :

ping -f -l 1472 www.opasia.dk

TCP protokollen vil (så vidt jeg ved) så forhandle med modtageren om pakkestørrelsen - laveste fællesnavner vinder....

Avatar billede poet Nybegynder
28. juli 2000 - 00:38 #3
Jaa, nu du siger det, så lyder det også rigtigt nok :)
Så er det måske www.opasoa.dk, der har den laveste fællesnævner? Selvom de vel burde kunne være med på din hastighed (?)
Avatar billede javaone Nybegynder
28. juli 2000 - 12:27 #4
Det kan de også sagtens...Jeg har prøvet at pinge dem fra mit arbejdes internetforbindelse og det går fint igennem med en pakkestørrelse på 1500 bytes.

Så det er mellem centralen og min ADSL forbindelse de ligepludselig skruer ned for pakkestørrelsen...jeg tror simpelthen ikke de er klar over det. Da de kom og installerede det kunne man ligesom fornemme at det var ligeså nyt for dem som for alle andre :)

Lidt ærgerligt, for det kunne virkelig øge hastigheden med 10-15%, det er jeg sikker på...

Nå jeg prøver lige at ringe ind til deres support, det kunne jo være man var heldig :)
Avatar billede poet Nybegynder
30. juli 2000 - 01:49 #5
Held og lykke!
Det er da kedeligt uden de sidste 10-15%
:)
Avatar billede denboj Nybegynder
04. september 2000 - 17:47 #6
Javaone - ja, du er ikke den eneste der har lagt mærke til at man lige mangler den sidste skrue for at nå op på de 32 KB som vi jo skulle have. Det passer sgu meget godt med at jeg max har været oppe på 29
Avatar billede bufferzone Praktikant
31. december 2004 - 21:03 #7
Så vidt jeg husker er de 576 bytes max størelse i ATM, det er derfor sandsyneligt at der er en atm forbindelse mellem din adsl og den du pinger. Det vil give den pakkestørelse