Avatar billede kassusclay Nybegynder
24. maj 2002 - 14:52 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

harddisk virker ikke, kan ikke formatere

hvordan kan det være at min hardisk, der virkede igår, ikke vil formateres
Avatar billede mjl Nybegynder
24. maj 2002 - 14:54 #1
Hvad ske'r der????
Avatar billede kassusclay Nybegynder
24. maj 2002 - 14:56 #2
den der ud som om at den går i gang med at formatere, men til allersidst siger den at "formateringen kan ikke fuldføres"???
Avatar billede mjl Nybegynder
24. maj 2002 - 14:59 #3
Har du kørt FDISK først?
Avatar billede kassusclay Nybegynder
24. maj 2002 - 15:01 #4
nej, hvor kan jeg finde det henne, jeg har windows xp, home editon
Avatar billede mjl Nybegynder
24. maj 2002 - 15:05 #5
Har du prøvet at bruge FDISK før?
Avatar billede kassusclay Nybegynder
24. maj 2002 - 15:06 #6
nej, det lyder også lidt farligt
Avatar billede mjl Nybegynder
24. maj 2002 - 15:11 #7
Tja...

Hvor kører du FORMAT fra?
Avatar billede kassusclay Nybegynder
24. maj 2002 - 15:21 #8
fra windows, jeg højreklikker på disken og
så formater
Avatar billede kassusclay Nybegynder
24. maj 2002 - 15:21 #9
jeg har ikke så skide meget tjek på det her
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2002 - 15:22 #10
Du skal bruge en bootdisk man kan ikke formatere fra windows!
Avatar billede kassusclay Nybegynder
24. maj 2002 - 15:24 #11
ok, jeg var lige inde på maxtor's hjemmeside,og hente et program der hedder powermax, det fik jeg af vide af en gut var en helt fin ide, kender du noget til det program?
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2002 - 15:25 #12
Jeg kender det ikke
Avatar billede kassusclay Nybegynder
24. maj 2002 - 15:26 #13
problemet er også lidt at jeg ikke har nogle disketter, det må jeg nok lige få skaffet, og så vende tilbage ik'
Avatar billede mjl Nybegynder
24. maj 2002 - 15:33 #14
Når du har bootet fra en startdisk, skal du skrive følgende:

A:\FORMAT C:

Og så trykke på Enter...
Avatar billede flash202 Nybegynder
24. maj 2002 - 16:45 #15
Lav en start diskette  det i gøres kontrolpanel i tilføj og fjern programmer.
når den er lavet skal du slukke for pc'eren og sæt startsdisketten i diskdrevet
start op med cdromsupport.
når den er færdig med at loade skal du skrive    format c:    og tryk J til det du så vil blive spurgt om
den vil herefter starte formatereingen.
når den er færdig skal du give disken  et navn skriv mainfolder
dit c: drev er nu formateret
nu skal du sætte din windows cd i cdromen
angiv det derv der er cdrom feks E:
skriv install
Avatar billede trismegistos Nybegynder
24. maj 2002 - 16:49 #16
Du kan bruge din XP disk som bootdisk. Gå ind i bios ved at trykke delete under opstart lige efter at den har talt ram op og indstil den til at boote fra dit cd-rom drev. Genstart og put XP cd'en i drevet og reboot , så kører det.
Avatar billede gathond Nybegynder
25. maj 2002 - 13:00 #17
det skulle ikke være nødvendigt at boote på floppy diske for at køre fdisk, det er muligvis korrekt at fdisk ikke findes i windows2k og XP, men det er blot fordi det er et andet program der er til det.
i control panel, er der et punkt med computer administration eller noget lignende, (det samme sted som du kan læse logbog osv), der er der et punkt hvor man ser en oversigt over de forskellige diske, og måden disse er partitioneret og formateret på., herfra kan du også oprette nye partitioner
Avatar billede kassusclay Nybegynder
25. maj 2002 - 19:48 #18
hvad er forskellen mellem fat32 og ntfs, jeg spørger bare lige hurtigt
Avatar billede kassusclay Nybegynder
25. maj 2002 - 19:51 #19
hey det virkede sgu'gathond,Task for hjælpen drenge
Avatar billede gathond Nybegynder
25. maj 2002 - 19:51 #20
2 forskellige filsystemer .. meget forskellige, Fat32 = ret dumt filsystem,
og ntfs = journaling filsystem, dvs det er noget mere resistent overfor pludselige reboots osv
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2002 - 19:56 #21
Fat 32 filsystem kan du konvertere til NTFS, men du kan ikke gøre det omvendte. Husk det!
Avatar billede gathond Nybegynder
25. maj 2002 - 20:00 #22
eneste ulempe jeg lige kan komme på ved NTFS er at det ikke kan skrives til af andet end windows .. ikke på en sikker måde even
Avatar billede kassusclay Nybegynder
25. maj 2002 - 22:16 #23
hvad vil "størrelse på allokeringsenhed" sige??
Avatar billede gathond Nybegynder
25. maj 2002 - 22:21 #24
hvor store de enkelte indelinger på disken er.
i praksis fylder alle filer et helt antal allocation units, da det er den mindste adresserbare enhed på disken, så en meget stor størrelse på allokeringsenhederne betyder et relativt stort tab i diskplads, en fil på 0 bytes fylder stadig en allokerings enhed.
en meget lille størrelse vil derimod skalbe et større overhead i driveren/hardwaren, idet man tilgør disken i mindre enheder af gangen
Avatar billede kassusclay Nybegynder
25. maj 2002 - 22:24 #25
hvor meget plads er så normalt at tildele??
Avatar billede gathond Nybegynder
25. maj 2002 - 22:27 #26
fat32 tildeler stigende størrelser alt efter hvor stor disken er .. NTFS og ext2 osv har svjh 1 kB som default
Avatar billede luffe25 Nybegynder
01. maj 2003 - 14:32 #27
den omtalte startdisk, skal du hente fra en som du kender der har win 98 eller ME, så finder du fdisk
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2003 - 14:47 #28
luffe> Har du lagt mærke til at det er over et år siden der sidst blev kommenteret her? :)
Avatar billede kassusclay Nybegynder
01. maj 2003 - 18:18 #29
ja, det er vildt