Avatar billede lundjakobsen Nybegynder
24. maj 2002 - 15:27 Der er 3 kommentarer

Generel metode til lagring i DB

Hvordan skriver jeg en generel metode, der kan lagre et objekt af en vilkårlig type i en relationel database (Access)?

Eks: En gui-klasse modtager data fra brugeren, fx. i forbindelse med oprettelse af en ny person. gui-klassen fungerer også som controller, og sørger således for at oprette et objekt af typen Person. Desuden kalder gui-klassen en Adapter-klasse mhp. lagring af objektet i den respektive person-tabel i databasen. Da det er tanken, at adapterklassen skal kunne lagre flere forskellige typer objekter i databasen, ønsker jeg at programmere en generel metode i adapter-klassen, som kan varetage denne lagring.

...men hvordan?

Avatar billede smok Nybegynder
24. maj 2002 - 15:56 #1
hvis du har en metode i din adapter klasse ex: public int opretny( String argument ) så opbygger du din statement i din GUI Klasse ... ex:

String opretNy = "INSERT INTO person VALUES( " +
    oid.getOID()            + ", '"  +
    person.getFornavn()      + "', '" +
    person.getEfternavn()    + "', '" +
    person.getAdresse()      + "', "  +
    person.getPostnr()      + ", '"  +
    person.getBy()          + "', '" +
    person.getTelefonnr()    + "', '" +
    person.getBrugernavn()  + "', '" +
    person.getPassword()    + "', "  +
    person.getAutorisation() + ", '"  +
    person.getOprettelsesdato() + "', '" +
    person.getFoedselsdato()    + "' );";

    //Gik oprettelsen godt?
    result = adapter.opretNy( opretNy );

Du skal selvfølgelig have opbygget et person objekt først, ved at hente informationerne i din GUI's felter ... håber du forstå ... måske har jeg misforstået !!!

du kan altså på denne måde bare opbygge dine statments i dine forskellige gui'er og hele tiden bare kalde den samme medtode i din adapter klasse .. hvis du altså skal oprette et nyt objekt ..

smok ..
Avatar billede disky Nybegynder
24. maj 2002 - 19:16 #2
Hvis den skal kunne gemme hvilkårligt objekter, skal du bruge reflection, så din klasse kan finde ud af hvad for variabler det pågældne objekt har.

Sæt dig ned og definer et smart system.

Så er det faktisk ret nemt med reflection.
Avatar billede lundjakobsen Nybegynder
25. maj 2002 - 01:07 #3
OK disky, jeg granske lige dokumentationen til java.lang.reflection - men det ser stadig lidt tåget ud, så jeg vender nok tilbage med et mere konkret eksempel og flere spørgmål.