Avatar billede forgalt Nybegynder
24. maj 2002 - 09:48 Der er 17 kommentarer

Java som exe fil

Hej med jer,
Dette er ikke spørgsmål men en konstatering. Ofte har der været diskussion om hvordan man kan kompilere java til exe. Som regel bliver den der spørg bombarderet med "JAVA ER JO PLATFORMSUAFHÆNGIG OG DERFOR SKAL MAN IKKE....blabla." Men faktum er jo at rigtig mange mennesker kører en eller anden version af Windows, og derfor kan det at lave java filer til exe filer være fordelagtigt.

Jeg har ikke fundet ud af hvordan man gør dette, men jeg har fundet en løsning på problemstillingen. Programmet hedder Install Anywhere og kan hentes på tucows.dk Programmet laver en stor exe fil der installerer både JRE samt javafilerne og laver en exe start fil....samt mulighed for personlig tilpasning af installationen. Se det er jo smart hvis man ønsker at distribuere sine programmer så også dødelige mennesker kan bruge dem.
Avatar billede soreno Praktikant
24. maj 2002 - 09:55 #1
det er jo bare synd for dem som har installeret jre, at de skal hente en 12MB stor fil, når de kunne nøjes med 112KB.
Jeg vil anbefale at lave en eksekverbar jar fil istedet for og lader sun om at distribuere jre'en.
Avatar billede disky Nybegynder
24. maj 2002 - 09:57 #2
hørt hørt.

java som exe filer er og bliver en dum ide!

men hvis du endelig vil voldtage sproget så søg på google efter 'java to exe'
Avatar billede frosig Nybegynder
24. maj 2002 - 10:02 #3
Er det det program, der præcist hedder InstallAnywhere Now! 4.5? For når man søger på install anywhere får man 137 hits, og jeg har ikke så meget lyst til at kigge alle sammen igennem for at være sikker på, at det er det rigtige...
Avatar billede forgalt Nybegynder
24. maj 2002 - 10:04 #4
det er det
Avatar billede smok Nybegynder
24. maj 2002 - 11:25 #5
-> soreno .... med installanywhere kan du lave to typer .. en med jre og en uden ... hvis det er til download fra nettet .. så kan folk jo vælge ud fra om de allerede har jre på maskinen ... exe filen som programmet generere indeholder dog ikke class filerne ... de ligger stadig i en executable jar fil ... så i princippet er det lidt dobbeltUP ... men det er fint hvis man blot vil have et program der installere ens applikation på en professionel måde ....
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2002 - 12:54 #6
Hvis folk har jre liggende i forvejen kan du uden større problemmer lave dit Java program om til en jar fil som kan dobbelt-klikkes på uden problemmer. Det har jeg da gjort mange gange!
Kan ikke helt se fidusen i at have det liggende i en Setup-fil, det er da nemmere bare at DL det og dobbelt-klikke på det!?
Avatar billede meek Nybegynder
24. maj 2002 - 13:08 #7
hvad så med andre indstillinger som feks. ODBC ?? så skal man da have en eller anden form for SETUP ??
Avatar billede meek Nybegynder
24. maj 2002 - 13:19 #8
og hvordan laver man sådan en JAR-fil ??
Avatar billede meek Nybegynder
24. maj 2002 - 13:49 #9
sidder og leger med Install Anywhere. jeg ved allerede nu at min applikation kun skal afvikles på Windows, men hvordan får jeg Install Anywhere til at ODBC-registrring ???
Avatar billede smok Nybegynder
24. maj 2002 - 13:54 #10
Hvis du bruger ODBC så er det klart at du bliver nød til at lave din forbindelse igennem windows ... om man kan lave en form for setup der klarer det ved jeg faktisk ikke ... måske er der nogle der kan svarer på dette .. det ville jo være "nice" ..  meek ... der findes en del indlæg mht. jar filer .. se: http://www.eksperten.dk/spm/165439
Avatar billede smok Nybegynder
24. maj 2002 - 13:55 #11
Jeg tror ikke install anywhere kan klare den opgave ... jeg har selv ledt efter det .. uden held .. men hvis du finder noget så giv endelig lyd ..
Avatar billede soreno Praktikant
24. maj 2002 - 14:29 #12
odbc kan opsættes ved at tilføje noget i registry - prøv at søge lidt efter odbc i registry, lav en ny odbc forbindelse og kig hvilke ændringer der kom. Det skal nok lige testes på andre computere... :-)
Avatar billede meek Nybegynder
24. maj 2002 - 14:53 #13
jeps er igang..

Jeg har fået lavet en reg-fil med det nødvendige... problemet er bare at jeg skal have INSTALL_DIR med som variabel til min REG-fil ??
Avatar billede meek Nybegynder
24. maj 2002 - 16:25 #14
> SMOK.. jeg har fået det til at virke nu.
Jeg opretter manuelt de nøgle i registrien som jeg har brug for. Når jeg gør det fra Install Anyware...

det gode er at det både virker for W9x og W2k !! (http://www.eksperten.dk/spm/215644) !!

Meek
Avatar billede smok Nybegynder
24. maj 2002 - 17:47 #15
vil det sige at når du installere din applikation med InstallAnywhere så sørger den samtidig for at oprette den ODBC forbindelse du har brug for .?? og hvis det er tilfældet .. kan du så ikke poste en vejledning ?

smok
Avatar billede meek Nybegynder
24. maj 2002 - 18:30 #16
jeps... det er det det vil sige...

Jeg skal nok skrive når jeg har fået det hele til at virke..

Meek
Avatar billede forgalt Nybegynder
01. juni 2002 - 14:58 #17
fandt du ud af det Meek