Avatar billede _hallum_ Nybegynder
23. maj 2002 - 22:17 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ny harddisk som primær?

Har købt en Seagate barracuda 80 gb (skal være primær) og har samtidig en IBM 45 gb (skal være sekundær).

Jumpers sidder Seagate som alm master og på IBM som 16 heads slave (??)

På MB sidder Seagate som primary ATA100 og IBM som sekundær ATA100...

Selvom Seagates Disc Wizard viser Seagate som primær, og partitionen her fungerer fint, så kan den kun finde et c: drev med lidt over 5 GB når jeg starter med en Win98 disk.

Hvad gør jeg galt???
Avatar billede tuctoh Nybegynder
23. maj 2002 - 22:19 #1
ok, jeg har selv en seagate af det mærke.
Jeg havde præsist samme problem ;)

Prøv at sætte jumperen på din seagate på PRÆSIS den modsatte måde! Det klistermærke der sidder på HDD, som viser hvordan jumperne skal sidde, kan misforstås, så du indstiller den til kun at bliver set som en lille harddisk :)

Det virkede perfekt for mig.
Avatar billede gpa Nybegynder
23. maj 2002 - 22:21 #2
Avatar billede _hallum_ Nybegynder
23. maj 2002 - 23:03 #3
OK, så vi er enige om, at jumperen for at være master skal sidde længst væk fra strømkablet!

Det var sådan jeg havde det før, og dit svar hjalp desværre ikke tuctoh...

Er der nogen der har forslag?
Avatar billede _hallum_ Nybegynder
23. maj 2002 - 23:18 #4
Mht ledningerne har jeg sat de to røde ledninger mod hinanden (altså den røde på strømledningen og ledningen til MB)...
Avatar billede pentium4 Juniormester
24. maj 2002 - 02:05 #5
Har du husket at sætte kablet rigtigt på HD?

Hvis det er et ATA66/100/133-kabel skal det blå stik i M/B og det sorte er til Master og det grå er til Slave.
Avatar billede pentium4 Juniormester
24. maj 2002 - 02:05 #6
Ledningerne har du sat rigtigt nok.
Avatar billede _hallum_ Nybegynder
24. maj 2002 - 09:26 #7
OK...det var delvist fejlen...
Nu har jeg sat stikkene som du sagde og kopieret IBM partionen, hvorefter den starter op i XP som normalt - nu bare på Seagaten...

men Seagate har fået drev e & f???
Avatar billede pentium4 Juniormester
25. maj 2002 - 13:02 #8
Sidder den som primær master?
Avatar billede pentium4 Juniormester
25. maj 2002 - 13:04 #9
Man kan kun ændre de drev der ikke er installeret Windows på.

1. H-Klik på Denne Computer
2. Klik på Administrer
3. Under "Lager" vælger du "Diskhåndtering" (Grafisk oversigt over dine drev)
4. H-Klik på et drev og Vælg "Skift drevbogstav og sti"
5. Vælg det bogstav du vil tildele drevet

Det kan være nødvendigt at opdatere eller genstarte Pc'en.

Husk, at du ikke kan tildele bogstaver som er i brug, så hvis du skal bytte
om på nogen drev, skal du lige starte med at ændre det "Højeste" bogstav,
for så får du det bogstav fri og kan så bruge det til et andet drev.

Eksempel:

Dine drev hed før C:, D:, E: og F: på en HD og nu er de pludselig
kommet til at hedde C:, E:, F: og D:.

Så skal du gøre sådan:

1. Ændre D: > G: (Så får du bogstav D: fri)
2. Ændre E: > D:
3. Ændre F: > E:
4. Ændre G: > F:
Avatar billede _hallum_ Nybegynder
25. maj 2002 - 14:18 #10
Fedt...tak for hjælpen og god weekend!
Avatar billede pentium4 Juniormester
25. maj 2002 - 14:30 #11
Takker for point'ne.